Byggahus.se
LÅNG TEXT:

Beställde ett dörrparti för ett par månader sedan till vårt andra hus.
Då det är några veckors väntetid på dem så fick vi det levererat för kanske 1.5 vecka sedan.
Inspekterade leveransen så gott vi kunde utan att packa upp det, då vår snickare var bortrest. Vi observerade inga konstigheter, dörren och fönstret (och karmen) såg fina ut så vitt vi kunde se.

Lät dem stå tills idag då snickaren kom för att hjälpa oss att få den på plats.
Så idag packade vi upp vår leverans.

Inga problems allmänt, blev jättefint!

Vi hade haft kontakt med företaget ifråga precis dagarna innan leveransen för att få reda på vad vi kunde välja för lås/trycke, som skulle passa i deras låshus..

På dörren satt en spanjolett.. och inget mer. Spelade ju inte oss någon roll (tänkte att de hade väl den där så de kunde stänga partiet i frakten). Inget konstigt, inget vi reagerade på. Vi tänkte att man bara skulle såga upp hålet för trycke och lås..

Men det såg inte så lätt ut... så gick in för att be om tips på deras kundtjänst/chatt hur man skulle gå tillväga för att få dit ett handtag/lås. För som det är idag kommer ju ingen in genom dörren (finns inget handtag på utsidan).

Efter lite diskuterande och efterforskning på deras sida, så visade det sig att de har levererat en altandörr till oss, istället för en ytterdörr! Dörren i sig är troligen konstruerad precis likadans, men tex bristen på hål på framsidan och ett spanjolett (ev tröskeln) skiljer dem åt.

Så vi fick rekommendationen att reklamera dörren.

Observera att vi nu monterat dörren och de befintliga dörrarna går ej att montera tillbaka - och vi kan bara stänga dörren från insidan.

Kundsupporten har varit bra generellt (och trevliga), men nu försökte de mellan raderna tala om att vi borde ha vetat det / förstått att de levererat fel dörr.. innan vi monterat den.

Jag avslutade chatten med dem för att göra reklamationen.

De ville att man fotograferade dörren på plats och bifoga bilderna i reklamationspapprena. Jag gjorde som de ville, fyllde i informationen och det stod att de skulle återkomma inom 1-2 dagar.

De återkom för redan inom några timmar..

"Hej xxxxxxx,
Tack för din reklamation.

Du hade beställt ett dörrparti, utan lås och handtag. Alltså skulle inte spanjoletthandtaget heller varit monterat, det är ett fel och det ber vi om ursäkt för.

Eftersom du har monterat dörren anses den som godkänd av köparen. Vi vill dock som Good Will erbjuda dig ett nytt dörrblad, då han du häkta av det befintliga dörrbladet och ersätta med det nya.
Leveranstid är ca 3-4 veckor.

Kan det vara en lösning?
"

Jag anser mig vara en ganska trevlig och förstående person, med stort tålamod. Men nu blev jag ganska ställd och luften gick liksom ur mig.. och jag vet inte riktigt vad jag ska säga eller göra.

Jag tycker iof att deras sk "Goodwill" kan fungera om de inte ska ha tillbaka det andra dörrbladet (för vi måste ha ett handtag på utsidan och då måste vi ju borra sönder dörren).

MEN - problemet är att jag inte ser det som nått jäkla goodwill !

JAG HAR FASIKEN INTE GJORT NÅTT FEL! Jag kanske är dum i huvudet för att jag trodde att deras monterade spanjolett på YTTERDÖRREN jag beställt av dem skulle sitta där (?) Men hur ska jag, som ovetande kund, veta hur de levererar sina dörrar och inte (eller altandörrar)? Vad det ska vara för hål i dörren och inte (varken på ytterdörr eller altandörr)...

Kan de verkligen säga sådär? Att vi godkänt något vi inte beställt.. för att vi monterade det i tron om att det var precis det vi beställt.

De har ju själva skickat oss något annat än det vi beställt?
Alltså, att uttrycka sig så.. när de redan sagt att de levererat fel dörr..???

Två gånger på samma dag har de nu hävdat , någorlunda subtilt iaf.. att JAG gjort fel :(

Jag är jättenöjd med dörrpartiet i övrigt, inga problems.. men nu känner jag att deras goodwill snarare är ett påhopp.

Jag förstår att det skulle kosta dem minst dubbla dörrens pris att stå för sitt fel (jag menar de skulle ju få betala för ditsättning och bortforsling av ny/gammal dörr också.. då vi redan betalt för monteringen av den fellevererade).

