1 884 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Vad ska jag göra med mitt EL-hus?
Sida 1 av 2
Tjo hej! Vi har ganska nyligen köpt ett 1 1/2-plans hus på 140kvm + källare som idag värms upp av el-radiatorer, L/L-värmepump samt en kamin med insats i vardagsrummet. Vi har bara bott här i en månad så har inte fått någon direkt koll på energiförbrukningen. Hon som bodde här innan hade dock en energigförbrukning på 15.000kwh det senaste året. Men då var hon ensam pensionär som eldade i kaminen hela dagarna. Och visst blir det varmt i vardagsrummet när man eldar. Men man lär ju hålla igång elden hela tiden för att värmen ska hinna sprida sig i resten av rummen och det har vi inte riktigt möjlighet att göra då vi båda jobbar på väldigt oregelbundna tider. Har kollat lite på alternativ men det är ju så svårt att få någon uppfattning om det är värt eller inte. Först och främst: Är det värt att dra in ett vattenburet system? Och i så fall: Vilket system ska man ha? Det jag har fått lite sug på är en braskamin med vattenmantling. Men då jag inte hört många som har en sådan är man ju lite skeptisk på om det är något att ha? Skulle vara intressant att höra om ni andra har gjort några konverteringar på era EL-hus och vad kastnadera och resultatet blev? Tack för er tid.
Eftersom du har källare har du ju ett guldläge att dra vattenburet på ett enkelt sätt. Om du nu överlever lite rör i källartaket. Sen att du bor i Dalarna gör ju att du borde få tag på ved ganska lätt. Men det är ju en investering...
Vattenburet - ja, absolut!
Tänk dej dock för innan du installerar en kamin. Vill du verkligen dra in skottkärrevis med ved i huset varje dag? Det blir skitigt när man tar in veden, skitigt när man tar ut askan, och skitigt när sotaren kommer.
Skaffa en panna i stället eller satsa på bergvärme.
Tänk dej dock för innan du installerar en kamin. Vill du verkligen dra in skottkärrevis med ved i huset varje dag? Det blir skitigt när man tar in veden, skitigt när man tar ut askan, och skitigt när sotaren kommer.
Skaffa en panna i stället eller satsa på bergvärme.
Anledningen till att jag vill ha kamin är ju dels att jag inbillar mig att det är en mindre investering då jag inte har något pannrum. Sen är det ju trevligare att inte behöva tvinga sig ner i källaren när man ska elda utan det är bara att kasta in lite pinnar när man sitter framför tvn. Men är det någon som har någon koll på vad ett sådant ingrepp Skdet ulle kosta? Jag är inte så insatt i detta men det måste väl in med acc. tänk, cirkulationspump mm?
Räkna med att rören till kaminen kostar 150:-/m (28mm koppar)
Acktank 4000:- st (500L) Minst 2st borde du ha.
Kopplingar och ventiler ett par tusen.
Shunt med styrning 3-5000:-
Laddventil + pump 1500
Expansionskärl 10% av vattenmängnden 3000:-
Ja det var dom stora jag kom på men som du ser rullar pengarna iväg.
Acktank 4000:- st (500L) Minst 2st borde du ha.
Kopplingar och ventiler ett par tusen.
Shunt med styrning 3-5000:-
Laddventil + pump 1500
Expansionskärl 10% av vattenmängnden 3000:-
Ja det var dom stora jag kom på men som du ser rullar pengarna iväg.
Skick på huset?
Isolering?
Isolering?
Helt klart mysigt, men skall du värma huset så handlar det som sagt inte om lite pinnar, utan ett par skottkärror per dag.DetteMan skrev:Anledningen till att jag vill ha kamin är ju dels att jag inbillar mig att det är en mindre investering då jag inte har något pannrum. Sen är det ju trevligare att inte behöva tvinga sig ner i källaren när man ska elda utan det är bara att kasta in lite pinnar när man sitter framför tvn. Men är det någon som har någon koll på vad ett sådant ingrepp Skdet ulle kosta? Jag är inte så insatt i detta men det måste väl in med acc. tänk, cirkulationspump mm?
