Hej!
Bor i en ombygd sommarstuga ifrån 1964. Vattenmätaren är indragen i badrummet genom golvet som på bilden (inte så bra gjort av tidigare husägare).
Planerar att riva huset och bygga ett nytt. Hur ska vattenmätaren placeras vid ett nybygge? Använder folk typ ett sådant här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-vattenmatarskap-uni-8-6-hoger/
Kommer min vattenmätare passa i detta fördelarskåp eller bör man kolla med komunen om jag kan få en ny?
Eller vad är bästa "praxis" för vattenmätaren i nybyggen?
Bor i en ombygd sommarstuga ifrån 1964. Vattenmätaren är indragen i badrummet genom golvet som på bilden (inte så bra gjort av tidigare husägare).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planerar att riva huset och bygga ett nytt. Hur ska vattenmätaren placeras vid ett nybygge? Använder folk typ ett sådant här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-vattenmatarskap-uni-8-6-hoger/
Kommer min vattenmätare passa i detta fördelarskåp eller bör man kolla med komunen om jag kan få en ny?
Praxis är att följa branschreglerna för säkert vatten, där står allt du behöver veta, https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/1.
Inkommande vatten i PEM-slag dras i 50mm skyddsrör upp i antingen godkänt skåp typ det du länkar till där skvallerröret mynnar ut i utrymme med golvbrunn och läckage lätt upptäcks eller så kan du montera mätaren öppet i ett våtutrymme. Både rent praktiskt och många gånger estetiskt är ett skåp att föredra - men det är verkligen noga att monteringen utförs korrekt för att skåpet inte ska läcka.
Din nuvarande PEM-slang från kommunens avlämningspunkt passar du väl ändå på att byta antar jag så du har nytt och fräscht?
Inkommande vatten i PEM-slag dras i 50mm skyddsrör upp i antingen godkänt skåp typ det du länkar till där skvallerröret mynnar ut i utrymme med golvbrunn och läckage lätt upptäcks eller så kan du montera mätaren öppet i ett våtutrymme. Både rent praktiskt och många gånger estetiskt är ett skåp att föredra - men det är verkligen noga att monteringen utförs korrekt för att skåpet inte ska läcka.
Din nuvarande PEM-slang från kommunens avlämningspunkt passar du väl ändå på att byta antar jag så du har nytt och fräscht?
Vi valde att dra inkommande vatten igenom golvet i ett 110 avloppsrör så att det går att byta slangen ifall det skulle behövas i framtiden..M Martin Lj skrev:Hej!
[bild]
[länk]
Alla genomföringar i golv behöver ha ett så kallat skyddsrör som tätskiktsmanschetten sätts runt samt att rummet har en golvbrunn och måtten emellan vägg och rör samt avståndet emellan rören hålla isär så att manschetterna är enkla att montera..
PEM slangen är nedgrävd och kommer fram i min krypgrund för att sedan gå upp genom golvet i badrummet. Det är väl ingen mening att byga någon del av den? I marken ligger PEM slangen helt fritt utan skyddsrör.mexitegel skrev:
Praxis är att följa branschreglerna för säkert vatten, där står allt du behöver veta, [länk].
Ska du återanvända samma grund? Annars är det nog vettigt att byta slangen också när du ändå ska bygga nytt. Det är en ganska liten kostnad men du vet att du har en helt ny slang och kan placera inkomande vatten precis där du önskar, utan att ta hänsyn till befintlig slanglängd.M Martin Lj skrev:
Skyddsröret behöver bara gå genom grunden och en bit utanför, inte nödvändigtvis hela vägen till avlämningspunkten.
Tror inte jag förstår. PEM slangen med inkommande vatten kommer in i krypgrunden och upp genom mitt golv. Det finns inga skravar på den. Just nu är ena änden i min vattenmätare och andra änden i avstängningen ute i gatan. Däremellan ligger den nedgrävd ~1,5m under marken.coconut skrev:
Ska du återanvända samma grund? Annars är det nog vettigt att byta slangen också när du ändå ska bygga nytt. Det är en ganska liten kostnad men du vet att du har en helt ny slang och kan placera inkomande vatten precis där du önskar, utan att ta hänsyn till befintlig slanglängd.
Skyddsröret behöver bara gå genom grunden och en bit utanför, inte nödvändigtvis hela vägen till avlämningspunkten.
Vilken del av slangen är det ni rekomenderar att jag ska byta? Känns ju onödigt att byta den de få metrarna som ligger exponerat i min krypgrund och därmed få en skarv på?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det är väl osannolikt att slangen passar på centimetern till din nya placering av vattenmätare. Så du måste troligen byta en del av den iallafall. Om du då ändå har grävare på plats för markarbeten för det nya huset, så väljer nog många att passa på att byta både vatten och avloppsrör. Kan ju iofs. vara lite mycet strul om man skall byta ända ut i gatan. Det skulle jag nog inte göra om inte rören/slangen är uppenbart slut av ålder. Utan skarva vid tomtgränsen.
Bygger du nytt hus så byter du rimligen även vatten och avlopp. Är det inte långa avstånd till kommunens avlämningspunkt ser jag ingen anledning att inte göra detta.
Är det nytt så är det.
Är det nytt så är det.
Jo men hur gör man det? PEM slangen ligger under marken ca 30 m där delar går under en asfalterad vändplats.mexitegel skrev:
Avlämningspunkten ligger långt ifrån tomtgränsen.
I det läget skulle jag alla dagar i veckan föredra en skarv på lämplig plats än att behålla gammal slang i ett nytt hus. Välj plats för skarven med omsorg så en framtida uppgrävning för att byta resten blir så smärtfri som möjligt. Du kan också överväga att dra tomslang/rör så långt att det är möjligt att byta till ny slang hela sträckan.
Det är också en god idé att du låter filma avloppet för att få en fingervisning om konditionen och förväntad kvarstående livslängd. Det ena kan mycket väl ge det andra.
Det är också en god idé att du låter filma avloppet för att få en fingervisning om konditionen och förväntad kvarstående livslängd. Det ena kan mycket väl ge det andra.
Du behöver inte byta o skarva den befintliga, använder du avloppsrör som skyddsrör med snälla böjar så går den att byta senare om behovet skulle finnas..M Martin Lj skrev: