Byggahus.se

Vad säger reglerna om försäljning av nyproducerade lägenheter?

1. A
    Medlem · Nivå 14
    Har skummat igenom annonser på hemnet samt även varit på visningar.
    Har hittat flera lägenheter där det står Acceptpris eller "nyproducerad", lägenheter som säljs av privatpersoner ibland står det i annonserna ingen har bott i lägenheten.
    Det är alltså lägenheter som folk bokat upp sig på köpt och sedan satt ut till försäljning utan att flytta in.

Finns det några regler ang försäljning av köpt lägenhet?

2. C
    Medlem · Nivå 17
    Tja, en regel är att om det handlar om en ren spekulationsaffär så skall vinsten beskattas som inkomst av kapital.

3. A
    Medlem · Nivå 14

Vem ska kontrollera det och hur bevisar man det?

4. C
    Medlem · Nivå 17
    Tja, som vanligt i skattefrågor är det väl i första hand en samvetsfråga i deklarationen och i andra hand skatteverket som har kontrollansvaret. Och i sådana fall ligger väl normalt bevisbördan på den skattskyldige :p

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Personligen skulle jag nog kolla lite djupare innan jag skulle köpa en sådan bostadsrätt. Det är viktigt att säljaren faktiskt har hunnit bli ägare till bostadsrätten. Skulle han sälja den innan han formellt är medlem i föreningen så kan föreningen neka honom medlemsskap, då äger han inte lägenheten han sålde, och det gör heller inte den nya köparen.

Dvs. (om man målar f...n på väggen) så skulle föreningen kunna ta hand om lägenheten och sälja den på marknaden i det läget. Att köparen ev. redan har betalat åtminstonde handpenning blir ett problem som säljare och köpare får reda ut, inget som föreningen bryr sig om.

Iofs så är det en kontroll man alltid skall göra vid ett köp av bostadsrätt, att säljaren faktiskt äger den, och EN förutsättning för att han skall kunna vara ägare är att han är medlem i föreningen, annars äger han per definition inte bostadsrätten, och kan heller inte sälja den.

6. A
    Medlem · Nivå 14
    Jo det har du rätt i,
    Här är jag nästan 100% på att de är medlemmar de har helt enkelt aldrig flyttat in.
    Och det finns alltid någon historia om varför.
    Personligen tror jag inte ett dugg på dessa utan att de har köps för att säljas direkt efter man har förvärvat lägenheten.

7. N
    Medlem · Nivå 12
    Du måste bo på adressen i 1 år för att få begära uppskov med skatten exempelvis.

8. A
    Medlem · Nivå 14
    Fast det är ju inget som hindrar att man köper och säljer enbart för att göra pengar?

9. N
    Medlem · Nivå 12
    Nä det får man ju om man vill.