12 547 läst · 58 svar
13k läst
58 svar
Vad skulle ni kunna tänka er betala för däckbyte
Sida 1 av 4
Hej, jag är 18 åring som är ny här på forumet och tycker att det här med att bygga hus och renovera är jätte roligt och har läst massor roliga inlägg här på forumet.
Det är så här att jag fick en idé när fundera lite på, hur jag ska kunna tjäna en extra peng utan att behöva pendla (jag bor ute på landet och det finns inte många jobb här omkring)
Jag ska komma till saken, Det är såhär att jag hörde hur mina föräldrar och grannar alltid klagar varje år på att de inte har tid med att byta däck, Vad tycker ni skulle vara ett bra pris att ta om jag går omkring längst bygden och frågar dem om jag kan få byta deras däck till vinter/sommar däck?
Skulle detta vara någon bra idé eller är jag helt ute och cyklar?
Jag googlade och såg att på en verkstad brukar dem ta ungefär 300kr för att byta alla fyra däcken. Jag tänkte skulle jag kunna ligga på samma pris eftersom jag kommer till dem och de behöver inte göra något? Är 200-300 kr för mycket är min fråga
Kom gärna med åsikter och tips jag älskar verkligen att läsa vad ni har och säga.
Det är så här att jag fick en idé när fundera lite på, hur jag ska kunna tjäna en extra peng utan att behöva pendla (jag bor ute på landet och det finns inte många jobb här omkring)
Jag ska komma till saken, Det är såhär att jag hörde hur mina föräldrar och grannar alltid klagar varje år på att de inte har tid med att byta däck, Vad tycker ni skulle vara ett bra pris att ta om jag går omkring längst bygden och frågar dem om jag kan få byta deras däck till vinter/sommar däck?
Skulle detta vara någon bra idé eller är jag helt ute och cyklar?
Jag googlade och såg att på en verkstad brukar dem ta ungefär 300kr för att byta alla fyra däcken. Jag tänkte skulle jag kunna ligga på samma pris eftersom jag kommer till dem och de behöver inte göra något? Är 200-300 kr för mycket är min fråga
Kom gärna med åsikter och tips jag älskar verkligen att läsa vad ni har och säga.
Häromkring annonseras det i lokalblaskan. De flesta tar 200 kr och vissa kommer hem till dig för 200 kr och byter. Jag tror nog att det är en rimlig kostnad. Då antar jag att det är själva hjulbytet du menar och inte byta själva däcken? För i så fall är 300 kr billigt för alla 4. Idag med internethandeln av däck så är det bra att ha någon som byter däcken på fälgarna. Fast det är nog inte det du menar antar jag.
Tänkte mig lite mer hjulbytet, då man skruvar bort däcken och sätter dig nya vinter/sommar däck
Jaså finns det företag som åker ut till dig speciellt för att byta däcken? Det har jag missat helt!
Tack för informationen Danne uppskattas mycket
Tack för informationen Danne uppskattas mycket
Hjulbyte ser man ju annonseras "överallt" för ca 200:-
Och jag skulle gärna leja bort det för de pengarna om det inte bara var för jobbet att lasta en säsongens hjul i bilen, lasta ur, låta byta och så allt igen men omvänt. Och så resan då.
Det tar ju lika lång tid som att byta själv istället.
Så ja, kom du och böt hemma hos mig för 200:- fick du en kund direkt.
Och jag skulle gärna leja bort det för de pengarna om det inte bara var för jobbet att lasta en säsongens hjul i bilen, lasta ur, låta byta och så allt igen men omvänt. Och så resan då.
Så ja, kom du och böt hemma hos mig för 200:- fick du en kund direkt.

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 940 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 940 inlägg
Knappast många som gör som skalman1, inte många som har trumbromsar nu för tiden, om jag förstått det rätt är hans fordonsflotta ganska unik.
