865 läst ·
8 svar
865 läst
8 svar
Vad menar mäklare med sommarstugeisolering?
Hej,
Vi ska köpa fritidshus, och som noviser på området håller vi på att lära oss vad olika saker betyder. När vi frågar mäklare om huset är vinterbonat svarar de ofta att "ja, det är sommarstugeisolering och säljarna använder det även vintertid och har underhållsvärme på". Förstår att det är mäklar-lingo men önskar få lite mer kunskap om vad det faktiskt innebär. I min värld är fritidshuset antingen vinterbonat eller inte. Eller finns det grader i det hela s a s?
Tacksam för svar från någon av alla kunniga människor i detta forum
Vi ska köpa fritidshus, och som noviser på området håller vi på att lära oss vad olika saker betyder. När vi frågar mäklare om huset är vinterbonat svarar de ofta att "ja, det är sommarstugeisolering och säljarna använder det även vintertid och har underhållsvärme på". Förstår att det är mäklar-lingo men önskar få lite mer kunskap om vad det faktiskt innebär. I min värld är fritidshuset antingen vinterbonat eller inte. Eller finns det grader i det hela s a s?
Tacksam för svar från någon av alla kunniga människor i detta forum
Sommarstugor har alltid haft ingen eller tunnare isolering än hus för permanentboende. Skiljer fortfarande litegrann om man bygger nytt fritidshus. Viktigt att skaffa sig en inblick i isoleringsstandarden om man tänkt bo där på vintern. Byggnadsåret är väldigt viktigt att ta reda på och om det skett tilläggsisolering under åren. Sedan skiljer det sig också beroende på om det är södra eller norra Sverige. I norra Sverige har husen i regel alltid varit bättre isolerade.
Jo, jag förstår det, och jag har även börjat förstå att när det står uttalat vinterbonat i annonsen är det mer i närheten av vad ett permanentboende har. Men hur tar man reda på hur det är i det hus man är intresserad av när mäklarna svarar så svepande? Vill inte lägga en massa tid på att åka runt och titta på hus som ändå inte uppfyller rimlig isoleringsnivå ......J Josth skrev:
Man kan t.ex. mäta ytterväggarnas totala tjocklek för att uppskatta isoleringen om man är lite kunnig. Kanske finns det en besiktningsman som man kan fråga via mäklaren? Jag tänker att ni i första hand då bör titta efter fritidshus som byggts under sista delen av 70-talet eller nyare. Oljekrisen kom 1974 och efter det kom en ny våg av bättre isolering i nybyggda hus. Eller ett äldre hus om det totalrenoverats och tilläggsisolerats.
Stort tack för klargörande svar!J Josth skrev:Man kan t.ex. mäta ytterväggarnas totala tjocklek för att uppskatta isoleringen om man är lite kunnig. Kanske finns det en besiktningsman som man kan fråga via mäklaren? Jag tänker att ni i första hand då bör titta efter fritidshus som byggts under sista delen av 70-talet eller nyare. Oljekrisen kom 1974 och efter det kom en ny våg av bättre isolering i nybyggda hus. Eller ett äldre hus om det totalrenoverats och tilläggsisolerats.
Vet ju inte var i landet ni letar efter fritidshus men tänk också på att det finns många små småorter som har väldigt billiga hus som är gediget byggda som hus för permanentboende men numera i områden som lider av avfolkning. Om man kan hitta en liten fin ort vid någon badsjö går det att få mycket hus för pengarna om man kommer bort en bit från storstäderna.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
Har du några exakta siffror på hur mycket som är standard i dag för vägg resp golv/trossbotten resp tak som är standard fritidshus resp året-runt-villa?J Josth skrev:Sommarstugor har alltid haft ingen eller tunnare isolering än hus för permanentboende. Skiljer fortfarande litegrann om man bygger nytt fritidshus. Viktigt att skaffa sig en inblick i isoleringsstandarden om man tänkt bo där på vintern. Byggnadsåret är väldigt viktigt att ta reda på och om det skett tilläggsisolering under åren. Sedan skiljer det sig också beroende på om det är södra eller norra Sverige. I norra Sverige har husen i regel alltid varit bättre isolerade.
Nej, har tyvärr inte sådana exakta siffror. Hade varit intressant men beror ju också på i vilket material man bygger huset. Ytterväggarna i nya året-runt-villor verkar oftast ha 25 cm isolering om man pratar mineralull.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vid budgivning - köpares taktik och mäklares skyldighet när budgivare hoppar av
Köpa & Sälja hus -
4 varningar men får fortsätta som mäklare
Artikelkommentarer -
Får husmäklare ta lön för/omkostnad för att visa huset?
Köpa & Sälja hus -
Diverse frågor om mäklare
Köpa & Sälja hus -
Quiz: Vad menar mäklaren?
Quizkommentarer