9 722 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Vad ska man använda för remsa i skarvarna när man tapetserar på spånskivor?
Hej!
Då det fanns ett flertal lager tapet så beslutade vi att ta bort de gamla tapeterna innan några nya åker upp. På vissa ställen släppte de gamla tapeterna ända ner till spånskivorna.
Jag har förstått att man måste sätta remsor mellan spånskivornas skarvar. Men vad ska det vara för typ av remsor?
Ursprungligen så satt det två olika sorters remsor på olika ställen i rummet. Båda verkar ha varit väldigt bra eftersom det inte fanns några sprickor i de gamla tapeterna.
Den ena typen av remsa var någon typ av tejp. Den verkar lättast att använda eftersom den bara var upptejpad och sen satt tapeterna direkt på. Inget spackel, ingenting mer extra som jag kunde se.
Den andra varianten var någon typ av nät. På den satt det spackel och först därefter satt taperna.
Huset är från slutet av 60-talet så gissningsvis finns inte dessa finfina gamla grejor idag.
Vad ska man använda för remsor som finns tillgängligt idag? Förhoppningsvis med samma braiga resultat.
Jag har aldrig tapetserat förut så om resultatet blir dåligt så föredrar jag att det beror på taskigt utfört arbete, inte på kasst / felaktigt materialval.
Då det fanns ett flertal lager tapet så beslutade vi att ta bort de gamla tapeterna innan några nya åker upp. På vissa ställen släppte de gamla tapeterna ända ner till spånskivorna.
Jag har förstått att man måste sätta remsor mellan spånskivornas skarvar. Men vad ska det vara för typ av remsor?
Ursprungligen så satt det två olika sorters remsor på olika ställen i rummet. Båda verkar ha varit väldigt bra eftersom det inte fanns några sprickor i de gamla tapeterna.
Den ena typen av remsa var någon typ av tejp. Den verkar lättast att använda eftersom den bara var upptejpad och sen satt tapeterna direkt på. Inget spackel, ingenting mer extra som jag kunde se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra varianten var någon typ av nät. På den satt det spackel och först därefter satt taperna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Huset är från slutet av 60-talet så gissningsvis finns inte dessa finfina gamla grejor idag.
Vad ska man använda för remsor som finns tillgängligt idag? Förhoppningsvis med samma braiga resultat.
Jag har aldrig tapetserat förut så om resultatet blir dåligt så föredrar jag att det beror på taskigt utfört arbete, inte på kasst / felaktigt materialval.
Kommer spricka i vilket fall, spån är inge vidare underlag. Vill man va seriös gipsar man annars så kör med pappremsa så håller det ett tag i alla fall. Eftersom spån inte har försänkta kanter måste man spackla brett annars blir det ryggar.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Hade tapetserat på spån, sprack efter nån månad. Nu körde jag pappersremsor. Sedan la jag på Nyans cover och målade. Har inga sprickor alls. Orkade inte lägga på gips. Men verkar funka.
Jaha, det var en enorm besvikelse. Det som fungerade för 50 år sedan funkar alltså inte idag. *djupa suckar av besvikelse och darrande underläpp*
Jag har inte den minsta lust att sätta upp ett nytt underlag. Och jag som redan tycker att det verkar så svårt och jobbigt att tapetsera. Nu ångrar jag djupt att jag tog bort de gamla tapeterna.
Tänk att allt alltid växer. Jag kommer aldrig att få det där rummet färdigt. :'C
Jag har inte den minsta lust att sätta upp ett nytt underlag. Och jag som redan tycker att det verkar så svårt och jobbigt att tapetsera. Nu ångrar jag djupt att jag tog bort de gamla tapeterna.
Tänk att allt alltid växer. Jag kommer aldrig att få det där rummet färdigt. :'C
Har det klarat sig utan sprickor hittills, så lär det inte vara så stor risk för sprickor i framtiden heller. Nätremsan du ser är en glasfiberremsa. Den var den vanligaste skarvarmeringen på 70-talet. Numera föredrar många att använda pappremsor och det rekommendar jag dig att göra. Proffsen spacklar och lägger remsan i den våta spackelsträngen och spacklar sedan direkt ett lager till så att remsan döljs. Som amatör tucker jag att det är enklare att limma fast remsan med vattenfast lim (t.ex. våtrumslim) och spackla sedan det torkat.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag brukade använda glasfiberremsor när jag hade spånskiveväggar.
Sitter bra om man stryker lite vitlim över remsan också.
Det går snabbt och lätt, och remsan är tunn så det behövs inte mycket spackel.
Lycka till!
Sitter bra om man stryker lite vitlim över remsan också.
Det går snabbt och lätt, och remsan är tunn så det behövs inte mycket spackel.
Lycka till!
Tjoho!! Det finns hopp!!
Så skönt att slippa ett extra moment. Men det är ändå lååååångt kvar tills det är dags att fixa tapeter. Långsammare än mig får man leta efter.... Tur att man inte är sån som startar mer än ett projekt åt gången annars skulle jag platsa hos arga snickaren.
Tack för hjälpen! *nu har underläppen slutat darra*
Så skönt att slippa ett extra moment. Men det är ändå lååååångt kvar tills det är dags att fixa tapeter. Långsammare än mig får man leta efter.... Tur att man inte är sån som startar mer än ett projekt åt gången annars skulle jag platsa hos arga snickaren.
Tack för hjälpen! *nu har underläppen slutat darra*
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad använda för att bygga upp 7 mm under skenor för glaspartier?
Fönster & Dörrar -
Tejp före flytspackel? Vad ska användas?
Badrum -
Använda klassiska radiator för kyla på sommaren
Värme allmänt -
Vilken markduk kan användas som förankring?
Vatten & Avlopp -
Kan man använda barkduk istället för geotextil vid dränering?
Grund & Markarbeten