Byggahus.se

vad ska man välja för golv?

1. J
    Medlem · 69 inlägg

jazon

Medlem
    hej!

det är så att vi ska lägga nytt golv i hela huset, vad ska man välja för golv var och varför?

ni får gärna säga vad golvet kostar ungefär per kvm. ska gå att lägga golvet utan proffshjälp.

det jag fundera på i köket är iaf linoleum golv. har förstått att det ska vara ett bra val i köket?

2. P
    Medlem · Skåne · 566 inlägg

pillan71

Medlem

Re: vad ska man välja för golv?

Det är mycket en smaksak också. Skulle jag lägga om alla golv idag skulle det bli mattlackad ek i alla rum utom grovkök och badrum, där det skulle vara klinker. Ek är absolut det mest klassiska och snyggaste materialet. Sedan många år tillbaka har det varit olika trender inom golv, men ek är det som bestått, förutom såpaskurade furugolv i riktigt gamla hus. Det ser bara oplanerat och rörigt ut om man väljer fler sorters golv. Vi har tex både ek, bok, björk, kork-och-plast och laminat i vårt hus. Less is more helt enkelt. Vill man sen ha olika teman eller stilar så fixar man det med möbler och annat.

Pernilla

3. J
    Medlem · 69 inlägg

jazon

Medlem

det som är blått vill jag ha golv som tål mkt skit o vatten utan att ta så mkt skada. trots där det kommer bli mest slitage... något förslag?

det röda tänkte jag har helt sammanflytande i golvet, men vet inte mönster eller ngt.
    hur borde man göra med de övriga rummen? något som liknar det röda rätt mkt eller kan man ta ngt helt annat där? ska jag ta samma i alla de övriga rummen? blir det för mkt om man blandar?

4. M
    Medlem · 11 inlägg

moso

Medlem

Vad har du för underlag

5. J
    Medlem · 69 inlägg

jazon

Medlem

trä är underlaget

6. O
    Medlem · 34 inlägg

Olle_Lson

Medlem

Personligen skulle jag använda massiv tilja 15 mm färdigt oljad ask eller ek för att det är så jla snyggt ca 550 kr/ m2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.