Byggahus.se

Vad ska jag välja för uppvärmning?

1. P
    Medlem · 12 inlägg

Pettsson76

Medlem
    Hej,
    Har ett välisolerat sutterränghus beläget på landsbygden i Uppsala om ca 460m2 byggt 1976. Värms idag av fjärrvärme via mestadels radiatorer och kanske sammanlagt 60m2 golvvärme. Ca 170m2 av huset är källarplan och värms till ca 17gr. Hela huset har nyinstallerad ftx-ventilation.
    Har planer på att ersätta fjärrvärmen med någon annan lösning på uppvärmning. Vad ska jag välja, är frågan? Klarar man sig på 150-180 000:-?
    Tacksam för input och åsikter.
    //Jonas

2. K
    Medlem · skåne · 634 inlägg

kanonkula

Medlem
    Jordvärme eller bergvärme. Koppla frikyla till ftx. Jordvärme kan du klara på den summan, fick offerter på 100k för 2år sen exkl el.

• Laddar…
  3. V
    Medlem · Hällsjön · 316 inlägg

volvo51

Medlem
    Värmepump luft/vatten?

4. J
    Medlem · Stockholm · 3 577 inlägg

Josth

Medlem
    Huset är riktigt stort och det är inte säkert att värmepumpar av vanlig småhus-modell räcker. Då blir det klart dyrare fastighetsmodeller som gäller. Installationen av FTX bör dock göra att kravet på värmepumpen minskar. Jag tycker ni nu ska bo där minst ett år och följa energiförbrukningen på fjärrvärmen och elen noga så ni får ett bra underlag att eventuellt välja värmepump. En annan sak som är viktig är vilken framledningstemperatur till radiatorerna som behövs för att hålla 20° - 21° inne när det är som kallast ute vid DVUT? Dimensionerande vinterutetemperatur för Uppsala är -18,1°.

• Laddar…
  5. Violina
    Husägare · 2 375 inlägg

Violina

Husägare
    Sen måste du ju också tänka på att en värmepump kräver ny-investering var 10-20:e år..

Fjärrvärme kanske ger en dyrare räkning "per månad" men frågan är hur mycket du sparar totalt sett på ex. 20 år?

6. P
    Medlem · 12 inlägg

Pettsson76

Medlem
    Ska nog kolla lite på jordvärme också.

7. P
    Medlem · 12 inlägg

Pettsson76

Medlem
    Sant! Svårt att veta exakt förbrukning då senaste vintern varit väldigt mild och att jag har eldat en hel del i de kaminer jag har. Tror dock att producera "egen" värme ändå är billigare över tid. Svårt är det att veta hur man ska tänka/räkna i alla fall.

8. P
    Medlem · 12 inlägg

Pettsson76

Medlem
    Sant! "Synd" att senaste vintern varit så mild. Hade den varit mer normalkall så hade ju värdena blivit mer korrekta antar jag.

9. J

Josth

Medlem
    Ja det är viktigt att veta. Får hoppas på någon köldknäpp en vecka i vinter... Fjärrvärme kan lätt ge 80° i radiatorerna om det behövs men en värmepump går på lägre temperaturer även om vissa nya modeller kan klara 60° - 65° med kompressorn. Verkningsgraden i värmepumpen sjunker med högre framledningstemperatur så golvvärme överallt är det ideala.

• Laddar…
  10. P
    Medlem · 12 inlägg

Pettsson76

Medlem
    Det har förut funnits både en oljepanna samt senare en ved/flispanna. Kan det vara något att kankse fundera på? Jag är vam att elda med ved , så det extra jobb som en kombipanna skulle medföra stör mig inte.

11. J

Josth

Medlem
    Flispanna brukar anses som det mest ekonomiska om man har ett riktigt stort uppvärmningsbehov och kan elda men det behövs en lämplig byggnad och förråd för fliset. Det tar tar stor volym och rätt maskiner krävs. Blir ju en helt annan grej än fjärrvärme som man knappt behöver bry sig om.

• Laddar…
  12. P
    Medlem · 12 inlägg

Pettsson76

Medlem
    Sant....

13. Per Ola Persson
    Allvetare · Halmstad · 93 inlägg

Per Ola Persson

Allvetare
    Fjärrvärmens kostnnad beror på vilken taxa kommunen har. Vissa kommuner har låg taxa och då kan vara billigare än värmepump. Dock är det många kommuner som har förhållandevis hög fjärrvärmetaxa.
    För att få en kostnadsjämförelse så ta antalet kwh som du blir debiterad idag, och för berg/jordvärme så delar du det med 4, med luftvatten med 3, med frånluftsvärmepump 2-3. Så får du ungefärlig kostnad.
    Det som tillkommer med båda fallen är investeringen för hårdvaran dvs fjärrvärmeväxlaren eller värmepumpen. Denna ska hålla 20 år, men minst 15 år. En del värmepumpar och växlare håller längre.
    Lycka till med kalkylen!

• Laddar…
  14. P
    Medlem · 12 inlägg

Pettsson76

Medlem
    Stort tack för räknesättet! Blir till att kolla upp alla siffror och börja räkna. Har lite förbrukningssiffror från 2018 som tidigare ägare uppgav vid försäljningen. Den vintern var betydligt kallare än den vintern vi bott här, så det borde bli närmare sanningen. Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.