Hej!
Vi ska skriva kontrakt nästa fredag på ett hus från Smålandsvillan. Det är med tomt och allt och massa grejer som ingår.Det jag undrar över är vad man ska tänka på vid skrivningen?(så att vi inte blir lurade). Han som kommer till oss är jättetrevlig men eftersom vi är nya på det här och det handlar om 2,2 miljoner vill man ju att allt ska gå vägen bla.
Sen undrar jag också, har läst en massa här om att vissa får låna mer än 90% och vissa inte. Varför blir det så?
Mvh Andrei

Hej.
Visserligen så köpte vi ett "gammalt" hus men jag råder dig bara att läsa igenom kontraktet ordentligt innan du skriver under!!!!!

Vad gäller hur stor del av produktionskostnaden som man får låna till så är detta beroende av bankens bedömning.
Påverkande faktorer är bl.a. produktionskostnaden i förhållande till bankens värdering, husets läge (ort/stad/landsbygd), köparnas ekonomi, möjligheter att ställa borgen m.m.

Lycka till.

Hej!
Om ni kommer överrens om några ändringar se till att du får papper på det direkt, även om det bara är handskrivet. Gå inte på "jag skriver in det och skickar det imorgon". Den niten gick jag på. Det tog 7 veckor innan kontraktet kom, trots tjat från min sida varje vecka. När kontraktet kom stämde det inte överens med vad som sades på mötet. Men säljaren hävdar att han har sina "anteckningar". Och såna går ju alltid att efterkonstruera...
Se även till att få inflyttningsdatum samt skriv in vilken ersättning som du ska erhålla vid ev försening.
Mvh

Tack för era svar!!!

Det kan vara lönt att låta någon jurist titta igenom kontraktet innan ni skriver på! Speciellt som ni skriver på före årsskiftet - därefter blir det mer hänsyn taget till köparen. Slutdatum och förseningsavgifter måste vara inskrivna i kontraktet. Jag själv tar in en byggkonsult som får granska alla papper innan jag skriver på. Det har jag från början budgeterat i den totala byggkostnaden. En erfaren KA bör också kunna vara behjälplig.

var får man tag i en jurist?eller byggkonsult??Är det verkligen så nödvändigt?

Är det projektet ute i Bålsta/Bro som Smålandsvillan driver tillsammans
med Skanska ?

I Januari skrev jag och min sambo entreprenadkontrakt för just ett sånt projekt
i Uppsala, vi flyttade in i slutet på Augusti.
Måste säga att det stora hela löpte på smidigt utan att vi blev "lurade". Det som detaljer
som vi störde oss på var dock:

- Säljaren lovade muntligt att vi inte skulle behöva dra bygglovsanmälan för braskaminen.
Detta löfte visade sig senare inte vara värt något - mao, ska ni ha braskamin…se till att
smålandsvillans ansvar för detta kommer med i kontraktet.
- Bygget blev en vecka försenat (pga brist på besiktningsmän……) och kompensation
för detta va det väldigt svårt med.

Grannen råkade ut för att hans hus inte placerades på tomten enligt ritningarna, han blev
heller inte informerad om detta och upptäckte det en dag när han skulle kika på grunden.
Slutade med en stödmur runt tomten m.m. som kompensation.

Men som sagt, vi är väldigt nöjda med vårat köp. Trevlig säljare, byggledare, projektledare och
grundbyggare som gett oss tips och råd.
Kan inte komma på några saker så här I efterhand som skulle fått oss att avstå om vi kunnat.

Kolla med Villaägarna.

Vid en eventuell försening av bygge hur mycket är lagom kompesation??
20,30,40,50 tusen?
Vad "brukar" det vara?

Mvh Andrei

Mina tips efter att vi "lärt oss den tråkiga vägen":

Se upp med Smålandsvillans "förseningsklausul", det ger dem rätt att leverera huset utsatt leveransdatum + 24 veckor. Nu har dom förhoppningsvis fått ordning på planering/fabrik men vi hade otur och fick vårt hus försenat med över 30 veckor.. och i princip ingen ersättning för den oerhörda förseningen.

Om du köper hela klabbet med tomt och allt så har dom förmodligen redan planerat in ditt hus i produktionen och då verkar det tydligen inte har varit något problem, vad som hände var att dom fick in 50 st beställningar på hus samtidigt eftersom dom släppte på sitt "bygglovskrav innan beställning". Detta klarade inte fabriken av (helt förståerligt).. men som sagt kolla om huset redan ligger inlagt i deras produktionsschema i fabriken då ligger ni bra till tidsmässigt iaf.

Kalkylen vi fick från säljaren visade sig vara skit, skilljer idag på 100 tusen mer än kalkylerat pga slarv/okunskap från säljaren (avgifter till kommun samt schakt för grund/grundarbete).

Vi har vänner som bor i smålandsvillan som inte alls fick samma problem som vi så vi och smålandsvillan har bara haft otur, vi hoppas vi blir lika nöjda som våra vänner när väl vårt hus står på plats.

Speciellt som ni skriver på före årsskiftet - därefter blir det mer hänsyn taget till köparen
Jag trodde att det som gällde var när man fick huset levererat och inte när man skrev på kontraktet.
Några vänner skulle nämligen få sitt hus i början på nästa år, men kommer att få det v 52 i stället pga av den nya lagen.
Vad gäller?

Norpan skrev:
Vad gäller?
Det är alltid det som står i kontraktet som gäller. ;)

Norpan skrev:
Jag trodde att det som gällde var när man fick huset levererat och inte när man skrev på kontraktet.
Några vänner skulle nämligen få sitt hus i början på nästa år, men kommer att få det v 52 i stället pga av den nya lagen.
Vad gäller?

Vilken ny lag??

:) Det kommer förändringar till fördel för konsumenten i den nya konsumenttjänstlagen för entreprenader mm ang småhus. Dessa träder i kraft 1.1.2005.

Gå in på www.konsumentverket.se

och läs mer i lagar etc och nyheter mm
så kan Du ladda ner en pdf-fil om detta!

Helena med
Sverige Stugan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.