För ca. 5 år sedan köpte jag ett hus med stora renoveringsbehov. Huset är på ca. 150kvm och vid inflyttningen var det gamla vitvaror, gammal vv-beredare, gamla el-radiatorer m.m. och således en relativt hög elförbrukning.

Under åren som jag har hållit på och renovera så har jag bytt ut all el på nedervåningen av huset, bytt vitvaror, vv-beredare, tagit bort de gamla radiatorerna, bytt all belysning till LED osv. Och hur jag än gör, så går inte elförbrukningen ner!! :mad:
De senaste månaderna så har jag haft halva huset avstängt och den enda uppvärmningen har varit 1 konvektorelement som jag har hållit stenkoll på. Stängt av allt som jag inte haft behov av osv. Trots detta så har elförbrukningen ökat sept-okt-nov.

I november förbrukade jag tydligen 1900kwh, vilket i jämförelse med kollegorna på jobbet är mer än dubbel vad dom förbrukar. Detta gjorde att jag kontaktade EON och bad att dom skulle kolla så att min elmätare fungerade som den skulle.

En kille kom hit och bytte elmätaren och när han sedan slår på strömmen igen så säger han "ehh, men du.. det blinkar som sjutton även med denna mätare."

Jag springer runt och stänger av allt som kan tänkas dra el, och efter en liten stund säger installatören att mätaren blinkar i "normalt" tempo. Jag tänder då lampan ovanför matbordet, och elmätaren får spelet och börjar blinka hysteriskt igen!

Installatören konstaterar att något är galet i huset men han vill inte spekulera i vad det kan vara, utan rekommenderar att ta hit en elektriker för en översyn.

Jag ska ringa runt lite för att få prisförslag, men tänkte bara kolla om någon har en teori vad som kan vara fel?

Nya elmätare brukar kunna visa momentan effekt och ström per fas. Kolla vad den visar när du t ex slår av och på lampan i köket.

Vad har du för lampa ovanför matbordet? Trasig trafo i lampan?

useless useless skrev:
Nya elmätare brukar kunna visa momentan effekt och ström per fas. Kolla vad den visar när du t ex slår av och på lampan i köket.
Jag vet inte hur jag avläser det. Vad letar jag efter?

C cullberg skrev:
Vad har du för lampa ovanför matbordet? Trasig trafo i lampan?
En helt vanlig taklampa med en LED-ljuskälla.

granvik granvik skrev:
En helt vanlig taklampa med en LED-ljuskälla.
ingen dimmer?

Det har ju blivit stadigt kallare från oktober till november så är ju inte konstigt att kostnaden för uppvärmning ökat.
Du har förbrukat 2,6 kWh/tim under november.
Så vad har förbrukat det utöver konvektorelementet? Förövrigt så lär den effekten gå åt för att lite varmt i huset.
Och har du bara ett element som skall värma hela huset så lär det ha gått dygnet runt under november. Är det på 2000W så är övrig förbrukning ganska normal hushållsströms förbrukning. Så jag tror snarare att det är helt rätt. Nya elelement och VV beredare påverkar förbrukningen marginellt. Samma med vitvaror, det blir ändå bara värme av ”spillet” från dom och när du ändå har elvärme så går det på ett ut.

Om du stänger allt som kan tänkas dra el ska inte mätaren blinka alls.
Välkommen till forum!
Nya el-element och nya vv-beredare förbrukar inte mer än gamla, samma storlek förutsatt.
Nya vitvaror förbrukar lite mindre men inte avsevärt.
Skaffa en möjlighet att kontrollera momentaneffekten, antingen har den nya mätaren det på displayen eller räkna om blinkfrekvensen till kW.
Sedan börjar det vanliga detetivarbete att slå av allt med säkringarna då borde effekten bli noll. Sedan slår man på säkringarna systematiskt och notera effekten. Sedan vet du var strömmen tar vägen.

• Gilla
Viktor_F och 1 till
  • Laddar…
C cullberg skrev:
ingen dimmer?
nope.. ingen dimmer

Rekommenderar en IKEA sparsnäs (eller motsvarande utrustning) som läser av dioden på elmätaren och presenterar momentan effekt (och mycket annat). Sedan är det bara att fimpa säkring efter säkring tills du ser vilken som matar stora förbrukare. När du isolerat vilken grupp det är på får du fimpa apparat för apparat på den gruppen.

Edit: tvåa på den...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
granvik granvik skrev:
Jag vet inte hur jag avläser det. Vad letar jag efter?
Lägg upp en bild på mätaren.

Finns element på vinden eller i källaren? Avfuktare i källare? Nånting i uthuset?

T Thomas_Blekinge skrev:
Finns element på vinden eller i källaren? Avfuktare i källare? Nånting i uthuset?
Inget på vinden eller övervåningen överhuvudtaget just nu, ingen avfuktare, inget utomhus förutom 3 belysningar med skymningsrelä.

Lampan över köksbordet kan inte orsaka hög förbrukning, den skulle bli varm i så fall. Däremot kan vissa elmätare få spel av konstiga laster som dimmade LED förorsaka. För att utesluta sådant, ersätt kökslampan med en normal glödlampa av gammalt slag, där kan mätarna inte mäta fel. Testa blinkningarna före och efter.

useless useless skrev:
Lägg upp en bild på mätaren.
Elektricitetsmätare visar mätarställning 10657099, tillverkad av Landis+Gyr, modell E120LIME.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.