Byggahus.se

Vad säger reglerna? Ny kommod + duschvägg

1. L
    Medlem · 13 inlägg

Lokso

Medlem
    Hej!
    Det är så att jag håller på att uppdatera badrummet med både ny kommod och duschvägg i vår lägenhet (bostadsrätt). Just nu sitter en äldre och sliten kommod och duschhörna (sån med två dörrar). Badrummet är renoverat i början av 2000, så det är ett äldre badrum.

Finns det något som stoppar mig regelmässigt att sätta upp ny kommod samt byta ut nuvarande dusch till en duschvägg?

Regelverket har ju uppdaterats sedan badrummet renoverades, men om jag tex återanvänder samma hål som finns för kommod + dusch, undgår jag då dom nya reglerna? För jag vill minnas att dessa ska sättas in i en fast konstruktion, dvs kanske någon bjälke eller liknande bakom kaklet. Men det är ju svårt för mig att veta vart denna sitter eller om det ens finns.

För det jag skulle vilja göra är att återanvända hålen bara det att jag kör ny silikon runda, dvs silikon + plugg + silikon och sedan skruv. Men är lite rädd att ifall något mot förmodan skulle hända, så hjälper inte försäkringsbolaget mig.

Övertänker jag detta?

Mvh

2. Bästa svaret

BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 934 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Försäkringsmässigt är det ju fortfarande ett badrum som är 20 år gammalt vilket ger stora åldersavdrag när det sker en skada. Det spelar alltså inte så stor roll vad försäkringsbolaget tycker om dina infästningar. Men oavsett vad det står i branschreglerna idag så ska du nog enligt försäkringsbolaget montera nya saker enligt deras monteringsanvisningar och i dessa står det antagligen att det ska vara i en stabil konstruktion. En vanlig duschdörr väger åtskilligt och du vill ju inte att den bryter sönder gipset. Motsvarande gäller för en kommod som någon sätter sig på eller faller på.

Problemet för dig kan väl vara att hitta en duschdörr och en kommod som ska ha samma infästningspunkter som dina gamla.

Om du bara försöker sätta fast något i en gipsskiva så går det inte att proppa hålet fullt med silikon eftersom det är ett tomrum bakom gipsskivan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.