Byggahus.se

Vad säger byggnormerna

1. W
    Medlem Nivå 1
    Får just nu ett trägarage uppfört av en byggfirma. Har upptäckt ett par saker som jag tycker är fel men som byggaren anser vara rätt. Jag vill ha klart för mig vad som gäller inför slutbesiktningen.
    1. Väggen är inte i lod på mitten av den ena långsidan, lutar ca 15 mm/m, är detta OK?
    2. Samma vägg som ovan står dikt an mot betongplattan, d.v.s. träpanelen har kontakt med plattan, hur mycket luft bör det vara mellan träpanelen och betongplattan?

2. ACME
    Medlem Nivå 12
    Enligt Hus AMA 98 gäller;
    För buktighet tillåts en avvikelse av ±5 mm vid 2 m mätlängd (±2 mm vid 0,25 m mätlängd).
    För lutning är toleransen ±5 mm vid normal rums-(vägg)höjd.

Panelen bör släppas 1-2 cm upp från plattan och ha "droppnäsa", dvs kapas med ett gerat snitt så att panelen blir längre på dess framsida än baksidan. Detta för att vattnet ska "släppa" lättare från panelen och inte sugas upp i ändträet.
    Syllen/bottenregeln ska ligga på en syllpapp eller likvärdigt för att förhindra kapillärt uppsug från plattan.

3. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Ligger ite syllen på kanten av betongplattan
    och panelen hänger utanför?

Mvh Putte

4. W
    Medlem Nivå 1
    Är det samma Hus AMA-regler för boendeytor som för garage/förråd när det gäller mått toleranserna?
    Finns Hus AMA 98 reglerna att fritt ladda ned på nätet eller de måste köpas?

5. W
    Medlem Nivå 1
    Syllen ligger en lite bit in på betongplattan och panelen ligger utanpå. Jag tror att problemet är att dom satt syllen för långt in därför går den stående panelen emot betongplattan.

6. ACME
    Medlem Nivå 12
    Just det, syllen borde liva med sockeln/plattan så att panelen går fritt.

Jag tror att det är samma regler som gäller för ett garage, men är inte 100% säker.
    Hus AMA måste köpas, och kostar fläsk. Sist jag tittade låg den på ca 2000:-.
    Kan det inte vara en god idé att anlita en besiktningsman som har koll på allt, om du nu tror att det kommer att bli diskussioner med byggaren?

7. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Ligger panelen för nära mark/betong
    finns det ju risk att det suger väta från tex blötsnö.

Mvh Putte

8. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Blir nyfiken, beror lutningen på att syllen hamnat för långt in eller vad?
    15 mm/m är jäkligt mycket och tyder enbart på att de missat helt och att det milt sagt lär vara lite trixigt att rätta till nu.
    Panelen skall självklart inte gå emot sulan som sagts innan.

/Kent

9. Z
    Medlem Nivå 8
    om jag inte missminner mig skall hus-ama åberopas i kontrakt eller i beskrivning för att gälla...

10. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    3 cm lutning på en nyrest vägg samt ytterpanel som ligger mot plattan kan inte anses vara fackmannamässigt gjort för fem öre. Sådana grundläggande missar får helt enkelt inte ske.

Dock kanske det med vad som gäller rörande AMA skall tas upp i juridikforumet? Det är dock mer än intressant.

Sen är ju frågan med om det är en totalentreprenad eller en delad entreprenad? Det är liksom rätt många frågetecken här om vart krav kan riktas.

Däremot är det väl ingen som anser att det är ok, hoppas jag? Om nu inte köparen givetvis beställt väggar med sådan lutning och att panelen skall sluta dikt mot sulan *S*

/Kent

11. W
    Medlem Nivå 1
    Det började med att hela väggen luta in lika mycket längs med hela långsida. Killen som skulle montera garageportarna upptäckte felet, när han satt portarna i lod så syntes felet på väggen tydligt. Byggfirman släppte då väggen från takstolen för att justera ut den. detta gjorde man bara någon meter in från varadera gavelända. Väggen lutar därför fortfarande i mitten.
    Syllen var felmonterad från början.
    Garaget är på två entreprenader betongsulan för sig och resten av bygget en annan.
    I kontraktet med byggaren står det bl.a. att för ytterväggar ska man följa HusAMA98 enl. tabell 27.C/37, klass A. Någon som vet vad denna tabell anger?

12. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Min personliga kommentar är att man skall tydligen inte upphöra att förvåna sig.
    Nåja, se till att ha skriftlig dokumentation på de felen, kolla även upp hur syllens placering är gentemot ritningen så de inte kan köra med idiotin att syllen skall vara så placerad p g a ritningen.

Undrar smått varför de inte släppte ut hela väggen?

Har tyvär ingen aning om vad den tabellen anger men det skulle förvåna mig mycket om den anger sådana toleranser som det handlar om i detta fallet.

/Kent

13. W
    Medlem Nivå 1
    Jag tror faktiskt att dom chansa på att det skulle räcka att ta gaveländarn eftersom man ju upplever lutningen mest när man tittar från gavelhållet.

14. MoN
    Medlem Nivå 2
    Rätta mig om jag har fel men som jag mins det skall lutningen i Hus AMA läsas på följande vis(förtabell 27.C/37):
    H/600 skall ligga inom intervallet 5 - 20 mm där H=vägghöjden i mm. Detta betyder att en 3m hög vägg får luta max 5mm (3000/600=5).

15. H
    Moderator · Nivå 25
    Skulle det kunna vara så att betongplattan blivit någon cm för stor, och att de kapat och monterat syllen strikt efter ritning, utan hänsyn till plattans storlek? Vilket kanske skulle kunna motiveras med att annars blir garaget större än vad bygglovet tillåter?