Byggahus.se
I
M Matado skrev:
Hej, har sökt efter denna typ av lösning men hittar ingen som säljer sådana säckar. Har du lust att dela med dig av kontakten till din lokala firma som gjuter betongelement? Många tack
Hej,
Dala cement i Björbo hämtade jag hos. Fick dock köpa egna säckar och åka dit och packa själv. Enda jag hitta som tillhandahåller färdiga säckar var firman i pdf:en några inlägg upp.
 
Finns det tester och hållfasthetstabeller mm för den lösningen? Jag är alltid lite skeptisk när det dyker upp mer eller mindre egentillverkade lösningar som jag inte kan hitta så mycket information kring. Min tanke är att om det varit en vedertagen, testad lösning hade det funnits mycket information och många återförsäljare då det är en enkel produkt att göra.

Med det sagt, fungerar det och håller över tid är det ju en strålande lösning.
 
Gällande återfyllning med grus har jag för mig att Isodrän säger max 100 mm stenar i materialet.
 
É
Bart Bart skrev:
Gällande återfyllning med grus har jag för mig att Isodrän säger max 100 mm stenar i materialet.
Ja det låter bekant, så 0-63 borde ju vara ok om det låser lite mer än mindre material. Jag har lite över 1 m bredd att fylla, sen är det mest en bergsvägg som väl ger noll i tryck.
 
Upp till 0-100 fungerar utmärkt. Att vi landade på 0-32 var att vi körde samma material till utjämning av marken runt omkring huset också och vi inte ville ha för stora fraktioner i materialet. En bergvägg ger som du säger noll i marktryck.
 
När du bygger vägg som är under mark med isolerblock behöver du tjockare isolering/isodrän eller liknande på utsidan. Detta för att den varma luften på insidan inte ska kondensera inne i väggen och då skapa fuktskador. Har du tjockare isolering på utsidan blir hela väggen varm och då kondenserar den varma luften utanför väggen i isoleringen. Angående återfyllningen kan du minska jordtrycket markant genom att öka på isolertjockleken högre upp. Tänk dig en jordhög som ligger fritt. Den har inget jordtryck i sidled. Då kan man bygga upp en rak vägg med isolering bredvid utan tryck i sidled.
 
É
O Oaken skrev:
När du bygger vägg som är under mark med isolerblock behöver du tjockare isolering/isodrän eller liknande på utsidan. Detta för att den varma luften på insidan inte ska kondensera inne i väggen och då skapa fuktskador. Har du tjockare isolering på utsidan blir hela väggen varm och då kondenserar den varma luften utanför väggen i isoleringen.
Det låter märkligt. Menar du att Finja har fel i alla deras exempel där endast en skiva används? Och det är inte bara att de "råkat" rita en, för längst ner ritar de dubbel när man har en sockel.

Eller du kanske inte menade tjockare som i 20cm, utan att du bara menar att det ska vara åtminstone en skiva? (eftersom jag redan skrivit jag ska ha 10cm så tolkar jag ditt inlägg som ett påpekande att det inte räcker).

Här är ett kort dokument, men liknande ritningar finns i projektanvisningar med:
https://www.finja.se/storage/ma/301...nvisning Mursystem Exakt under mark_AA_sv.pdf
 
Finja har ritat dubbelt längst ner för att sockeln sticker ut 1 dm. Då vill Finja att man överlappar skivorna så man inte får en köldbrygga där. Jag vill inte säga att du tänkt göra fel eller att Finja har fel. Två lager isolering som har förskjutna skarvar är mycket bättre än ett lager där det är lätt att skivor kan glida isär lite vid återfyllning eller när marken sätter sig. Finja skriver inte vad som är rätt eller fel sätt att återfylla och de tar inget ansvar för konstruktionslösningar som visas i broschyren. Det står i broschyren: /Denna broschyr har som syfte att inspirera och visa exempel på hur olika arbeten kan utföras. Finja ansvarar inte för konstruktionslösningar då omgivning, underlagets beskaffenhet och kvalitet spelar viktig roll. För aktuell information se alltid www.finja.se/. Mitt förslag är att du pratar med det företag som tillverkar isolerskivorna du tänkt använda.
 
É
Ok jo jag förstår det om sockeln, jag menade bara att de specifikt ritat alla exempel med en skiva.

Det där med ansvar skriver det ju om precis allt. Sådana fall kan man ju strunta i deras projektanvisning och arbetsanvisning om inget ändå gäller. Man måste kunne gå på generella guider i vissa moment kan jag tycka så länge man inte ligger på gränsen. Frågar jag Finja hänvisar de väl till Isodrän, frågar jag Isodrän så hänvisar de väl till Finja. Då går jag på Finjas guider som visar 1 skiva. Men jag vill ju inte ha kondens i väggen förstås.

