Hej,
Jag har några frågor angående installation av tvätt- och torkmaskin i uttaget nedan. Idag är tvätt- och torkmaskinen inkopplad och det är enbart enfas för respektive.
1. Det första jag undrar är om det vettigaste är att byta ut det mot vanliga uttag eller om det fyller något syfte? På sikt ska vi flytta på placeringen av tvätt- och torkmaskin ändå.
2. Går det att koppla in 2 tvättmaskiner och 1 torktumlare i det här uttaget? Vi har nu 1 tvätt och 1 tork inkopplade så då borde den tredje fasen kunna användas?
3. Vid flytt av uttaget vad är vettigast då att sätta ett likadant uttag eller vanligt?
Ja, elektriker ska anlitas men tänkte få svar på några funderingar först.
Jag har några frågor angående installation av tvätt- och torkmaskin i uttaget nedan. Idag är tvätt- och torkmaskinen inkopplad och det är enbart enfas för respektive.
1. Det första jag undrar är om det vettigaste är att byta ut det mot vanliga uttag eller om det fyller något syfte? På sikt ska vi flytta på placeringen av tvätt- och torkmaskin ändå.
2. Går det att koppla in 2 tvättmaskiner och 1 torktumlare i det här uttaget? Vi har nu 1 tvätt och 1 tork inkopplade så då borde den tredje fasen kunna användas?
3. Vid flytt av uttaget vad är vettigast då att sätta ett likadant uttag eller vanligt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Det finns väl inget behov att byta det bara för bytandets skull. Det var så det såg ut i tvättstugor på t.ex. 60-talet när tvättmaskinerna gick på 3-fas.J Jirven skrev:
Ja och jaJ Jirven skrev:
Fråga 1 och 3. Det är enklare vid service om maskinerna är anslutna med stickkontakter. Är dock osäker om det finns vägguttag med 3 uttag och separat brunnständning.J Jirven skrev:1. Det första jag undrar är om det vettigaste är att byta ut det mot vanliga uttag eller om det fyller något syfte? På sikt ska vi flytta på placeringen av tvätt- och torkmaskin ändå.
Fråga 2. Kan bero på hur husets belastning på de 3 faserna. Med tex en Tibber-dongel kan fasbelastningen ses i realtid.
En sista fråga. Om jag nu inte skulle vilja förstöra de nya stickpropparna innan jag fått flytta på uttaget. Hur ser ni på då att man sätter två kontakter ut från det här uttaget som man kan sätta i stickpropparna i?J Jirven skrev:
Om du känner dig säker på att koppla el är det säkert inget problem. Om inte, kanske bäst att låta bli.J Jirven skrev:
Liknande trådar
-
Vad tänka på vid nytt badrum
Badrum -
Tänka på vid köp av Spa bad
Pool -
Bravida järpen bluff fakturor samt dålig installation
Övrigt husrelaterat -
Vad ska man tänka på vid installation av avfuktare i krypgrund?
Grund & Markarbeten -
Byta ut takdusch, något att tänka på vid installation av väggfäste?
Badrum