Byggahus.se

Vad ska jag göra med detta hörn?

1. whork
    Husägare · Jönköping · 345 inlägg

whork

Husägare
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1311.JPG
    hej. Jag har en skamfläck i min trädgård, ett hörn i sydvästra delen av tomten som tidigare hölls i schack av en enorm björk. Nu är björken fälld sedan fem sex år tillbaka, och kirskål, nässlor, ormbunke, hallon och sälg tar över fullständigt. Det börjar kännas genant med den här högen som kryper utåt i gräsmattan lite mer för varje år. Grannen på andra sidan staketet har planterat en granhäck, dom andra grannarna har stora lindar som gör att stora delar av ytan är i skugga halva dagen.

Vad hade ni gjort?

Min senaste idé är att gå loss med grävmaskin. Börja om från början och schakta bort topplagret, täcka med markduk, ny matjord och så. Idéer?

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 965 inlägg

BirgitS

Medlem
    Jag hade tagit bort sånt ogräs som nässlor, men låtit mycket av ormbunkar, hallon och sälg vara kvar och fått till en lummig liten lund gärna med en smal stig i. Titta på Abies koreanas alla vackra bilder från sin skogstomt: https://www.byggahus.se/inspiration/användare/160127
    Utnyttja det som trivs i just den jorden i stället för att slita med att få sånt som vill ha annan miljö att växa.

Att börja om helt från början kräver mer jobb och det tar lång tid innan det blir något vettigt över huvud taget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.