Byggahus.se

Vad ska jag göra med min dåliga tegelfasad?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Sitter i fundering om vad jag ska ta mig till med min fasad och hoppas att någon kunnig kan tipsa mig!
    Jag har ett tvåvåningshus som byggdes på 40-talet med puts som ursprunglig fasad - skitsnyggt enligt mig. Dock tyckte inte de tidigare ägarna det som satte tegel på kortändarna och liggande träpanel på långsidorna i samband med att man byggde ut huset på 70-talet. Utbyggnaden är kopplat till ursprungshusets östra kortsida och har samma tegelfasad som man satte på putsen.

Ena långsidan har vi bytt panel från murket fjällpanel till enkelfasspont och tilläggsisolerat, nästa år gör vi samma med andra långsidan. Vad ska vi göra med våra kortsidor på ursprungshuset är nu frågan?
    Jag tror att det är rött håltegel (ganska mörkt rött) som sitter där, det sitter utanpå putsen med en stödkant av någon form av stål, husets sockel är alltså inte i linje med teglet. Tror inte det finns någon luftspalt. Jag är ren lekman så min bedömning får man ju ta med en nypa salt men jag tycker inte att teglet eller fogarna ser ut att vara av bra kvalité utan ser vittrat ut.Stödkanten är helt rostat och lutar lite nedåt, jag är rädd att kanten kan gå av helt enkelt. På vissa ställen har teglet gått sönder. Detta gäller inte för teglet som sitter på utbyggnaden som ser ur att vara av bra kvalité.

Jag går i tankarna om att förändra huset då jag tycker att teglet är skitfult rent ut sagt!
    - putsa de fasaddelarna som består av tegel och behålla träsidorna?
    - sätta samma liggande träpanel på kortsidorna som nu finns på långsidorna -> kan man sätta det rätt på teglet eller ska teglet tas ned? och därefter putsa utbyggnaden? då blir det mer enhetligt med ett trähus och en putsad utbyggnad.

går det att ordna något snyggt av den här röran?

2. MB77
    Medlem Nivå 11
    Ett par bilder säger med är 1000ord(y)

Ladda upp ett par bilder så får du säkert några tipps.

Redigerat 28 dec 2014 14:04