2 304 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Vad ska jag fråga om gällande behörighet för el?
Sida 1 av 2
Hej!
Imorgon ska jag träffa de hantverkarna vi anlitat för att renovera badrum och tvättstuga. De kommer även att titta på köket för att ge en offert på det. Det jag funderar på är om jag ska anlita dem för att se över elen i huset också, då de fixar elen i ovanstående rum. Jag vet att de är våtrumsbehöriga, men hur vet jag att de är behöriga med el? Är det något jag ska fråga och kolla upp på något sätt? Är tanken att man får något certifikat eller liknande att det är riktigt utfört?
Det vore så smidigt om det är samma entreprenör tänker jag, så slipper de störa varandra, så som jag tänker mig att en annan firma skulle göra om de jobbade i huset samtidigt. Vad är era tankar/erfarenheter?
Imorgon ska jag träffa de hantverkarna vi anlitat för att renovera badrum och tvättstuga. De kommer även att titta på köket för att ge en offert på det. Det jag funderar på är om jag ska anlita dem för att se över elen i huset också, då de fixar elen i ovanstående rum. Jag vet att de är våtrumsbehöriga, men hur vet jag att de är behöriga med el? Är det något jag ska fråga och kolla upp på något sätt? Är tanken att man får något certifikat eller liknande att det är riktigt utfört?
Det vore så smidigt om det är samma entreprenör tänker jag, så slipper de störa varandra, så som jag tänker mig att en annan firma skulle göra om de jobbade i huset samtidigt. Vad är era tankar/erfarenheter?
Renoverare
· Kalmar
· 2 986 inlägg
Räcker med att du har företagets organisationsnummer
https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/privatperson
https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/privatperson
Renoverare
· Kalmar
· 2 986 inlägg
Förhoppningsvis har han ue som gör eljobbet bara be om deras organisationsnummer så kan du ju kontrollera behörighet
För att få utföra elinstallationer på annans anläggning behöver företaget vara registrerat på Elsäkerhetsverket som sagt. De får bara utföra de elarbeten de anger där.
Det räcker att veta företagsnamnet eller en del av det och söka det på länken ovan man behöver inte veta organisationsnummer.
Behörighet är också borttaget sedan nya elsäkerhetslagen kom 2017. Nu är det auktorisation som gäller med egenkontrollprogram och ansvaret är flyttat till företaget.
Det räcker att veta företagsnamnet eller en del av det och söka det på länken ovan man behöver inte veta organisationsnummer.
Behörighet är också borttaget sedan nya elsäkerhetslagen kom 2017. Nu är det auktorisation som gäller med egenkontrollprogram och ansvaret är flyttat till företaget.
Jag borde alltså fråga vad underleverantören heter? Eller lita på att entreprenören vi har avtal med tar in folk som har är auktoriserade? Det verkar som många fallgropar och lurendrejeri när man läser på detta forum, så jag blir ju lite nervös…
Renoverare
· Kalmar
· 2 986 inlägg
Känns väl som bra att man har koll på samtliga ue som ingår då det "krävs" lite olika intyg för alla moment.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 172 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 172 inlägg
Jag förstår smidigheten att ha en firma för allt, men om du kan anlita elfirman själv till övriga huset så slipper du kostnaden som din entreprenör lägger på. Dessutom får du ett kvitto där det står "Elfirma X" och inte ett för det står "VVS-firma Y" för elarbetet.
Fråga. Vad är det ni inte kommer att göra ? Vad kommer att återstå för mej att fixa när ni säger att ni är klara ?C casav skrev:Hej!
Inspekterar ni stammarna och spolar eller byter vid behov ?
Renoverare
· Kalmar
· 2 986 inlägg
Antar att det är en plattsättningsfirma som har totalen och tar in ek och vvs fördelen med detta är att man slipper problem med samordning vilket kan bara svårt om man inte är insatt i momenten. Mitt badrum renoverades på timme jag styrde all planering och sparade ca 80-100kkr på det men då har jag över 20år i byggbranschen. Så är man inte sugen på att ta allt ansvar så är nog nuvarande upplägg bättre.
Ja, precis så. Nu frågade jag om el-personen var auktoriserad och fick ett ”mmm, han är jätteduktig”. Han, projektledaren, skulle prata med honom så skulle de kolla om han kunde kolla elen i resten av huset. Ska man pressa vidare eller bara anta att allt är ok?Andreas_kalmar skrev:
Antar att det är en plattsättningsfirma som har totalen och tar in ek och vvs fördelen med detta är att man slipper problem med samordning vilket kan bara svårt om man inte är insatt i momenten. Mitt badrum renoverades på timme jag styrde all planering och sparade ca 80-100kkr på det men då har jag över 20år i byggbranschen. Så är man inte sugen på att ta allt ansvar så är nog nuvarande upplägg bättre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 199 inlägg
Jag tycker att det finns ett betydligt högre värde i att fråga/leta efter referenser, vad andra kunder tycker om deras tidigare arbeten.
Det finns ingen kvitto på kvalitet i registreringen hos ESV mer än att en behörig elinstallatör har godkänt den, och det kan vara en pensionär som livnär sig på att stå som "knuten till firman".
Det finns ingen kvitto på kvalitet i registreringen hos ESV mer än att en behörig elinstallatör har godkänt den, och det kan vara en pensionär som livnär sig på att stå som "knuten till firman".
Vi har fått jättebra referenser, på badrumssrbeten. Inte gällande något annat de gjort, men de är å andra sidan först och främst inriktade på badrum.Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att det finns ett betydligt högre värde i att fråga/leta efter referenser, vad andra kunder tycker om deras tidigare arbeten.
Moderator
· Stockholm
· 53 868 inlägg
Fråga om vilken firma som skall göra elarbetet. Det förekommer att huvudentreprenören vägrar redovisa vilka ue de tar in, det skall man se som en varningsklocka. Det är extremt ovanligt med firmor som har både Plattsättning, VVS och el i sin egen firma. Det förekommer, men som sagt ovanligt.
I samband med att ni skriver avtal, så är det rimligt att du får se bevis på företagsföprsäkring, elcerifiering, säkert vatten (VVS), BKR (tätskikt). Och kanske något mer. Jag tror det är ovanligt att det efterfrågas, men firmeor som har sin certifiering borde bli glada om någon begär att få se det.
Det är inte helt ovanligt att duktiga plattsättare struntar i att vara medlemmar i BKR, kan vara helt OK. Förutsatt att det framgått tidigare i processen, samma med säkert vatten. Men säljer de in sig på att de är certifierade så skall de också vara det.
I samband med att ni skriver avtal, så är det rimligt att du får se bevis på företagsföprsäkring, elcerifiering, säkert vatten (VVS), BKR (tätskikt). Och kanske något mer. Jag tror det är ovanligt att det efterfrågas, men firmeor som har sin certifiering borde bli glada om någon begär att få se det.
Det är inte helt ovanligt att duktiga plattsättare struntar i att vara medlemmar i BKR, kan vara helt OK. Förutsatt att det framgått tidigare i processen, samma med säkert vatten. Men säljer de in sig på att de är certifierade så skall de också vara det.
Du borde bara lita på din familj och närmsta vänner.C casav skrev: