Byggahus.se

Vad ska jag göra med min granne?

1. A
    Medlem · blekinge · 4 inlägg

annstr1

Medlem
    Är så arg just nu och behöver råd. Idag när jag kom hem hade grannen klippt ner vår gemensamma häck. Den var ca 170 cm hög och nu är den i navelhöjd, ca 100 cm. Vi hade kommit överrens om att ta ner den max 20 cm. Nu förstår jag varför grannfejder uppstår... Får man verkligen bara göra så? Har lust att såga ner den i markhöjd bara för att jävlas. Vårt hus ligger högt så vi kan aldrig få helt insynskyddat men intill häcken kunde man i alla fall få lite skydd/lä. Är det någon mening med att slänga in en bygglovsansökan för plank eller ska jag sälja? Tror nämligen aldrig att grannen går med på detta. Är medveten om att jag just nu behöver ventilera... Ann

2. fresve
    Medlem · Jönköping · 1 531 inlägg

fresve

Medlem
    Sätt en egen häck, 1 meter in från gränsen, problemen lösta.

3. Thomas59
    Byggveteran · Stockholms län · 2 986 inlägg

Thomas59

Byggveteran
    Köp ett lass kodynga och tippa på grannens uppfart. Välbeprövat, funkar! Fråga franska bönder så får du höra.

4. yonna
    Medlem · Österlen · 7 107 inlägg

yonna

Medlem
    I mitt förra bostadsområde sågade en granne ner en gemensam thuyjahäck (alltså inte min granne) och detta gick till domstol och den nedsågande grannen fick punga ut med ny 180 cm hög häck samt bot ... totalsumman hamnade på cirkus 30'. Var väl för ca 10 år sedan. Nu gällde det alltså en häck som inte klarar en så hård nedsågning. Men du ska naturligtvis påtala detta för din granne.

5. M
    Medlem · 718 inlägg

mino

Medlem
    Jag tycker att det klokaste verkar vara att du sätter egna buskage och planteringar inne på din tomt så slipper du diskussioner med grannen. Tex syrener växer ganska snabbt upp och kan bli rejält höga.

6. A

annstr1

Medlem
    Nu har jag sovit på saken och lugnat ner mig. Jag håller med om att jag får sätta egna buskar. Jag tänker börja med att sätta upp en spalje för skydd. Och sen sätta nya buskar eller klätterväxter. Hoppas bara att det inte blir något bråk för det orkar jag inte med, hällre flyttar jag.

7. E
    Medlem · Stockholm · 361 inlägg

evasch

Medlem
    Vad har din granne sagt när ni pratat om det? vad har h*n sagt för skäl till att han tog ner mer än ni kommit överens om.

8. magnuse74
    Medlem · Västerbotten · 336 inlägg

magnuse74

Medlem
    Grannen har planterat någon sorts träd som växer 1m per år och blir 12 -18 meter höga! Kanske möjligt att göra en egen häck med såna träd en bit in på din egen tomt ;-)

Redigerat 1 jul 2009 22:32
  9. A

annstr1

Medlem
    Grannen anser att häcken kommer att bli gles nertill annars. Men jag tror att han tog den i lagom armhöjd för honom. Minns att min gamle far resonera likadant. Jag måste prata med honom nu för att höra om han går med på att vi sätter upp en spalje. Tydligen måste man ha bygglov även för det i vår kommun.

10. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 2 995 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Hej för att häcken inte ska bli för gles ner till ska man såga ner ca var 10:e gren till något över marknivå, så den skjuter nya skott.
    Gör man inte det kommer häcken bli för gles ner till med tiden även om man tar den på 1 meters höjd.
    1 meter känns som lagom gå höjd med häcka sax dvs ren lathet.
    Bodde på ett ställe där jag hade en 110 meter med en drygt 2 meter hög boke häck som var allt annat än rolig att klippa.
    Men gud vad myssigt det var i trädgården med den häcken.

11. A

annstr1

Medlem

Tack!

Jag har oxå haft de tankarna men inte varit säker. Tack för tipset. Ann

12. Mikael_L
    Medlem · 40 803 inlägg
    Jaså ... Kan dom detaljstyra på den nivån?
    (Om det nu inte står i detaljplanen då ...)

Vilket lagrum lutar dom sig mot?

13. P
    Medlem · 216 inlägg

Patte

Medlem

Thuja

Det finns ju uppväxta Thujor att köpa som är närmare 2m heter höga från start, kostar iof en slant men om man sätter upp den så har du ju en tät häck redan från start och slipper vänta på att den skall växa upp under flera år.. Jag hade ett liknande problem fast där sågade grannen ned syrenhäcken (som stod på hans mark men grenarna hängde in på min tomt) från ca 3m ned till 5 cm (!!!!!!!!). Då byggde jag ett plank som var ca 2m högt och sen sålde vi huset - ett problem mindre..

14. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 307 inlägg

Larsa

Medlem
    Dubbelkolla det där med bygglov. Plank behöver man ofta bygglov för, men om "planket" är mer än 60% luft så behövs det ofta inte. Innebär alltså att en spalje får man bygga.

15. il_duce
    Medlem · 612 inlägg

il_duce

Medlem
    Varför skulle inte grannen få såga ner sin häck?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.