Byggahus.se

Vad ska vi göra med vår fa—ing tomt?

1. N
    Medlem · 22 inlägg
    Hej forumet!

Innan sommaren köpte vi ett litet sommarhus i Roslagen. Till huset hör en ca 2100 kvm stor tomt, som till största del har varit skog. Den är ojämn och jävlig, med en massa ogräs och diverse invasiva arter såsom ormbunke och lupin överallt. Med två små barn är vi väldigt intresserade av att göra om den här skogsdungen till en fin och frodig gräsmatta – men hur går vi bäst tillväga? Ska också tillägga att huset är beläget uppe på ett berg vilket gör det lite svårt att köra upp med stora maskiner etc.

Alla tips välkomna bifogar lite bilder också.

• Laddar…
  2. M
    Medlem · frankrike · 985 inlägg

maria01

Medlem
    Hyr en grävmaskin 2 dagar så är plat och fint samtidigt beställer ni top jord om kvaliteten inte finns på platsen

3. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Stockholm · 582 inlägg

Pasjostrom

Renoveringsnovis
    Håller med ovanstående, ser inte ut att vara några problem att ta in en grävmaskin på den tomten.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 976 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Jag tror det är kört med frodig gräsmatta, detta är ju en karg tallbacke i Roslagen. Det regnar för lite där och jorden är för fattig och berget ligger för ytligt.

Om du verkligen vill gå den vägen och slåss mot de naturliga förutsättningarna så krävs att du kan vattna samt rejäl anläggning. Förslagsvis minst 40 cm jord med hög lerhalt som grund för att hålla kvar vatten och näring och 10 cm anläggningsjord för att så gräsmattan. Men kommer det inte se konstigt ut där bland tallbackarna med denna dyra villaanläggning?

5. N
    Medlem · 22 inlägg
    Vi är i princip den sista fastigheten i området som inte har en fin gräsmatta, både grannen till höger och vänster om oss har gräs. Så nog borde det gå? :)

6. M
    Medlem · Lerum · 255 inlägg

mgranbom

Medlem
    Värt att fundera på är oxå hur mycket tid ni vill lägga på att sköta om en gräsmatta.
    På bilderna ser jag en lättskött naturtomt, vill ni ersätta den med nåt som behöver klippas två gånger i veckan under HELA sommaren...?

/M

7. B
    Medlem · Stockholms län · 22 229 inlägg

BirgitS

Medlem
    Har inte barn det roligare med träd och buskar som kan användas för kurragömma, kojor och annat liknande än 2000 kvm gräsmatta?

8. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 1 740 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Sådan fantastisk skogstomt. Behåll!!!!

9. B
    Allvetare · Stockholm · 8 128 inlägg

b8q

Allvetare
    Håller med om att behålla skogstomten (med kanske några smärre planteringar och gångstigar). Om ni inte har tänkt att vistas i sommarstugan minst en gång i veckan från april till september så är det nog svårt att hålla en fin gräsmatta.

Personligen vill jag koppla av och ta det lugnt i sommarstugan och inte behöva lägga en massa tid på trädgården. Ju mer lättskött desto bättre.

10. Düsseldorff
    Byggnadsvårdare · Bromma · 598 inlägg

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Byta det där mot gräsmatta? Smaken är ju som baken men i mina öron låter det helt vrickat.

11. L
    Medlem · Halland · 5 350 inlägg

lordi

Medlem
    Ja, det är fint med naturtomt.
    Jag skulle kanske gjort en mindre gräsmatta och låtit resten vara skogstomt.

12. yonna
    Medlem · Österlen · 7 272 inlägg

yonna

Medlem
    jag håller fullständigt med Birgit. Denna tomt är ett eldorado för barn och det är så trist, så trist att spännande, inspirerande naturliga lekytor förstörs.

13. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 976 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Ja, som sagt det går om ni är beredda att ta jobbet och kostnaden. Troligen får ni ha rätt låga krav på gräsmattans kvalitet men det har ju nästan alla så det är nog ett mindre problem om ni inte har höga krav.

• Laddar…
  14. R
    Medlem · Jönköpings län · 628 inlägg

RalleB

Medlem
    Hört talas om robotgräaklippare? :cool:;)

15. J
    Medlem · Stockholm · 144 inlägg

JockeHX

Medlem
    Gräsmatta kan visst då fixas, ni måste köp en massa jord att fylla ut bara. Vattenproblemet och eventuell djup på jordmånen kan kompenseras med något så enkelt som vattenspridare och automatik. Visst, över tid blir det säkert inte en så perfekt gräsmatta som Olles, men ändå rolig för barnen att leka på.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.