Byggahus.se

Vad räknas som "standardel"...??

1. P
    Medlem · 10 inlägg

Peppar

Medlem
    Vi håller på att avsluta byggnationerna och nu  plötsligt kommer disussionen av vad som ingår i "standardel" som offerererats. Vissa saker som för mig varit självklart kommer nu som utöver.

Kan någon kunnig definiera begreppet "standardel" och vad som kan förväntas ingå?

mvh
    Peppar
    Redo för strid :)

2. F
    Medlem · 196 inlägg

fooney

Medlem

Re: Vad räknas som "standardel"...??

Du får helt enkelt kolla i svensk standard men jag kan ju säga som så att tex infällda spottar absolut inte räknas som standard el....

3. hajo
    Medlem · 103 inlägg

hajo

Medlem

Det borde finnas en ritning där det tydligt framgår vad som ingår.

Vi hade en sådan som jag sedan kompletterade med extrauttag o dyl som vi önskade. Fick sedan offert på allt extrajobb så att det inte kom som en överraskning när slutfakturan kom.

4. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Är inte det där reklampropaganda från ELKO också ?

Allvarligt talat, varför ska de flesta vägguttag sitta max 2dm från golvet, men helt plötsligt ska det sitta ett uttag invid strömbrytaren ? Det är väl just där man fumlar efter strömbrytaren i halvmörkret man minst vill fastna med handen i en sladd istoppad i ett vägguttag ? Jag tycker att det luktar lång väg att de vill sälja sina ramar som gör att man kan blanda flera olika enheter i en snygg 'klunga' på väggen...

Är det inte bättre att ha uttaget 2dm från golvet på den plats strömbrytaren sitter, men kanske direkt under fönsterbrädan vid ett fönster ? (speciellt om man inte har vanliga radiatorer så slipper man en ful sladd från uttag till myslampa på fönsterbrädan).

Jag tycker det borde finnas ett tillägg som går ut på att varje väggbit som är säg minst kanske en meter bred mellan två öppningar bör ha ett vägguttag på sig, så slipper man skarvsladdar som antingen ligger på golvet vid en dörröppning eller uppspikade skarvsladdar runt dörrlister o.dyl....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.