Jag tror i grunden att du borde kunna ta i princip samma som däckverkstaden (givet att du kommer med verktygen som behövs så det verkligen är utan besvär för kunden), kunden slipper ju som du säger momentet med att åka till verkstaden. Kanske är det bara ett stockholmsfenomen (trångbott och snobbism
) men här i trakten är det inte helt ovanligt att man (mot ytterligare ersättning) låter däckfirman förvara däcken också. Har du den möjligheten?
Har du inte det kan du därmed förlora kunder som vill ha den tjänsten.
Har du möjligheten (om det är bil du tänker turnera med & har ex. en lada för förvaring) är det ytterligare en chans att få in lite pengar, men glöm då för allt i värden inte att försäkra din förvaringslokal. Det blir lätt ganska mycket pengar, och såväl brand som stöld kan få katastrofala följder för din ekonomi (när jag tänker på det ska du kanske undvika denna tjänst)
För formens skull kan det väl vara bra att i alla fall ha sagt att du inte bör glömma att en sådan verksamhet givetvis behöver betala arbetsgivaravgifter & skatt (finns väl något lägstabelopp men det kommer man nog snabt över), och hur det då ska gå runt för dig känner jag är lite tveksamt, men kanske inte min ensak.
/U
Jag tror i grunden att du borde kunna ta i princip samma som däckverkstaden (givet att du kommer med verktygen som behövs så det verkligen är utan besvär för kunden), kunden slipper ju som du säger momentet med att åka till verkstaden. Kanske är det bara ett stockholmsfenomen (trångbott och snobbism
Har du inte det kan du därmed förlora kunder som vill ha den tjänsten.
Har du möjligheten (om det är bil du tänker turnera med & har ex. en lada för förvaring) är det ytterligare en chans att få in lite pengar, men glöm då för allt i värden inte att försäkra din förvaringslokal. Det blir lätt ganska mycket pengar, och såväl brand som stöld kan få katastrofala följder för din ekonomi (när jag tänker på det ska du kanske undvika denna tjänst)
För formens skull kan det väl vara bra att i alla fall ha sagt att du inte bör glömma att en sådan verksamhet givetvis behöver betala arbetsgivaravgifter & skatt (finns väl något lägstabelopp men det kommer man nog snabt över), och hur det då ska gå runt för dig känner jag är lite tveksamt, men kanske inte min ensak.
/U
Ullberg, jag tänkte mig lite mer som ett extra jobb då jag knackar på hos grannarna och frågar dem om de vill att jag ska byta deras däck för en viss summa. Tänkte mer att jag kan komma till dem så de slipper åka till verkstan varje gång eller göra jobbet. själv.
Det där med att jag kan bevara deras däck tror jag blir allt för mycket problem för mig eftersom jag inte har någon bil och att jag gör detta bara så jag får råd att köpa en bil när jag har fått mitt körkort. Tror ni att detta kanske kan bli en ny grej för oss ungdomar att vi går och frågar grannarna där vi bor om dem vill ha hjälp med att byta däck?
Vi får jobba svart så länge det inte överstiger 18700kr och eftersom jag fortfarande studerar på gymnasiet, så tror jag inte att jag kommer överstiga den siffran, då man inte brukar hamnar över 18000kr när man sommarjobbar.
ullberg tack för att du tog din tid att svara på min fråga uppskattar det verkligen
Det där med att jag kan bevara deras däck tror jag blir allt för mycket problem för mig eftersom jag inte har någon bil och att jag gör detta bara så jag får råd att köpa en bil när jag har fått mitt körkort. Tror ni att detta kanske kan bli en ny grej för oss ungdomar att vi går och frågar grannarna där vi bor om dem vill ha hjälp med att byta däck?
