Byggahus.se

Vad ska jag välja för kabel? *bild*

1. Y
    Medlem · Nivå 18
    Såg att två grövre kablar vid startmotorn (dessa går till att driva övrig bilel tror jag) saknade isolering. Samt var skarvade som förlänging. Ena hade dom bara twistat ihop två snurr och på med eltejp, haha.

Knippsade bort detta och åkte till bildelsbutiken och köpte något jag trodde skulle matcha dom tidigare förlängingarna.

Väl hemma så såg jag att originalledningen var något grövre.

Åkte ut till butikerna som sa att dom inte hade någon med så tjock isolering och med så få/grova trådar.

Nu är originalet ifrån slutet av 60 talet så dagens isolering kanske är tunnare men tåligare.

Men frågan är om jag ska köra på ett snäpp större fintrådad, eller om jag ska leta efter en med färre/grövre trådar?

Den jag köpte verkar vara 2,5mm
    Gamlingen är nästan 3mm
    Gissar på att nästa steg i butiken vore 6mm, men dom kanske hade 4mm. minns inte riktigt.

Fintrådat eller inte?
    Tål tunn isolering lika mycket som gammal tjock isolering?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kabel.jpg

2. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Vad menar du med "tål isolering..." ? :)
    Jag är rätt övertygad om att modern isolering är mycket stryktåligare än den från 60-talet.
    Tjock isolering isolerar dock förstås bättre (om det är likvärdigt material) :)

Men kan inte tänka mig att 12volt skulle ge ngt överslag från den moderna ledningen så det går nog alldeles utmärkt.

Vad gäller grovleken så beror det ju på hur stor ström som skall gå i kabeln...
    25 A kan du nog dra i 2.5 mm2 (http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php)

/K

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Fintrådat är bättre. Så det kan du välja. Den med fler tunnare kardeler är mer följsam, mindre risk för utmattningsbrott.

Större ledararea är också alltid att fördedra, framförallt till en startmotor som kan dra typ 100A. Även om den tunnare kabeln kanske inte brinner av, så blir det stort spänningsfall vid stora strömmar. 5V spänningsfall på en 230V installation är ett par %, men 5V på en 12V installtion är det nästan 50%.

4. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Hade det varit TILL startmotorn så kommer man inte långt med 2.5mm2 - men jag uppfattade det som att dessa skulle driva "övrig el" ?
    /K

5. Y
    Medlem · Nivå 18
    Ja dessa går blandannat till dosan med säkringar, den som driver startmotorn är grövre.

Tåla värme tänker jag på. Deras skarvningar saknade isolering så antar att det är en utsatt plats på något vis. Tex värme. Eller så hade dom väldigt bråttom och bara pilla dit lite metalltråd.

Ser att biltema har 4 och 6mm. Väljer jag någon av dessa så blir det ju en större dimension än original iaf.
    - Och nu behöver jag inte oroa mig för fintrådat.

6. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Om du vill ha tjockare isolering så välj exv. RK 6mm² för 230V hellre än motsvarande RKUB. Det enda som skiljer dessa kablar är tjockleken på isoleringen. (Sagt av en som råkade installera landströmscentralen i båten med RKUB istf. RK, och fick börja om... :mad:)

Man kan i stort sett inte ha för grova kablar när det rör 12V eftersom spänningsfallet kommer och tar en med en gång. Så hellre större än mindre om det finns ett val. Ingen anledning att gå till överdrift dock, en sextiotalare drar väl antagligen inte så mycket ström som en modern bil, beroende på vad man stoppat in i den sedan dess förstås.

7. Y
    Medlem · Nivå 18
    Köpte 6mm vilket var pyttelite större än original, drastiskt tunnare hölje.
    Men tänkte att jag kan ta en bränsleslang eller liknande, skära ett snitt längst med för att kabelskor ska få plats och trä över som ett extra skydd sen.

Det var nog inte att tidigare hade smält bort av värme, troligen hade dom skalat kabeln galet mycket eller att eltejpen var enda isoleringen kort och gott. Dock är kabeldragningen utsatt för risk att skava så lite slangskydd så blir det bra.

:)

8. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Just, det är nog snarare mekanisk påverkan du skall ta hänsyn till. Vanlig FK är ju specad för 70C⁰ arbetstemperatur så den skall klara en del värme iaf. Nu håller den iofs inte i all evinnerlighet vid den tempen, men så varmt brukar det ju inte bli under en motorhuv om den inte ligger emot någonstans. (Och det skall den ju som sagt ändå inte göra).