Byggahus.se

Vad lägger jag under laminatgolvet???

1. H
    Medlem · 3 inlägg

HenrikHaverdal

Medlem
    :-/
    Vad ska jag välja att lägga under mitt laminatgolv (behöver kommer upp en lite bit).
    Ska jag lägga golvgips eller golvspånplatta, vad är bra å dålig.

Hjälp mig!

Tack

MvH
    Henrik

2. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Re: Vad lägger jag under laminatgolvet???

Hej

Alla hårda golv (laminat & parkett) kräver ett plant (viktigt), fast underlag.

Flytspackel, spån, gips frigolit (klass s150) funkar bra
    cellfoam i lager, mjuka mattor etc funkar INTE, anledningen till detta är bla att klickfogen tappar avsevärt i styrka då man inte uppnår ett "fast" undergolv.

Skall man höja mer än 10-12mm är ofta frigolit ett bra val då man får isolering (både värme och ljud) men det skall som sagt vara klass 150 som är avsevärt hårdare.

Skall detta byggas på ett betonggolv skall man oxå använda åldersbeständig plastfolie som fuktspärr

Ev avjämning skall göras närmst undergolvet.

Om du har ett betonggolv och vill höja det ca 30mm är arbetsgången följande

Rensa (skrapa, slipa) bef undergolv, prima, avjämna med flyt eller golvspackel, lägg byggplast, lägg frigolit i lämplig tjocklek enl anvisningarna, lägg golvet. :cool:

3. O
    Medlem · 34 inlägg

Olle_Lson

Medlem

under ett laminatgolv ska man lägga bensin och en brinnande tändsticka

4. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Det där var ett meningslöst inlägg, Olle Lson. Läs forumreglerna innan du postar igen, speciellt:

"Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Var kreativ och driv frågan framåt istället för att bara säga emot eller ha enstaviga kommentarer. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid. "

/ama

5. O
    Medlem · 34 inlägg

Olle_Lson

Medlem

ursäkta det var menat som ett skämt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.