Jag skulle byta några plankor som ruttnat på inklädnaden på huset som vi nyss köpt igår. Då upptäckte jag att två underliggande reglar var ruttna. Vet inte hur långt in ruttenheten sträcker sig dock. Måste nog öppna upp och leta mer.
Vad göra?

• Närbild av ett hus där en bräda och underliggande reglar har ruttnat, med synlig fukt och avflagning på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttna reglar under husfoder med sönderfallande trä och synliga ytor, en spik är intryckt i en av reglarna.
    Skapa konto
  • Gult tegelhus med avklädd fasad, två nya plankor synliga. Stege och avsågat träd i förgrunden under molnig himmel.
    Skapa konto
Antingen väljer du att fortsätta att lappa och fusklaga, eller så tar du bort allt och bygger en konstruktion som kan hantera fukten nu och i framtiden.
Om du väljer att riva bort det nuvarande föreslår jag ett sadeltak med ordentligt utstick, färger som andas och genuina mtrl.

• Haha
jonmo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Antingen väljer du att fortsätta att lappa och fusklaga, eller så tar du bort allt och bygger en konstruktion som kan hantera fukten nu och i framtiden.
Om du väljer att riva bort det nuvarande föreslår jag ett sadeltak med ordentligt utstick, färger som andas och genuina mtrl.
Det är kedjehus så att göra om till sadeltak är helt uteslutet.

Förmodligen kommer detta sig av ett läckande papptak (om det nu är papp) så det måste undersökas och även fixas om det visar sig vara det

K krambriw skrev:
Förmodligen kommer detta sig av ett läckande papptak (om det nu är papp) så det måste undersökas och även fixas om det visar sig vara det
Är från en gammal läcka. Och nej jag ämne inte att lappa och laga utan fixa problemet. Därför jag skrivit här.

Trist bara, när man just köpt huset

K krambriw skrev:
Trist bara, när man just köpt huset
Ja så är det ju

K KML88 skrev:
Det är kedjehus så att göra om till sadeltak är helt uteslutet.
Likafullt behöver du konstruera om så att problemet inte återkommer om du inte vill fusklaga.

F fribygg skrev:
Likafullt behöver du konstruera om så att problemet inte återkommer om du inte vill fusklaga.
Absolut men så länge takpappen inte läcker så återkommer det inte.

K KML88 skrev:
Absolut men så länge takpappen inte läcker så återkommer det inte.
Säker?

Ja. Såklart ska inklädnaden vara tät (vilket den inte var nu, därmed blev det ruttet)

Vad är den ruttna panelen målad med för färg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.