Hej,
Inom kort så kommer vi fälla en ek på tomten.
Den är gissningsvis 70-90cm i diameter nertill. (Kan vara mindre, jag har inte mätt)

Min plan är att göra några skärbrädor och grytunderlägg. OM nu stammen är frisk vill säga.
När det är gjort så är väl ca 99.9% av eken kvar:D
Någon som har förslag på vad jag ska göra med den?
Jag har inga speciella maskiner.

Att låta allt bli ved är kanske dumt? eller också är det en smart lösning för att bli av med eländet?

TIps emottages tacksamt!

Om du nu ska elda upp eken så har den högt energivärde vilket gör att man behöver mindre mängd virke relativt exvis björk för att få varmt. Dessutom innehåller ek garvsyra. Huruvida garvsyran är något problem kan inte jag säga, men det står lite om det här:
http://www.svenskved.com/vedeldning.asp

Köp genast en Solosåg från Logosol (de har nice-price på 14kkr för komplett kit med motorsåg just nu). Sedan är det ju bara att börja såga till fina bitar för möbelsnickeri ;)

Kolla upp en bondsåg som kan såga upp det till tvåtum och sen lägger du det på tork efter konstens alla regler, och efter ett par år ska du väl kunna börja med möblerna.

Elda upp ek är måhända bra ur vedsynpunkt, men vilket slöseri...

Annars kan du ju anlita någon som kommer och sågar upp den åt dig, jag har sett åtminstonde en firma i sörmland som har en woodmizersåg på släp (en sorts stor bandsåg som ligger på en släpvagn)
Nu kan det ju vara problem med risken för spik i träd som stått på en tomt men det tror jag dom kollar med en metalldetektor innan dom sågar.
Det är dumt att elda upp den, ek är dyrt, och det är roligt med virke från egna tomten.

Tack för svaren hittills!

Ja, även jag tycker det känns bortkastat att elda upp den.
Men samtidigt så borde det väl bli rätt så dyrt att ta hit en firma som ska såga upp den?
Är ju bara en ek.
Knivigt....

Appropå skärbräda, kan man kapa en skiva tvärs ådringen och använda som skärbräda?
Skulle bli rätt så läckert att behålla strukturen på stammen.
Eller kommer den gå sönder fort?

Att såga ut en trissa (tvärsnittad skiva) till skärbräda borde fungera utmärkt. Den blir hård och bra att skära mot också.
När det gäller spik i trädstammar finns det en metaldetektor inbyggd i ek och bok (säkert andra trädslag också men åtminstone i dessa två). Om det finns metall i stammen syns det i tvärsnittet som en grå fläck. Jag har inte hört någon bra förklaring til varför men detta används vid virkesmätningen på sågverken. Finns det grå fläckar i rotskäret vrakas i regel hela stammen och säljs av som ved.

Annonsera på exempelvis Blocket eller lokaltidningen efter någon som har ett sånt sågverk som nämns ovan (logosol) som är villiga att komma ut och hjälpa till. De är ju flyttbara och det borde finnas nån som gärna vill...många som har ett sånt är ju väldigt förtjusta i att såga :-D

phl skrev:
Köp genast en Solosåg från Logosol (de har nice-price på 14kkr för komplett kit med motorsåg just nu). Sedan är det ju bara att börja såga till fina bitar för möbelsnickeri ;)
Glöm inte att lägga med en Saunotork i beställningen så har du torrt virke på någon vecka eller två. Sen kan du ju börja såga och torka åt alla intresserade.

Ja, och sedan var den eken slut ;)

Du kan göra måånga skärbrädor, så har du livet ut :-)
Visst är det högt energivärde i ek, en skiten brinner ju inte utan att du har rejäl glöd innan, så det bygger på att du har annat att elda med också - eller är en mäster scout på att starta bränder

Jodå, det finns även annat som brinner:D
I måndags så fälldes 2 stora björkar, 2 ekar och 2 jättegranar....

Jag har börjat kapa upp björkarna och den större eken.
Eken är dock inte kapad någonstans där jag kan tänka mig vilja ha något att använda.
Mest krokiga grenar som är avsågade hittills.

Tyvärr så gör bilderna inte rättvisa.
Det är "större" i verkligheten.
Jag har att göra en stund innan allt är kvistat, kapat och kluvet....

Förresten, visst har jag fin utsikt från vardagsrummet nu :cool:

• tn_verkstan 285.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tn_verkstan 286.jpg
    Skapa konto
  • tn_verkstan 288.jpg
    Skapa konto
Såga upp rejäla plankor och reglar och bygg utemöbeler. Bygg bockar med plankor till bänkar och snickra till ett räjält bort. Spar ett gäng grova plankor till att såga upp till lister nästa gång du ska göra om inne.

Kyligt gjort att lägga ner granen så nära huset :cool:
Kolla om det är röta i eken, försök sedan få den uppsågad till plankor, så har du iallafall sådana som ligger och väntar på att du får nån snilleblixt.
Annan sorts ved verkar det ju finnas gott om ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.