Vi får jobba svart så länge det inte överstiger 18700kr och eftersom jag fortfarande studerar på gymnasiet, så tror jag inte att jag kommer överstiga den siffran, då man inte brukar hamnar över 18000kr när man sommarjobbar.
ullberg tack för att du tog din tid att svara på min fråga uppskattar det verkligen
Exakt så känner jag med. Jag byter idag oftast själv. Inte för att 200 är för mycket utan för att det betalar en mindre del av jobbet. Släpa fram däcken, lasta, köra, vänta, köra, last ur och bära undan, måste jag ändå göra om jag anlitar en däckverkstad.Mikael_L skrev:Hjulbyte ser man ju annonseras "överallt" för ca 200:-
Så ja, kom du och böt hemma hos mig för 200:- fick du en kund direkt.![]()
Kom någon hem till mig och fixade allt på ett snyggt sätt så är helt klart 200 OK. Skulle du erbjuda byte inklusive tvätt och ha med dig prylar för det så fick du glatt 300. Vattenslangen står jag naturligtvis för.
Alferdo, tack för ditt svar och det är ingen dum idé att erbjuda tvätt också
tack för tipset.
Det låter som att 200 kr är ett pris många kan avvara hm.. tror du 250kr skulle vara för mycket? 50kr extra och jag tvättar däcken också (grejerna som man behöver kostar dock lite)
Det låter som att 200 kr är ett pris många kan avvara hm.. tror du 250kr skulle vara för mycket? 50kr extra och jag tvättar däcken också (grejerna som man behöver kostar dock lite)
250 skulle funka för mig också men det beror nog lite på vad du tror du får för typ av kundkrets. Är det bönder som alltid går omkring i blåställ med värsta högtryckstvätten i beredskap är kanske betalningsviljan mindre än om det är "kontorsråttormedtummenmittihandenvillinteskitanedsigtyper"...jockewtf skrev:
Sen kanske du ska fundera på om du vill tvätta för bara 50 kronor. Tar en hel del tid och går som du säger åt lite avfettning/schampo osv. Ska du tvätta ska du nog se till att få ett bra resultat, annars blir bara kunderna sura.
Kanske köra på 250/350 och hoppas på att få 400 när dina kunder ser sina "nya", blänkande och rena däck.
Man kanske ska börja med att bara byta däck och kanske fråga dem om de skulle vara intresserad att betala extra om jag i framtiden bestämmer mig för att även tvätta däcken. Man kan också erbjuda att tvätta däcken om dem har grejerna
på det sättet blir det nästan ingen kostnad
Jag tänkte såhär.. Hur lång tid tar det ungefär för att byta däck? om det tar 30-40 minuter kanske 250-300 är mycket pengar. Jag tror också att när det går över 300 kr börjar kunderna tycka att det kanske skulle vara värt att byta själva. Man får inte glömma att man inte är proffs. Det är så här att jag bor några mil ifrån Bålsta som är en stad som ligger brevid Stockholm. Finns både bönder och kontorsråttormedtummenmittihandenvillinteskitaned sigtyper hehe. Men bönderna är också i 50+ åldern.
Jag tänkte såhär.. Hur lång tid tar det ungefär för att byta däck? om det tar 30-40 minuter kanske 250-300 är mycket pengar. Jag tror också att när det går över 300 kr börjar kunderna tycka att det kanske skulle vara värt att byta själva. Man får inte glömma att man inte är proffs. Det är så här att jag bor några mil ifrån Bålsta som är en stad som ligger brevid Stockholm. Finns både bönder och kontorsråttormedtummenmittihandenvillinteskitaned sigtyper hehe. Men bönderna är också i 50+ åldern.
Jag tror som sagt att dom flesta inte gör som jag, dels pga skivbromsarna på nyare bilar och sen är ganska få intresserade av/har tid att meka överhuvudtaget själva.jockewtf skrev:
Dock kan du säkert få lite nöjdare kunder om du slänger ett öga på skivorna och klossarna när du ändå har av hjulen, tar bara ett par sekunder men kan ju vara ett + i kanten åt dig att dom får reda på om något är nästan utslitet.
Redigerat:
Jag tror du underskattar tiden. Tänk på att du även ska plocka fram och ställa undan däcken. Du har knappast en billyft med dig så du ska placera domkraft och lyfta på fyra ställen. Sen ska inget djävlas och enstaka gånger blir det ju också så, dvs att inget djävlas. De flesta gångerna går det nog tyvärr som vanlig, dvs att något djävlas...jockewtf skrev: