3 011 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Vad skulle ni välja att måla eller tapetsera?
Har ett sovrum på ca 18 kvm (snedtak) som skall inredas. Har varit tapetserat men nu står vi inför tanken att kanske måla istället. Vi skulle vilja ha två färger dvs en avvikande fondvägg och anna ljusare kulör. Men VART skall fondväggen placeras (när du passerat dörren har du långsidan rakt fram där fönsterna sitter) och vad ska man tänka på när man målar/tapetserar i ett rum med snedtak? Ska man låta bli att måla snedtaket, vad får detf ör effekt?
tacksam för tips & råd, kanske bilder?
mvh
tacksam för tips & råd, kanske bilder?
mvh
Eftersom ni ska använda det som sovrum skulle jag välja att ha fondväggen bakom sängen. Jag skulle tro att det ser naturligast ut.
Om ni ska måla snedtaket eller inte beror kanske lite på hur mycket som är snedtak, men generellt tycker jag att det ser bättre ut med samma färg eller tapet där som på övriga väggar och bara taket vitt.
Angående att måla eller tapetsera beror det ju lite på kostnad, underlag och smak...Om ni fortfarande har kvar de gamla tapeterna och de är i bra skick kan man ju måla direkt på dem. Nackdelen är ju att de kan lossna av färgen. Bäst brukar vara att dra ner så mycket som går och sen spackla och slipa. Då hade jag valt att tapetsera eftersom ytan blir bättre då. Då kan ni ju välja en enfärgad tapet till tre väggar och en mönstrad till fondväggen.
Om ni ska måla snedtaket eller inte beror kanske lite på hur mycket som är snedtak, men generellt tycker jag att det ser bättre ut med samma färg eller tapet där som på övriga väggar och bara taket vitt.
Angående att måla eller tapetsera beror det ju lite på kostnad, underlag och smak...Om ni fortfarande har kvar de gamla tapeterna och de är i bra skick kan man ju måla direkt på dem. Nackdelen är ju att de kan lossna av färgen. Bäst brukar vara att dra ner så mycket som går och sen spackla och slipa. Då hade jag valt att tapetsera eftersom ytan blir bättre då. Då kan ni ju välja en enfärgad tapet till tre väggar och en mönstrad till fondväggen.
Vi har två sovrum på ovanvåningen som ligger intill varandra, spegelvända. I det ena har du fönstret mitt emot dörren och snedtaket till vänster och en vägg med full höjd till höger (som gräns mot det andra sovrummet).
Det ena rummet inklusive snedtaket är tapetserat med randiga tapeter Evelina.
Det andra rummet är väggarna målade blå. Väggen med snedtak är målad i en annan blå nyans än de övriga och själv snedtaket är vitt. Höjden av vägg upp til snedtak är ca 110 cm.
Pernilla
Det ena rummet inklusive snedtaket är tapetserat med randiga tapeter Evelina.
Det andra rummet är väggarna målade blå. Väggen med snedtak är målad i en annan blå nyans än de övriga och själv snedtaket är vitt. Höjden av vägg upp til snedtak är ca 110 cm.
Pernilla