Matpriserna genom taket, inkomsterna inte. Då sneglar man på trädgården och undrar hur den kan hjälpa till att försörja oss. Men jag är urkass på att odla och skulle behöva råd.

Det enda jag lyckats få att växa — förutom skulder — är potatis, och den är ännu så billig att det inte lönar sig att odla den, typiskt nog. Övriga produktionen hittills: plommon som jag motvilligt lärt mig att äta, några små stackars äpplen, en del röda vinbär från tre buskar som sakta kvävs av vitmossa, två små gröna tomater, samt ett hallon på 13 år från en hallonhydra som griper omkring sig som en maktgalen Putin.

Så vad finns det mer för lättodlat för oss med bruna* snarare än gröna fingrar?

Växtzon 3-4. Växthus och liknande moderniteter saknas.

*) ty där Ricebridge dragit fram växer aldrig mer något gräs. —Gammalt djungelordspråk

• Haha
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Det som är väldigt lättodlat är ju dessvärre det som generellt är billigt att köpa i affären. Typ potatis och lök. När butikerna kör kampanjer med potatis för 2 kr/kg är det något du aldrig kan konkurrera med själv. Rotfrukter generellt är billigt att köpa på hösten och försöka förvara. Det du kan spara mest pengar på är saker som kostar mer i affären men ofta är lite klurigare att odla. Klurigare - inte omöjligt. ;)

Innan du ränner iväg och köper fröer för massor med växter typ tomat, gurka, paprika, melon och annat så rekommenderar jag att börja med något enklare som ger ganska snabb skörd så du dels känner att det funkar och dels ser om du ens har tid att lägga på att tex vattna eller kolla efter sniglar. Mitt tips är vintersallat, kallas maché när du köper den i grönsaksdisken så du vet hur den ser ut. Några bladrosetter i en plastpåse oftast. Fånigt enkel att odla själv. Jag sådde den för två eller tre år sedan på ett ställe utomhus, den håller fortfarande på att växa där för den frösår sig själv. Namnet vinter kommer från att den klarar att överleva på vintern. Den växer inte men inga problem alls med att stå grön över vintern, bara att borsta bort snön och pilla loss några blad. Allra bäst trivs den i grusgången bredvid min odlingsplats. :) Eller någon annan typ av sallat som inte tål att övervintra men ger skörd nu i sommar. Ger "snabbt" någon lön för mödan och kan ge lite energi att satsa ytterligare. Spenat & Ny Zeeländsk spenat ger stor massa för få frön, sockerärtor ger ganska snabbt några skidor att äta men om man kan tänka sig att äta själva skotten så går det ännu fortare att få skörd och man behöver inte slösa dyra frön utan kan ta vanliga gula ärtor från mataffären.

Du kommer säkerligen att få mängder med bra tips i övrigt men mitt är att börja med något enkelt och ganska litet. Det är sjukt tråkigt att lägga en massa pengar på fröer, jord, förodlingsprylar och så blir det inget utav det för man har inte förutsättningarna i övrigt.

• Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket tid är du villig att lägga? Det finns fortfarande tid att förså kål, tomater, lök, gurkväxter etc till den här sommaren.
Men det är mer eller mindre dagligt arbete under växtsäsongen, oftast kortare stunder dock.

En annan relevant fråga är vad du brukar äta? Lättare att motivera sig att sköta och skörda om man faktiskt vill äta det också.

Men om vi är på nivån potatis, plantera sättlök. Gul, röd, andra sorter. Vitlök sätter man på hösten. Ingen guldgruva det heller, men många bäckar små.
Vi kommer testa vintertomater i år, sådana som kan lagras några månader och förhoppningsvis räcka till så här års nästa vår. Om tomatpriserna består är det nog ekonomiskt... okej i alla fall.

engs
Har du matkällare eller så?

Saknar man det är det praktiskt med sådant som kan stå kvar i landet under vintern och hämtas vid behov, Vi odlade t.ex. vinterpurjo i fjol och de sista togs nog in i februari. Eller, sista som användes, var någon kvar som började bli dålig till slut. Grannen odlar kål i nån form på samma sätt, finns garanterat fler sådana grödor.

Annars är väl paprika snart uppe på samma kg-pris som guld... Men de trivs nog bäst i växthus.

Men det är annars lite som du är inne på, det som är lättodlat och lätt att lagra är billigt att köpa. Det övriga som inte kan lagras direkt är normalt billigast precis som man själv skördar.

Inläggningar, infrysning och liknande, göra tomatsås och frysa in, är nog ett måste för att få ut det mesta. Men att få ekonomi i det hela, dvs inte se det som en hobby, är nog inte helt enkelt.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
AXS
Absolut sallad!

Jag har lyckats bra med rädisor, sockerärta och tror det var vaxböna. Då har jag verkligen inte gröna fingrar.
Tomater, gurka och jordgubbar har nog varit dyrare och mer jobb än att köpa på ica.

Vi gillar att odla men skulle inte kalla oss proffs.

Det som funkar bäst är:
Vitlök - stoppa ner klyftor på hösten och skörda på sommaren, däremellan gödsla och rensa ogräs, vi är självförsörjande.
Sparris - Satte ca 20 plantor för fem år sedan, och nu äter vi nästan så det sprutar ur öronen på våren. Behöver näring och ogräsresning.
Lök - Funkar rätt bra, då vi köper ekologiskt så får man oftast små lökar i butiken, odlar för att få stora lökar. Har satt sättlök men provar att odla från frö i år.
Bönor - Brytbönor och vaxbönor i mängder, vi förväller och fryser in.
Broccoli - En del sorter ger många små sidoskott, förväller och fryser in.
Brysselkål - har några plantor för att det är gott ibland.
Kålväxter behöver dock nät mot skadedjur (broccoli är en kålväxt)

Paprika, Aubergine, Gurka och Physalis odlas i växthus.
Och tomaterna jobbar vi på att få upp skörden på.

• Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Sockerärtor. kan tycka att det skulle klassas som ogräs om det inte gav så god skörd. Stoppa ner i marken när tjälen släpper, glöm bort, skörda regelbundet fram till frosten kommer.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
engs
Sen kan man odla inomhus såhär års. Kolla lite på hydroponics enligt Kratky-metoden, tror det är betydligt billigare komma igång än vanlig hydroponics där man (antar jag) ska höja/sänka nivån eller spraya rötterna osv.

Testat själv i vinter men har precis bara sått andra omgången så har inte mycket erfarenhet än, första gick kanon men nu har jag annan billigare gödning än det som följde med osv. Odlar främst salladsblad i olika former, sådant är nog enklast. Körde lite basilika första gången men de är mycket långsammare, får man nog ta separat isf.

Köpte ett färdigt kitt med balja, ljus, liten pump för att vattnet inte ska stå stilla osv. Hur många skördar man måste till innan det gått break-even har jag ingen aning om...
Sett folk som fixar det helt med DIY-lösningar. Pumpen vet jag inte om den behövs direkt. Men nån hink/balja med lock, ogenomskinliga, korg med lecakulor eller färdiga torvstrutar (tror det är torv ivf) att börja så i. Belysning denna årstid.

Edit: Gjorde ett snabbt överslag. Betalade 1350:- för kittet. Går att odla 12st åt gången på det jag köpte. Om Romansallad eller motsv. kostar 25:-/st på ica så krävs det en 5 fulla skördar innan man går plus. Viss kostnad för nya pluggar, gödning, frön och el är dock löpande.
Just modellen jag köpte var dock ett spontanköp, skulle nog gjort lite mer research och kanske köpt en dyrare modell av nått företag som är mer etablerat på området om jag gjorde om det idag.

Redigerat:
  • Gilla
Palpitation och 1 till
  • Laddar…
Känns ju spontant som att man sparar mer på att jaga kort datum grejer än odla?
Nu bor jag iof i norra Dalarna så man har ju inte samma förutsättningar som Skåne direkt.
19minus inatt och fortfarande 4-5dm snö

Om man ser strikt till det ekonomiska finns nog inte mycket att hämta in på att odla själv. Har inte räknat på det, beror lite också på vad man ser som en kostnad. Tex: hade du ändå haft en tomt som är lika stor eller ska det ingå i kostnaden? Det gamla lysröret som funkar till växtbelysning, räknas det in? Osv.

