Byggahus.se
Förstöra det där med en ful och tråkig gräsmatta...

• Gilla
  • Älska
vespaman och 25 till
  • Laddar…
Fadai
Om jag var du så skulle jag söka igenom nätet efter inspirerande bilder på skogstomter. Finns säkert en massa fina saker att ordna om man jobbar med naturen, och inte mot den. Kan bli både vackert och en spännande miljö för barnen.

• Gilla
  • Älska
ullis54 och 25 till
  • Laddar…
2100 kvm räcker till både gräsmatta och skogstomt! Börja med att välja en lämplig yta som med minst jobb kan bli en lagom stor, plan och fin gräsmatta med plats för fotboll, krocket, uppblåsbar plaskpool och gud vet vad era ungar kan tänkas tycka vara kul, fixa till den nu under sensommaren/hösten och den kommer vara fullt lekbar till nästa sommar. Resten låter ni vara vildvuxen tills ni kommit underfund med vad ni vill göra av tomten. Fasen, ni har ju nyss köpt! Låt det sjunka in och ta den tid det behöver. (y)

• Gilla
egk och 40 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och inga träd med ytliga rötter där gräsmattan ska ligga. Dels förstör rötterna gräsmattan och dels skadas etablerade träd vid schaktningen för gräsmattan. Värst är nog björk och asp men tall och gran är riktigt hemsk a saker också. (Alm har också hemska rötter men den är rätt ovanlig idag.)

Redigerat:
  • Gilla
Annelie Stämby och 1 till
  • Laddar…
Värst är nog björn och asp men tall är en riktigt hemsk sak också.
Asså, jag vet inte hur mycket skada björn gör på gräsmattor. Då tror jag vildsvinen är värre. :thinking:

(Sorry, kunde inte låta bli...:rofl:;))

• Haha
  • Gilla
Dublin och 10 till
  • Laddar…
Roslagen här med.
Granne hade skogstomt som de avverkade, fyllde ut, la anläggningsjord på.
Fyller man ut bra med rätt dimensioner behövs inga 40 cm jord. Grannen har kanske 10 cm jord ovanpå sina massor. Blev en väldigt fin gräsmatta till slut.

Men anlägga gräsmatta på sommaren i roslagen gräver att man vattnar varje kväll i tre veckor. Minst.

Deras gräsmatta är kanske 1500 kvm.
Mycket mer flack tomt än bilderna här.

Kostnad. 300.000.
(det enda de gjort själva är vattna)

Fyllnadsmassor är dyra. Främst pga frakten. Men en stor kostnad är även den tid man får ha en grävare på plats som sprider ut. Jämnar till med mera.
I kostnaden i gick även ny dränering av tomten. Roslagen varierar mellan mycket nederbörd och torra månader så det gäller att anläggaren vet hur man får en bra nivå av fukt i marken. Det går ju dränera bort så att tomten är snustorr och att allt dör efter två vecklrs sommartorka.

• Gilla
Annelie Stämby och 2 till
  • Laddar…
Så mitt svar är väl. Gör on en del av tomten till gräsmatta. Men behåll delar av naturtomten. Riktiga barn leker bättre på den tomt ni har nu och behöver ingen gräsmatta för att vara ute.

• Gilla
Annelie Stämby och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Appendix Appendix skrev:
Roslagen här med.
Granne hade skogstomt som de avverkade, fyllde ut, la anläggningsjord på.
Fyller man ut bra med rätt dimensioner behövs inga 40 cm jord. Grannen har kanske 10 cm jord ovanpå sina massor. Blev en väldigt fin gräsmatta till slut.
Jag tror vi har språkförbistring här. Det jag kallar för 40 cm jord är det du kallar för "massor". En bättre term kanske hade varit mineraljord.

Mineraljorden kan t ex vara befintlig mineraljord på platsen, t ex om det finns morän där i skogsbacken men även lera eller omgrävd morän från annan plats fungerar. På det lägger man en vanligen en artificiell produkt som ofta kallas för anläggningsjord (kärt barn har många namn, ibland kallas produkten för gräsmattejord). Den produkten karaktäriseras av att den till skillnad mot mineraljorden (=massorna) har en mycket hög mullhult. I övrigt består den av sand och lera. Tanken är att gräset snabbt ska etablera sig i anläggningsjorden och sen över tiden bryts mullen ned. Ny mull uppstår genom att gräset dör och bryts ned. Över åren så försvinner vanligen denna mulljord till stor del genom nedbrytning men det spelar ingen roll för då har rötter och små djur luckrat underliggande mineraljord och bildat en grässvål.