Skaffa gärna en braskamin, det är verkligen trevligt, men tro mej det är inte kul att värma huset på det sättet i längden. Vi gjorde det i fem år och romantiken falnar efter ett tag.
Jag har precis börjat värma mitt hus på det sättet, jag kör ved till huset med traktor (front skopa)
Då tar jag c:a 0,3m2 stablad ved i taget och lastar in i en stor trälåda, sen tar jag därifrån när jag eldar.
Men om man ändå skall sätta in en braskamin kan väll den ändå vara vattenmantlad så den gör lite mer nytta när man väl eldar i den och rummet den står i inte blir för varmt.
Väldigt uppskattat på morgonen när man kan värma sig vid elden.
Jag tycket att det är värt det jobbet jag lägger ner på veden när man ser hur mycket man sparar.
Då tar jag c:a 0,3m2 stablad ved i taget och lastar in i en stor trälåda, sen tar jag därifrån när jag eldar.
Men om man ändå skall sätta in en braskamin kan väll den ändå vara vattenmantlad så den gör lite mer nytta när man väl eldar i den och rummet den står i inte blir för varmt.
Väldigt uppskattat på morgonen när man kan värma sig vid elden.
Jag tycket att det är värt det jobbet jag lägger ner på veden när man ser hur mycket man sparar.
Jag tvivlar på en kamin med 1000l ack klara att värma ett hus i dalarna med nån större ordning.
Så vida inte eldaren är "kaminmannen" från percy tårar så blir det nog en hel del tillskotts el, för att hålla jämn o bra temp på vintern.
Men om du ändå orkar hålla på med ved så sätt i en rejäl vedpanna o 3-4m3 ack i källarn så slipper du barkböset i vardagsrummet, ojämna temperaturer, Alt höga elräkningar. Det är inte krångligare än fylla panna, tänd, klart!
Annars sätt in bergvärme.
Så vida inte eldaren är "kaminmannen" från percy tårar så blir det nog en hel del tillskotts el, för att hålla jämn o bra temp på vintern.
Men om du ändå orkar hålla på med ved så sätt i en rejäl vedpanna o 3-4m3 ack i källarn så slipper du barkböset i vardagsrummet, ojämna temperaturer, Alt höga elräkningar. Det är inte krångligare än fylla panna, tänd, klart!
Annars sätt in bergvärme.
Har du inte möjlighet att ha kaminen i direkt anslutning till en ytterdörr så kommer du behöva gå genom huset med två stora famnar med ved varje dag minst.
Dessutom så tappar du ju lite effekt med att ha kaminen på övervåningen.
Sattsa på en annan lösning å elda för att det är mysigt istället.
Dessutom så tappar du ju lite effekt med att ha kaminen på övervåningen.
Sattsa på en annan lösning å elda för att det är mysigt istället.
Jag kör i dag vattenmantlad kamin + tank + värmepump. Vattenmantlad kamin är för myseldning och samtidigt stöd för pannan. Inte som enda lösning för uppvärmningen av kåken.
Själv skulle jag råda er att bo in er först så ni ser hur mycket el ni verkligen förbrukar, kolla över termostater på elementen, vrider ner de närmst luftpumpen som bör ge ett bra tillskott energimässigt om den är placerad bra samt fungerar som den ska.
Pelletskamin är inte så tokig heller och den kan man ju styra enligt ett schema så att det är varmt och gott när man kommer hem samt på mornar när man stiger upp bl.a. kostar ju inte lika mkt som att dra in vattenburet system men då kostar ju förstås pelletsen, annat enklare alt är att sätta in en llpump till.
Pelletskamin är inte så tokig heller och den kan man ju styra enligt ett schema så att det är varmt och gott när man kommer hem samt på mornar när man stiger upp bl.a. kostar ju inte lika mkt som att dra in vattenburet system men då kostar ju förstås pelletsen, annat enklare alt är att sätta in en llpump till.
Tack för alla svar. Vad jag kan tyda verkar dom flesta tycka att den största nackdelen är att det blir skitigt när man eldar. Det kan jag ta. Men det verkar som ni inte tror att det räcker med en kamin för att hålla huset varmt. Men det går väl att komplettera med en L/V-värmepump? Funkar dom bra även om det är riktigt kallt ute?