Vi hoppas att gå +/-0 på löpande kostnader, dvs jord och frön och gödning, jämfört med att köpa allt. Startkostnaderna är nog svårt att räkna hem oavsett vad man anser ingår där. Men det finns ju andra värden: jag kan själv bestämma sockerhalt i min sylt, jag vet att potatisen är obesprutade, barnen lär sig en massa nyttigt, gratis motion med grävning etc, en anledning att vara ute mer, kan få grödor som annars är svåra att köpa...

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
K
Tomater är relativt lättodlade, går att lagra länge och kräver minimalt med skötsel. Plantera på lite olika ställe där det är skyddat och bra sol. Sen skördar du efterhand och när det börjar bli risk för frost plockar du in alla tomater och förvarar mörkt och svalt! Sen tar du fram några tomater och lägger i en papperspåse med ett par äpplen så mognar de på ett par dagar. Vi hade tomater till jul i år. Nästa år ska vi sätta mer

K
nino nino skrev:
Känns ju spontant som att man sparar mer på att jaga kort datum grejer än odla?
Nu bor jag iof i norra Dalarna så man har ju inte samma förutsättningar som Skåne direkt.
19minus inatt och fortfarande 4-5dm snö
Oh shit pomfritt. Här faller faktiskt lite lätt snö just nu och jag ska lägga i båten imorgon...

Vi har annars satsat på sånt som är 100% underhållsfritt, vinbär 20+ buskar som ger oss vinbär för hela året. Vet inte ens vad det kostar i affär. Äppleträd. Ca 15 st fortfarande ganska små men vi började köpa äpple först i slutet på februari.
Jordgubbar var vi självförsörjande på men det landet växte igen.. rabarber, rönnbär, hallon och björnbär!

• Gilla
nino
  • Laddar…
Börja med att sköta det du har.

Vinbären mår bra av att klippas och lägg klippet under busken så återför du näringen.

Äppelträden bör troligen gallras ur (ta lite varje år) och även där passar klippet under trädet.

Torkade äpplen ersätter annan torkad frukt och i viss mån socker.
Det går också utmärkt att frysa äpplen om man t ex tänker göra paj, sylt, gryta rtc.
Saften (jag hatar kärnorna) från vinbär och äpplen blir bra sylt/marmelad. Gör du ren gele så peta ner ett blad mynta i vissa av burkarna.

Mynta leder vidare till kryddor där många är lättodlade och man får typ 50 plantor för 30 kr (Matvaruaffären i grönsaksdisken). Just mynta kan vara smart att odla avgränsat från resten av världen då den sprider sig. Oregano är en mynta så avgränsa den. Vissa funkar att klippa sönder och frysa så man har en del resten av året.

Små insatser med möjlighet till skörd.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Torkad oregano ligger ju på 6-700:-/kg

Bästa tipset hittills tycker jag var att odla det du/ni tycker om att äta!

För övrigt råder lite konstiga uppfattningar. Att potatis skulle vara så billigt att det inte är lönt att odla, likaså lök och morötter!? 2 kr/kg är inte direkt ett normalpris för potatis, snarare ett lockpris i midsommarveckan. All mat har blivit dyrare med inflationen, så det är absolut lönt att ha egenproducerad mat i källaren/frysen kommande vinter också!

Om man tänker mest mättnad för mödan är rotfrukter tacksamma och lättodlade. Potatis, olika slags lök, morötter, rödbetor, kålrötter, jordärtskockor, majrovor och så vidare genom halva frökatalogen.
Ärter och bönor ger också mycket per arbetad tidsenhet. Vi fick över 20 liter vaxbönor vid första skörden på 10 sträckmeter tidigt i höstas!

Börja i liten skala och odla upp mer och mer varje år! Bättre att utöka långsamt än att ta sig matjord över huvudet och lessna efter 2 säsonger.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.