Jag hade kunnat acceptera en kompromiss allmänt.. men jag har väldigt svårt att acceptera att de försöker få det att låta som om det är mitt fel och att de gör mig en jättetjänst genom att ge mig ett nytt dörrblad bara.

Hur skulle ni resonerat, tänkt?
Det är okej att säga att jag var dum och borde ha fattat.

Med vänlig hälsning, Sandra

• Gilla
biar
  • Laddar…
Dörrar och lås är grejor som man inte beställer och byter särskilt ofta, min uppfattning är då att man som kund måste vara 110% säker på att man har beställt och fått rätt grejor.
Här har ni åtminstone gjort en enkel inspektion, men därefter gått igång med hjälp av snickare och monterat dörren utan att riktigt ha koll på låsmekanismen.

Nu erbjuds du ett nytt dörrblad, låter rimligt i mina öron, även om det nu blir stök med att stänga dörren.

• Gilla
R1chard och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker inte du är dum och borde ha fattat.

Men vad står det i beställningen, och vad sas det när ni beställde?

Har inte hunnit läsa mig in på vad som händer i och med att ni monterat, men släng ett öga på konsumentköplagen. Ni kan också kontakta kommunens konsumentombudsman eller hallå konsument.

Edit: och just att de tar detta på Goodwill indikerar för mig att de vet att de har gjort fel men försöker mygla.

Ja ni är ju inte helt utan skuld själva i detta, skulle nog vara glad åt deras erbjudande/goodwill.
Även om företaget har skickat fel, så har man ansvar att kolla att man fått rätt grejjer innan man monterar.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Fast vad är problemet då? Blir det inte som det ska vara med det nya dörrbladet?

• Gilla
twoody
  • Laddar…
H
Ja jag skulle nog va glad åt deras goodwill.
Om inte ni vet hur lås osv ska se ut så borde er snickare sett att det saknades hål för handtag och lås, och börja inspektera.
Att man då monterar dörren för att sen ta reda på hur angående lås osv.
Så lite delat ansvar menar jag ligger här.
De har sänt fel och ni har inte sett vad ni fått.
Vad står det i beställningen?

De dörrar jag har köpt har alla hål varit där på, man ska inte ställa sig å såga i nya dörrar.

• Gilla
R1chard och 3 till
  • Laddar…
Det är väl en jättebra lösning. (y)
Får du det till en fullständig reklamation så kan du ju inte använda dörren under tiden och således ha det öppet i 3-4 veckor, verkar vara ett sämre alt för dig.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
harry73
Det är ju solklart ett konstruktionsfel (eller fel konstruktion om man vill), så då är det reklamationsrätten som gäller. Personligen skulle det inte spela mig en större roll om de kallar det för reklamation eller good will. I konsumentköpslagen finns det i alla fall inte omnämnt att man inte får reklamera om man har accepterad leveransen (och monterad den).

Jag skulle i fortsatt kommunikation fortsätta använda ordet reklamation och inte bry mig så mycket om hur de kallar det. Jag tror dock att de enligt lagen har rätt att ta tillbaka dörren för att försöka reparera dörren. Så om de nu erbjuder dig att först leverera den nya dörren och därefter ta tillbaka den gamla, då skulle jag vara nöjd, även om det är besvärligt med att inte kunna använda dörren på riktigt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Får du ett nytt dörrblad och det blir (lika) bra. Så svälj stoltheten och var nöjd att det löste sig så enkelt. finns andra strider som är viktigare....

Nu tar det 3-4 veckor inna den kommer, har ni en andra ingång som ni kan använda så ska det väl funka under tiden.

/Abbe

E etompau skrev:
Dörrar och lås är grejor som man inte beställer och byter särskilt ofta, min uppfattning är då att man som kund måste vara 110% säker på att man har beställt och fått rätt grejor.
Här har ni åtminstone gjort en enkel inspektion, men därefter gått igång med hjälp av snickare och monterat dörren utan att riktigt ha koll på låsmekanismen.

Nu erbjuds du ett nytt dörrblad, låter rimligt i mina öron, även om det nu blir stök med att stänga dörren.
Vi trodde ju inget var fel när den var monterad heller, inte heller snickaren reagerade på att något skule vara "fel". Dörren passade perfekt. Men frågan är hur mycket måste man veta som kund när man köper något, oavsett internet eller på plats? Skulle jag ha reagerat på att det satt ett handtag? är det rätt på en altandörr? men fel på en ytterdörr? varför är det fel/rätt isf?

