Vad ska jag göra ? Hur gå vidare ?

4k läst  5 svar

1. F
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Vi köpte hus i slutet av November, har gjort besiktning. Och vi upptäckte då en "kraftig källarlukt" (svårt att beskriva) under diskhon i köket. Vi har även fuktmätt i virke som finns längs plattan, inga förhöjda värden.
    Men något luktar (troligen är det blandarfästets träbit som luktar, den biten är nästan helt svart, varför har man satt en träbit där ? lol) och det står i kontraktet att detta ska åtgärdas innan tillträdesedagen som är satt till SENAST 15/1 2008, men vi flyttade in tidigare, redan i slutet på November. Har pratat med mäklare om andra punkter och i samma veva så säger han att han känner någon på Anticimex som kan titta förbi när denne har "vägarna förbi".

Jag undrar bara nu, vad jag ska göra. Känner att jag inte får något gehör. Säljarna går inte heller att prata med.
    Hur går jag vidare, enligt kontraktet skulle detta redan ha varit löst. Mäklaren har fått mitt mail och svarat på det, redan i början på Januari. Nu har det gått flera veckor utan gensvar...

Undrar också varför mäklaren ska ta in någon han känner ?
    Är inte detta säljarens ansvar ?

Jag har ioch med detta inte gjort något i köket, eftersom jag inte är helt säker på vart lukten kommer och vilka åtgärder som kan tänkas bli.
    Annars hade jag tänkt byta både kakel, skivor, diskbänk och blandare etc.

Huset är ett 1½ plans, utan källare. byggt -75.

2. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Om det bara är träbiten som dom lovat att byta så skulle jag strunta i det och fixa allt själv...
    Det tar ju 5 min att byta en sån - skall du ändå riva och fix atill så gör det istället...

Är det så att säljaren lovat att kolla upp lukten ? Det är ju vanligtvis och i lagens mening köparens ansvar annars...

/K

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag förstår inte riktigt gången här. Ni skulle tillträda 15/1 men ni flyttade in redan i November. Slutbetalde ni även huset och fick köpebrev då?

Vad exakt var det som säljaren skulle åtgärda före inflyttningen, hur var det formulerat i kontraktet, skulle det vara luktfritt vid tillträdet eller var det en specifik åtgärd (typ byta blandarfästet) som skulle vara gjort?

Iom. att ni nu flyttat in utan att få detta åtgärdat så har ni ju inte längre någon påtryckning på säljaren. I praktiken har ni iom. det godkänt att felet inte åtgärdas. Skulle det visa sig att felet är MYCKET allvarligare än bara blandarfästet så kanske ni kan stämma säljarna senare, men det beror ju mycket på hur köpekontraktet var formulerat.

Om ni hade väntat med att flytta in till angiven dag, och då kontstaterat att felet inte var åtgärdat så skulle ni kunnat vägra att flytta in, säljaren hade då hamnat i ett läge där han varit tvungen att betala skadestånd till er tills felet var åtgärdat.

4. F
    Medlem Nivå 2
    Ja, det är korrekt. Och vid kontrakt skrivning etc hos banken frågade jag säljaren om lukten. Han skulle även sätta dit ett vattenlås och avlopp för diskmaskin. Och han sade att det var fixat och OK. Detta hörde alla i rummet.

Men när jag kommer dit några timmar senare efter skrivningen så upptäcker jag att vattenlåset, som enligt han är korrekt installerat står och läcker. Det är inga mängder som har droppat, men dock inte bra utfört. ( Han hade vänt packning åt fel håll... )
    Och lukten var och är kvar. Detta har jag då påpekat för både säljare och mäklaren, redan samma dag.

Ordagrant från kontrakt står det att säljaren " ska städa under diskbänk och vid behov kontakta rörmokare för att utreda och åtgärda uppkommen lukt " .
    Det tolkar jag som att oavsett om golvet ska bilas eller en liten träbit ska bytas, så ska lukten bort. Eller har jag fel ?
    Jag har sett lite mellan fingrarna eftersom det var vi som vill in fortare, men att det ska ta sådan här lång tid är inte OK tycker jag.

Och som sagt, det är mäklaren som ska skicka hit någon från Anticimex som han känner, säljaren har jag inte hört av sen slutet på November.

Så du menar att bara för att vi har flyttat in så är säljarens åtaganden i kontraktet åsidosatt ?
    Jag har inte godkänt någonting, det är ju en klausul som står i kontraktet, detta ska vara åtgärdet innan tillträdet.
    Nu kan ju inte jag hjälpa att idioten inte ordnat detta, men han har ju MUNTLIGT sagt att det är OK, men det var det ju alltså inte.

Lukten är inte så kraftig att det berör hela huset. Öppnar man skåpet under diskhon, då känner man lite.
    Troligen ingen allvarligt, då hade jag inte köpt kåken från första början. Men detta var något som jag reagerade på och tog upp. Det har varit andra grejer som har varit mer akuta, ett antal blandare t.ex.

Så jag undrar bara hur jag ska gå vidare och om jag har rätt att ta hit någon fackman som kan fixa detta och sedan skicka räkning till säljarna.

Eller hur ska jag göra ?

5. F
    Medlem Nivå 2
    Visst, det tar inte lång tid att ordna nytt fäste.
    Problemet är bara att blandaren, kakel, diskbänk och hoar etc ska bytas ut. Och om det nu är så illa att det kräver större ingrepp p.g.a denna lukt så är det ju väldigt dumt att installera ett nytt kök för att lika snabbt behöva riva ut skiten igen.

Jag tror dock inte att det är så allvarligt.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Säljaren är givetvis bunden av vad som står i kontraktet. Men det var ett villkor för tillträdet. Ni gick med på att flytta in trots att det inte var åtgärdat. Då har ni kanske fortfarande formell rätt att kräva åtgärd, men ni har en kraftig uppförsbacke.

Jag tror att om åtgärden för att fixa detta ligger på under 100 000 så är det inte lönt att bråka med säljaren, sätt det på erfarenhetskontot.

Hade ni däremot besiktigat åtgärden före inflyttning och underkänt hans åtgärd, vägrat att överta huset så hade bollen varit hos säljaren, varje dag utan åtgärd hade tickat stora pengar, han hade varit tvungen att agera.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: