Jag har en källarvägg som tidigare är lagad med nåt material och efter mätning har vi fukt i denna vägg, då stupröret inte haft någon dagvattenbrunn att leda bort vattnet ifrån. Huset har platonmatta..
Nåväl, först och främst tror jag inte källaren är målad med rätt färg då den är rätt lätt att ta bort och släpper från putsen.

Jag började dock gräva lite i väggen och tog bort lagningen som funnits tidigare och kan ju gräva en bit in innan det liksom blir hårt.. Vet ni hur källarväggarna brukar vara från ett 40-talshus?
Enligt byggritningarna på huset så är det 25 cm gjuten betonggrund med 4 cm nikeplattor på insidan i marknivå och uppåt. På bilden nedan ser ni där nikeplattorna börjar. Av förståeliga skäl är det inte mycket som håller ihop dessa nikeplattor längre, utan de har gjort sitt.
Men under, är det puts eller är det riktig betong? För jag tycker man kan gröpa ur en bra bit innan det liksom blir hårt.. Känns väl lite sådär, man blir ju lite småorolig.. Är det vanligt på gamla hus att det går att göra så här? Bör jag vara orolig?
Värt att notera är väl att det väl främst är lagningen av något slag (typ ny betong eller nåt) som jag bänt bort, men bakom det var det ju först lite poröst så att säga, det yttersta iaf.. Sen verkar det bli hårdare..

Och ja, vi ska dränera om hela huset, trots att det är dränerat 2001. Börjar komma fukt i en av våra väggar i källaren. Övriga är ännu torra dock.

Skadad källarvägg med borttagen lagning som visar underliggande poröst material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har en åsikt eller kommentar?
(Bilden är klickbar för större version)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.