Men jag kan ju prova maila både Finja och Isodrän och se vad de säger. Jag är dock tveksam till att Isodrän säger vad kondensen i Finjas block uppstår men du kanske har rätt att de vet.

På Isodräns arbetsinstruktion skriver de att 1 skiva används vid mindre fuktbelastning och 2 skivor vid stor fuktbelastning. Men du menar att just Isoblocken ställer till det med ytterligare en isolering inuti?
 
Isoblock är jättebra över mark. Under mark kan isoblock ställa till det med fuktvandringen. Detta är min personliga åsikt och grundar sig på arbete med dräneringar och husgrunder under många år. Jag rekommenderar ingen att bara sätta ett lager isolering. Med isolering menar jag Isodrän eller liknande skivor.
 
É
Ok hur märker man det? Som i mitt fall där jag bara ska ha puts på insidan. Blir väggen fuktig på insidan? Eller inne i väggen som du skrev, hur vet man det? Rinner det ut längst ner vid golvet eller har du märkt först när man rivit?
 
É
O Oaken skrev:
Isoblock är jättebra över mark. Under mark kan isoblock ställa till det med fuktvandringen. Detta är min personliga åsikt och grundar sig på arbete med dräneringar och husgrunder under många år. Jag rekommenderar ingen att bara sätta ett lager isolering. Med isolering menar jag Isodrän eller liknande skivor.
Fick inget svar av dig på hur detta märks.
Men kan säga så länge att Isodrän svarade inte på frågan utan skrev bara att 100mm räcker men att 200mm ger bättre isoleringsvärde och dräneringskapacitet. Ingen överraskning kanske.
Finjas support hade aldrig hört talas om detta bekymmer (fuktproblem) men han skulle kolla vidare med andra. De brukar sällan återkomma när man har följdfrågor så får se om de verkligen gör det denna gång.
 
Blir det fuktigt i väggen brukar man se fläckar i den färg man målat källarväggarna med. Är det mycket fuktigt kan putsen lakas ur och bli sandaktig eller lossna helt från väggen.
 
É
O Oaken skrev:
Blir det fuktigt i väggen brukar man se fläckar i den färg man målat källarväggarna med. Är det mycket fuktigt kan putsen lakas ur och bli sandaktig eller lossna helt från väggen.
Jag kan meddela att Finja är väldigt undvikande i sina svar. De skulle undersöka med övriga om de kände igen sig i dina påstående och när jag frågar om respons så vill de varken säga en eller två lager isodrän. Det beror på hur just min mark ser ut. När jag säger att jag följer typexemplena i deras projektanvisningar vill de ändå inte ge ett svar. Så har det även varit för andra frågor till dem.

Men hur menar du att det blir mer kondensproblem i isolerblock? Är det på grund av att den är "ihålig" (isolering) till skillnad från en solid sten? För med isoleringen borde ju punkten där den varma lyften kondenserar skjutas utåt från väggen och bli avkyld längre ut än mot ett normalt block? Ungefär som jag försökt illustrera på bilden. Menar du att på ett isolerblock så kommer luften ändå bli för kall redan efter att den passerat blockets isolering (alltså redan inuti blocket) när man bara har en isodränskiva? Men med ett vanligt block så sker väl detta minst lika tidigt? T.ex. närmare insida vägg där man har puts.

Tänker jag fel?

Den övre är alltså ett isolerblock där svarta är isoleringen. Det bruna är isodränskiva. Det gråa är murstenen.

Två illustrationer av pilar med olika reflektioner och brytning genom två material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Pratade med en ansvarig på Finja som menade att han tryggt kan säga att ett lager isodrän räcker. Inte för att det är det jag vill höra utan för att de verkligen menar det. Sen lite tekniska förklaringar som var lite för avancerat för mig att återge.
Han personligen tyckte dock jag skulle ha lite mer dränerande material (förutom högst upp) att återfylla med. Och måla med silikatfärg men det är kanske standard.

Webers isoblock ska inte användas under mark och Finjas block har bara använts under mark i 4 år så han menade att eventuella dåliga erfarenheter inte kan vara baserade på deras block.
Men det kanske inte är nån jätteskillnad på olika isolerblock visserligen... (tänker jag) och 4 år kanske är för kort tid utvärdera. Men eftersom både Finja och Isodrän säger ett lager räcker så får jag väl lita på det. Lovar återkomma ifall jag får fuktproblem i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.