Byggahus.se
Y
Intalar mig att livet skulle bli helt fantastiskt om jag hade en egen släpkärra trots att jag egentligen kan låna gratis, men det är ju inte samma sak som att alltid ha en hemma redo.

Så, jag som inte har koll, spanar ju bara efter den största bromsade kärran med mest lastvikt.
- men innan jag kastar mig iväg och köper en sådan, så tänkte jag kolla med er så det inte blir något man får ångra sen i efterhand.

(bromsad gallerkärra alltså)

Jämförde några på blocket.

............totalvikt.........lastvikt.......mått

L0750.........750.........510...........128x258
L0750u.......750......... 560...........128x258
b250p.........750.........500...........125x252
fs1425........650......... 475...........138x251

Med andra ord så är jag sugen på en Fogelsta L0750u... Denna kan man göra tippbar, köpa olika galler eller huvar osv. och klarar mest lastvikt. Nackdelen jag ser på bilderna är att den har plastskärmar, inte bra när man ska klättra upp för kasta saker.

Frågan är,,, finns det någon som är bättre?

[edit] nu upptäckte jag att U modellerna är obromsade så nu är L0750 ledaren.

Redigerat:
Reglorna för vanligt bilkörkort (såvida man inte har körkort
för tungt släp vilket inte lär vara fallet här ty då hade man
inte frågat) är väl maxvikt 3500 kg för hela ekipaget (inkl all
last) varav bilen måste stå för hälften - mao utgår man från
bilens vikt för få reda på vad man kan dra ... .

http://slapvagnsbutiken.se/info/korkortsregler/

Oxå behövas dragkrok förstås :) ... .

Redigerat:
Ja ja - om man skall följa reglorna är i vart fall en bil med
tjänstevikt exakt 1750 kg optimal - för varje kilogram hög-
re eller mindre tjänstevikt än 1750 kg för bilenmåste släp-
ets maxvikt inkl last (som är 1750 kg för en 1750 kg bil) )
minskas med precis lika mkt - och att köra för tungt kan
kosta så mkt att det ej lönar sig chansa (i Sverige i vart
fall ...).

Detta är alltså om man bara har vanlig B-bilkörkort - an-
nars är läget helt annorlunda ... .

Redigerat:
Glöm inte att biltillverkarens specifikationer väger högre.

Om du kollar på 750 släp så hade jag inte valt det med absolut högst maxlast!

För ju klenare släpets konstruktion (vikt) är destu mer får du lasta!

Så jag hade gått på ett mer mellansegment i lastvikt men fått ett stabilare släp så man vågar köra med redig last på sämre vägar utan att behöva krypa fram

Definitivt tipp.
Ska man baxa/köra upp nåt tungt så är det guld med tipp, att stå med vagnen lös och hålla dragstången i huvudhöjd är ingen hit, det åtgår en extra person till det också. Plan B är en ramp på baklämmen. Tipp OCH ramp är bäst.
Löstagbar framläm (men det är väl standard på alla?) För att kunna frakta långa plankor med jämvikt.
Diodlysen och släpvagnskontakt av metall, plastskiten går sönder direkt och man blir tokig på att byta lampor som skakat sönder. EDIT: ha gärna en honkontakt monterad på dragstången, så att du kan använda en spiralsladd med två hanar mellan bil och vagn. Lättare att byta ut trasig sladd då.
Flakmått så man klarar att lasta spånskivor utan att sticka ut dom.
Kåpa, jag skulle 2015 inte köpa en vagn utan kåpa eller kapell. Gärna en kåpa som går att demontera snabbt.

Vikter och sånt.....bara du vet vad du ska köra.

Redigerat:
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
Köpte själv ett Thule L0751 (Thule = Fogelsta) förra våren. Mitt är ett begagnat hyrsläp och jag är jättenöjd. De flesta brukar rekommendera så stort som möjligt, hög lastvikt, tipp osv. Eftersom livet är fullt av kompromisser får man fundera vad man egentligen behöver.

Släpet är inte jättestort men det går bra att lasta långa bräder om man inte ska ha jättemånga. Mina mindre projekt på huset kräver inte några jättelass med virke. Ska man bygga t.ex. en altan och vill ha med sig allt på samma gång från brädgården räcker det inte med ett släp som man kan dra efter en vanlig bil med b-körkort.

Köpte mitt med höga gallergrindar och kapell som passar över dessa. Om det är något jag skulle rekommendera så är det kapell. Har nästan inte tagit av det sen jag köpte släpet. Det blir inga jättevolymer man får in men det går bra att köra lite möbler även om det är dåligt väder. Ska man flytta hela bohaget finns inget släp som räcker till iallafall.

Både släpet och gallergrindarna är otroligt stadiga, har nog överlastat lite när jag hämtade "lite" sten förra sommaren men det märktes inte på släpet som egentligen klarar mycket mer vikt än det är registrerat för.

Otroligt bra att köra skräp med, mitt huvudsakliga användningsområde. Bara slänga i skiten och köra iväg. Inga problem att kasta i saker över gallergrindarna så ser inget behov av att kunna klättra på skärmarna.

Betalade 15000 för mitt med gallergrindar, nästan nytt kapell, besiktigat och med nyservade bromsar.

• Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Har du begränsningar på bilen som gör att du vill köpa bromsat? Har du inte det så skulle jag absolut köpa en obromsad kärra om du inte behöver högre lastvikt. Bromsar har en tendens att strula en del och delarna är inte billiga. Har renoverat bromsarna på min egen boggiekärra och det var nästan lika dyrt som att köpa ett nytt obromsat släp.

Frågan är väl vad du ska ha kärran till.

Ska du köra skräp till tippen och plankor från byggmax så går det utmärkt med en obromsad vagn. Lastvikten gör att man bara kan köra ett 20-tal gipsskivor år gången och kanske ca 0,7 kubik virke vilket innebär kanske 24 st hyfsat nykapade 45 x 145 5-meters reglar. Så obromsat kan innebär några extra varv med kärran.

Ska man åka längre sträckor och i högre hastighet, t.ex. köra runt skotrar på vintern, så hade jag valt bromsat. På hala vintervägar så vill jag inte ge avkall på ekipagets bromsförmåga. Trafiksäkerheten är viktigast.

Redigerat:
Borde väl vara högre lastvikt på en obromsade 750kg än en bromsad dito.

Ska du inte dra något tyngre så köp en 750 kg utan bromsar så behöver du inte jävlas med bromsar, eller wirar som frusit fast på vintern så man drar iväg med något hjul låst. Svärfar har ett sävsjösläp obromsad med tipp och den känns "rejält" byggd och bra med bindningsöglor invändigt.
Men ska du ha ett släp för att åka och köpa öl med i Tyskland så ska du satsa på ett boggiesläp så slipper du en krokig axel när du åker hem :) Och de gäller även om du ska lasta den full med grus :)

Köp ett större än du tänkt dig. Det ångrar man inte.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.