Jag har ett rum i källaren där föreg ägare målat med plastfärg på putsen. Har just blivit klar med att skrapa bort allt. Under är någon form av sandputs, skrapar man med nageln så rasar det ner sand. Den sitter dock väldigt bra på väggen, inga sprickor eller delar som sitter löst.
Jag tänkte nu bredspackla och måla med silikatfärg. Men vad ska jag spackla med?
Expertern på Bauhaus (hmm...) sa att Bostik Lätt handspackel LH fungerar bra... Jag är dock fundersam över huruvuda det andas ut fukten som blir i väggen. Är det bättre med gipsspackel?
Jag tänkte nu bredspackla och måla med silikatfärg. Men vad ska jag spackla med?
Expertern på Bauhaus (hmm...) sa att Bostik Lätt handspackel LH fungerar bra... Jag är dock fundersam över huruvuda det andas ut fukten som blir i väggen. Är det bättre med gipsspackel?
Redigerat:
Skulle inte kört vanligt handspackel till silikat, finns speciella spackel för det från tex Keim. http://www.keim.se/produktprogram/putssystem/spackelmassa/
Tar rygg här! Fräsde bort gammal plastfärg ifrån källarväggar igår (vilket, för övrigt, slog alla rekord i att damma...) och funderar nu på vad som kan vara lämpligt att spackla bort "sår" från fräsen med!
Skulle http://www.jemfix.se/cement-bruk__11530/betongspackel_9036482 kunna fungera? Är det någon som vet om det går att slipa på ett vettigt sätt?
Skulle http://www.jemfix.se/cement-bruk__11530/betongspackel_9036482 kunna fungera? Är det någon som vet om det går att slipa på ett vettigt sätt?
Redigerat:
Jag har nyss renoverat min källare och byggt upp en relax. Min kakelsättare använde LiP's system och eftersom jag gjorde allt underarbete så blev det att jag också använde de produkterna. Jag blev väldigt imponerad av LiP's väggputs (tror det stod det danska motsvarande ordet, grön påse) vilket jag tyckte var lättarbetat och fäste bra. Primer först såklart.
Detta är det enda jag kommer laga dels min utvändiga källarsockel men också alla källarväggar med framöver. Det är cement baserat och andas.
Behöver dock en betongvisp för att blanda till det.
Detta är det enda jag kommer laga dels min utvändiga källarsockel men också alla källarväggar med framöver. Det är cement baserat och andas.
Behöver dock en betongvisp för att blanda till det.
Jag vet ännu inte vad dem kostar exakt. Har inte fått fakturan än från kakelsättaren. Men ca 300 kr/25 kg säck sa dem i butiken där jag hämtade allt. Du får nog kolla vilken ÅF av LiP du har i närheten. Jag hittade dem inte att köpa över internet men jag hade aldrig något problem iom att det inte var många km bort för mig till min närmaste ÅF.
Jag använde det på det sättet. Det går inte att slipa sen. Det blir stenhårt. Men det är en bra början. Som sista yta hade jag vanligt lättspackel på. Sedan en silikatfärg.C calmeus skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Jag skulle inte använt betongspackel, det blir för hårt och går inte att slipa skulle jag tro. Det är tänkt för betongytor, tror din vägg är puts/bruk.C calmeus skrev: