Byggahus.se

Vad ska jag ha för undergolv?

1. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Är mitt uppe i min husrenovering och under alla golv ligger det först masonit och under det råspont.
    Masoniten är spacklad över skarvarna MEN golven är vågiga som ett stormande hav...
    (kanske lite överdrivet men ni fattar...)

Vad ska man lägga på råsponten för att få ett bra underlag för våra golv?
    Vi har inte bestämt riktigt om vi ska lägga klickgolv eller vad vi ska välja men det blir inte klinkers i alla fall.

Har tittat på Huntonits 6mm undergolv som man lägger flytande och limmar dom i fogarna...

2. S
    Medlem Nivå 1
    Vill ni ha en skiva som jämnar av hela ytan så ni blir i av med det vågiga? Är vågorna korta? Är det varje bräda som är vågig? I i så fall skulle jag bara lägga plywood eller spån så golvet blir slätt. Är vågorna längre som stora svackor så får ni väl lägga rätskiva på golvet och skimsa under plywood eller spånskivan.

Om det bara är brädorna som blivit kupiga så kan ni ju slipa ner och lacka eller olja så har ni ju ett vackert furugolv.

3. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Har nu kommit ner till dom spontade golvplanken som är 28mm tjocka.
    Vissa har rest sig endel och då vi tagit ner några väggar och tidigare ombyggnationer så kommer jag lägga något över men frågan är bara vad...
    Är nu nästan inne på att dra på 22mm golvspån ovanpå för att få det bra i hela huset.
    Takhöjden är inga problem för även om jag lägger mm spån och sen 28mm gles och nytt innertak så kommer vi ha mer än 2,4m i takhöjd.

4. S
    Anonym
    glöm inte att skruva i all gammal undergolv innan du lägger dit nytt.
    annars kan du få golvknarr

• Laddar…
  5. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Bra tips!

6. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Inga mer erfarenheter?
    Har blivit rekommenderad 10mm spån istället men funderar på om det blir mer jobb innan man lägger 10mm mot 22mm!?

7. leby
    Medlem · Nivå 19
    Slipa av det gamla och lägg 22mm på. Och gör som SBH sa, få fast under golvet..