Byggahus.se
Hej!

Vi ska köpa vårt första hus som kommer bli ett nybygge (vii är dödströtta på hus med renoveringsbehov som dessutom går upp helt hutlöst i pris). Allt har gått så snabbt och vi kommer att skriva på kontrakt på måndag. Länk till projektet: https://www.svenskfast.se/nyprodukt...jaras/vallby-ang/kvarteret-appelgarden/285128

Nu är min fråga lite om vad man ska tänka på när man skriver kontrakt? Vet att det är bred fråga men detta är helt nytt för oss. Vad är det i kontraktet som man ska vara vaksam på? Vet att det i många länder är vanligt att en jurist tittar på kontraktet åt en innan man skriver på men jag har känslan att det inte är så vanligt här...eller?

Alla råd och tips tas tacksamt emot!

Bästa svaret

Mitt tips är inom avtal och juridik, då vi tyvärr haft strul med en husleverantör efter nybyggnation.

Se att se till att ni avtalar om att ABS18 ska tillämpas för er husentreprenad

ABS18 kan likställas med konsumentens rättigheter vid köp av nyproduktion ,gäller besiktningar, fel, garantitid etc se nedan.

https://bostadsjuristerna.se/entreprenadkontrakt-10-vanligaste-misstagen-avseende-abs-18/

Begär att ni som beställare ska utse besiktningsman, ej ngn som husleverantören föreslår, då besiktningsmän som "ingår" i avtalen från husleverantören tenderar att gå husleverantörens ärenden.

Besikta huset under byggnation för att upptäcka byggfel, och inte bara slutbesiktning som ofta förekommer i kontrakt.

Vid slutbesiktning kommer delar i huset vara omöjliga att kontrollera/besikta så som tätskikt i badrum, fuktkvot i trämaterial, mm.

Helt enkelt värt att betala för en kompetent och påläst besiktningsman som kan ABS18, konsumenttjänstlagen och de avtal som ni tecknar med leverantören.

Hör av dig i PM om du vill ha mer tips eller ta ett telefonsamtal.

Mvh
Tobias

B Brand143 skrev:
Mitt tips är inom avtal och juridik, då vi tyvärr haft strul med en husleverantör efter nybyggnation.

ABS18 kan likställas med konsumentens rättigheter vid köp av nyproduktion ,gäller besiktningar, fel, garantitid etc se nedan.

[länk]

Begär att ni som beställare ska utse besiktningsman, ej ngn som husleverantören föreslår, då besiktningsmän som "ingår" i avtalen från husleverantören tenderar att gå husleverantörens ärenden.

Besikta huset under byggnation för att upptäcka byggfel, och inte bara slutbesiktning som ofta förekommer i kontrakt.

Vid slutbesiktning kommer delar i huset vara omöjliga att kontrollera/besikta så som tätskikt i badrum, fuktkvot i trämaterial, mm.

Helt enkelt värt att betala för en kompetent och påläst besiktningsman som kan ABS18, konsumenttjänstlagen och de avtal som ni tecknar med leverantören.

Mvh
Tobias
B Brand143 skrev:

[länk]

Mvh
Tobias
Helt underbart Tobias! Det var precis detta som jag ville veta. Tack!

• Gilla
Brand143
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.