Jag valde 40 cm mineraljord + 10 cm anläggningsjord i mitt förslag av ett juridiskt skäl. Detta ger max 50 cm uppfyllnad så om sommarstugeområdet är detaljplanerat så slipper TS ansöka om marklov för åtgärden. Men det funkar med 1 m mineraljord också om man ordnar med marklovet.

• Gilla
Annelie Stämby och 6 till
  • Laddar…
Naturtomt känns lite som en önskedröm.

Ofta kräver en naturtomt mer eller mindre perfekta förutsättningar för att det skall vara angenämt och trevligt.

Om förutsättningar är fel har man ett evighetsarbete med att rensa sly och annat mög.

• Gilla
  • Laddar…
Claes Sörmland
F finnemang skrev:
Naturtomt känns lite som en önskedröm.

Ofta kräver en naturtomt mer eller mindre perfekta förutsättningar för att det skall vara angenämt och trevligt.

Om förutsättningar är fel har man ett evighetsarbete med att rensa sly och annat mög.
Naturen vill ju slya igen allt som inte är berg eller extrem torrmark så det är ju där man hamnar eftersom man inte har bete på en tomt. Vill man se hur en naturtomt ser ut utan skötsel så är det bara att titta på kommunens detaljplanerade ytor för "Natur" i villområdena. Asply och gran...

• Gilla
  • Laddar…
@Claes Sörmland Då är vi eniga :)

Och i Roslagen är det sannslösa mängder Asp.... Jag krigar med aspskott på min tomt. Nordens f*cking parkslide.

• Haha
  • Gilla
mellansorken och 5 till
  • Laddar…
T
Behåll som det är, vad ska ni med en tråkig gräsmatta till som ska skötas?

• Gilla
ullis54 och 5 till
  • Laddar…
Mina barn hade älskat att utforska den tomten, så jag tycket att det hade räckt med att ha en mindre gräsyta för bollspel och att kanske grusa upp gångarna mellan alla uthus så att det funkar att gå barfota och när det är vått.

Fin tomt!

• Gilla
ullis54 och 9 till
  • Laddar…
Ganska meningslöst med alla kommentarer om att ni gör bäst i att behålla ”naturtomt” när det inte var själva frågan.
Hyr en 2,5 tons grävare en helg för <5.000 kr och jämna till tomten och lägg därefter ett tunt lager gräsmattejord. Jag har precis byggt hus i Sollentuna och själv anlagt gräsmatta i början av maj i år och verkligen slarvat med allt vad gäller rekommendationer om underlag.
Rullgräs med ordentlig vattning de första veckorna och gräsmattan har tagit sig fantastiskt. Trots torkan de senaste veckorna har den klarat sig och är grön och fin. Med en robotgräsklippare kommer den både hållas fin och gödslad så jag förstår inte allt snack om att det är jobbigt med gräsmatta. Naturtomt finns det gott om i Roslagen men såklart vill barnen ha en gräsmatta!

• Gilla
kwasibengt och 8 till
  • Laddar…
Düsseldorff
S snaggles skrev:
Ganska meningslöst med alla kommentarer om att ni gör bäst i att behålla ”naturtomt” när det inte var själva frågan.
Hyr en 2,5 tons grävare en helg för <5.000 kr och jämna till tomten och lägg därefter ett tunt lager gräsmattejord. Jag har precis byggt hus i Sollentuna och själv anlagt gräsmatta i början av maj i år och verkligen slarvat med allt vad gäller rekommendationer om underlag.
Rullgräs med ordentlig vattning de första veckorna och gräsmattan har tagit sig fantastiskt. Trots torkan de senaste veckorna har den klarat sig och är grön och fin. Med en robotgräsklippare kommer den både hållas fin och gödslad så jag förstår inte allt snack om att det är jobbigt med gräsmatta. Naturtomt finns det gott om i Roslagen men såklart vill barnen ha en gräsmatta!
Vadå såklart? Varför skulle barn vilja ha en gräsmatta?

• Gilla
egk och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.