Hej alla!

Vi har köpt ett hus från 1986 med dubbelgarage i källarplanet (suterräng). Då det även finns ett extra garage på tomten och vi endast har en bil tänkte vi konvertera ett av garagen till gästrum/tv-rum men behålla den andra delen som verkstad och hemmabryggeri 🙂.

Huset vilar på oisolerad betongplatta av lättklinkermodell. I garaget är det bara gjutet ned mot en golvbrunn som jag tänkt ha kvar i bryggeri-delen.

Från utgången till garaget innifrån är det en höjdskillnad på ca 13cm. Nuvarande golvkonstruktion i den del av källarplanet som är möblerad är betongplatta-cellplast-flytande golvspånskiva-plastmatta/heltäckningsmatta.

Min fråga är: När vi gör om halva garaget till boendeyta, vad rekommenderas för golvkonstruktion? Vi behöver även tänka på uppvärmningen i källarplanet men takhöjden kommer inte räcka till för golvvärme. Funderar på en till luft-luftvärmepump istället.

Har hört både det ena och det andra om platonmattan och att den behöver mekanisk ventilation för att funka bra osv. Vi kommer även lägga om golvet i nuvarande källardel så småningom om det hade ju varit smidigt om man kunde lägga golvet på samma sätt även där.

Sorry för långt inlägg. Lägger även upp en skiss för att beskriva hur jag tänkt.

• Planritning av källarvåningen i ett hus. Garaget delas upp i verkstad och bryggeri. Ett gästrum/TV-rum planeras bredvid pannrummet och andra rum som källare, tvättstuga, och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ruztan Ruztan skrev:
Från utgången till garaget innifrån är det en höjdskillnad på ca 13cm.
Är golvet i garaget högre eller lägre än resten av källaren?

Funderar på uppreglat passivt ventilerat golvsystem med isolering mellan reglarna å luftspalt mellan betongplattan och isoleringen, då går det att lägga spårade golvspånskivor på reglarna och parkett på golvspånskivorna.

Golvet i garaget är lägre än i resten av källaren. Det skulle alltså funka att lägga 13 cm golv i garaget för att komma upp i samma nivå som resten. Men det är egentligen inte det viktigaste då vi ändå planerar att lägga om det golvet.

Vi har nog gärna parkett om möjligt. Tänkte att det kanske kunde funka iom att det lagda golvet inte kommer ligga mot källaryttervägg = mindre fuktrisk. Tänker jag rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.