12 518 läst ·
6 svar
13k läst
6 svar
Vad säger reglerna om tvättmaskin i icke våtutrymme i gammalt hus?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Radhus från 1957.
Vad säger branschreglerna om tvättmaskin och tätskikt? Jag kan placera TM i badrummet som har tätskikt, men skulle hellre ställa den i ett förrådsutrymme bredvid gästtoaletten. Varken gästtoaletten eller såklart förrådsutrymmet har tätskikt.
Vatten och avlopp genom vägg från förråd in till gästtoaletten i så fall.
Jag har sett många liknande lösningar i detta radhusområde, men vilka lagbrott gör jag mig skyldig till? Eller är det en ren försäkringsfråga?
Någon som vet?
Vad säger branschreglerna om tvättmaskin och tätskikt? Jag kan placera TM i badrummet som har tätskikt, men skulle hellre ställa den i ett förrådsutrymme bredvid gästtoaletten. Varken gästtoaletten eller såklart förrådsutrymmet har tätskikt.
Vatten och avlopp genom vägg från förråd in till gästtoaletten i så fall.
Jag har sett många liknande lösningar i detta radhusområde, men vilka lagbrott gör jag mig skyldig till? Eller är det en ren försäkringsfråga?
Någon som vet?
Du hör väll själv va du säger, att de är en väldigt dumm ide, släng in en våtrumsmatta med uppvik så är du ju safe en stund för ev vattenläckor, golvbrunn är ju att föredra om man ska klara läcka längre stund.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Jag håller faktiskt inte med. Visst är det alltid bättre med korrekta tätskikt och gärna golvbrunn vid stora eller små läckor, men man måste väga nytta och nöje om det nu är så att man får göra som man vill.
Hängslen och livrem skulle innebära att jag skulle lägga tätskikt (med brunn och korrekt fall) i första hand i köket, i andra hand på den lilla gästtoaletten, och sen som tredje åtgärd där jag tänker ha tvättmaskinen.
Inte ens i nybyggen med alla dess förordningar så kör man tätskikt i kök (något som iofs förvånar mig en del).
Någon som vet om branschreglerna säger att en tvättmaskin BÖR installeras där det finns golvbrunn, eller om det är SKALL?
Hängslen och livrem skulle innebära att jag skulle lägga tätskikt (med brunn och korrekt fall) i första hand i köket, i andra hand på den lilla gästtoaletten, och sen som tredje åtgärd där jag tänker ha tvättmaskinen.
Inte ens i nybyggen med alla dess förordningar så kör man tätskikt i kök (något som iofs förvånar mig en del).
Någon som vet om branschreglerna säger att en tvättmaskin BÖR installeras där det finns golvbrunn, eller om det är SKALL?
Hur har du i köket till diskmaskinen? 
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Länsförsäkringar sa på telefon att de kräver avstängning samt droppskydd, och att detta gäller både diskmaskin och tvättmaskin.
Således inget krav på våtutrymme, och jag frågade även specifikt om just detta.
Således inget krav på våtutrymme, och jag frågade även specifikt om just detta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad säger reglerna om el i badrum?
Badrum -
Vad säger reglerna? Ny kommod + duschvägg
Badrum -
Bygglov(sfrihet): Vad säger reglerna om solpaneler på friggebodar?
Bygglov -
Något brummar ifrån grannen, vad säger reglerna om det?
Juridik -
Vad säger reglerna om försäljning av nyproducerade lägenheter?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.