Det var det enda som "syntes"

Eller skulle jag ha reagerat på bristen på hål i dörren? ska det alltid vara flera hål i en ytterdörr? men aldrig på en altandörr? är det hålen man ska gå efter?

Jag har beställt, fått ritning på och betalat för en ytterdörr (med fönsterparti), men när de började leta efter tips för mig att sätta dit handtaget - så såg de att jag fått en altandörr istället från fabriken.

Nu tror jag som sagt att dörrarna är likvärda oavsett vad de kallas, möjligen att tröskeln också är annorlunda (altan vs ytterdörr). Den reagerade jag på direkt när vi öppnade dörren. För det kändes som en väldigt osmidig tröskel vid en ytterdörr (står upp en stålkant på typ 1 cm på mitten av tröskeln).

Tycker det är suveränt bra skött av dörrfirman som utan omsvep erkänner sitt misstag och kompenserar. Dessutom med en dörr som du verkar bli nöjd med. Hade du förväntat dig att de skulle klä sig i säck och aska och be om förlåtelse?

• Gilla
HeleneP och 2 till
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
Får du ett nytt dörrblad och det blir (lika) bra. Så svälj stoltheten och var nöjd att det löste sig så enkelt. finns andra strider som är viktigare....

Nu tar det 3-4 veckor inna den kommer, har ni en andra ingång som ni kan använda så ska det väl funka under tiden.

/Abbe
Vi har ingen andradörr tyvärr, så om vi ska kunna godkänna ett nytt dörrblad.. måste vi få borra sönder det felaktiga för att montera ett handtag (dvs de måste då godkänna att vi får även den felaktiga dörren, för när vi väl borrat sönder den.. kan de ju inte direkt ta tillbaka den).

Jag utmanar de som hävdar att @Snigla har gjort fel och leverantören rätt till att faktiskt backa upp med lagtext och eller domar inom området. Det lilla jag hunnit kika på i KKL indikerar nämligen att leverantören har gjort fel, men jag har inte hunnit kolla genom noggrannt.

Jag upplever det som att det ofta i detta forum i frågor gällande konsumenträtt kommer mycket tyckande men lite substans.

• Gilla
Ormriauga och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi trodde ju inget var fel när den var monterad heller, inte heller snickaren reagerade på att något skule vara "fel". Dörren passade perfekt. Men frågan är hur mycket måste man veta som kund när man köper något, oavsett internet eller på plats? Skulle jag ha reagerat på att det satt ett handtag? är det rätt på en altandörr? men fel på en ytterdörr? varför är det fel/rätt isf?

Det var det enda som "syntes"

Eller skulle jag ha reagerat på bristen på hål i dörren? ska det alltid vara flera hål i en ytterdörr? men aldrig på en altandörr? är det hålen man ska gå efter?

Jag har beställt, fått ritning på och betalat för en ytterdörr (med fönsterparti), men när de började leta efter tips för mig att sätta dit handtaget - så såg de att jag fått en altandörr istället från fabriken.

Nu tror jag som sagt att dörrarna är likvärda oavsett vad de kallas, möjligen att tröskeln också är annorlunda (altan vs ytterdörr). Den reagerade jag på direkt när vi öppnade dörren. För det kändes som en väldigt osmidig tröskel vid en ytterdörr (står upp en stålkant på typ 1 cm på mitten av tröskeln).

Spontant borde det under monteringsfasen, kanske ganska tidigt, ha upptäckts att det saknades håltagning för lås.
Som någon annan skrev, man börjar inte själv modifierar håltagningen för lås i en nylevererad dörr.

Svårt läge.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Tycker det är suveränt bra skött av dörrfirman som utan omsvep erkänner sitt misstag och kompenserar. Dessutom med en dörr som du verkar bli nöjd med. Hade du förväntat dig att de skulle klä sig i säck och aska och be om förlåtelse?
Haha näää, hade räknat med ungefär den kompensationen de erbjuder - minus att de skyller deras felaktiga leverans på mig!
Som jag nämnde har de haft bra support i övrigt.

Men problemet kvarstår (resultatet), kan inte öppna dörren utifrån och 4 veckor fungerar ju inte utan att kunna komma in genom dörren. Så om vi godkänner kompensationen, måste vi också få tillåtelse att borra sönder den befintliga/felaktiga för att montera ett handtag.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.