Hej!

Har sedan ca 15 tillbaka ett Water Boss 700 från JMS vattenrening. De senaste åren har det inte fungerat för att rena från järn. Upplever inte några problem med hårdhet eller andra problem. Men smak av järn är påtaglig och allt färgas rost-rött.

Hade JMS på besök för ett par år sedan. De tog prover och gjorde service. Kostnad över 7000:-. Det var lite bättre ett tag men blev ganska snabbt sämre igen.

Nu vill de gärna komma och göra service igen för 4000:- och om det behövs, byta filtermassa för upp till 8000:-. De nämner också att man kan prova göra rent filtermassan med upplöst Citronsyra. Totalt skulle det gå på runt 12000:- och det finns ju nya filter som kostar mindre!

Kan jag själv testa att rengöra med citronsyra? Hur gör man? Någon som testat detta?

Kan man själv byta filtermassa på detta filter. Jag har googlat men hittar väldigt lite på ämnet.

Får man till en lösning som fungerar så är jag absolut villig att betala, men just nu känns det som att det är väldigt mycket pengar att lägga på ett 15 år gammalt filter utan några garantier för att det kommer bli bättre. Om man dessutom skall fortsätta med årlig service för 4000:- så känns det som en kostsam lösning i längden...

Jag funderar därför på att komplettera det befintliga filtret med ett nytt järnfilter. Gärna som inte kostar skjortan och som jag kan installera själv. Som fungerar utan att fylla på salt och som jag kan serva själv, t.ex. byta filtermassa. Kan detta vara en bra idé eller fungerar filtren dåligt ihop. Någon som har något tips på ett filter som skulle kunna funka. Vi är vanligtvis 3 i hushållet. Men vissa perioder kan det vara upp till 8 personer som bor i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.