Jag skulle vilja ha väggar som ser ut så här. Behöver man vara expert på putsning eller något för att fixa en sådan vägg? Eller kan en vanlig lekman fixar det med spackel eller något?

• Oputsad beige vägg med en rundad spegel och dekorativa föremål på en svart hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vad menar du med stuckatur, den du visar ser flammig bara, annars putsning och avrivning med putsbräda och inget spackel. Har man inte gjort putsning tidigare kan det bli knepigt.

• Gilla
curiousindeed
  • Laddar…
Sorry, engelska är mitt modersmål, lite osäker vilket ord jag ska använda på svenska. Men jag menar hur väggen är inte slät utan att den har en grov, sandig textur.

Det är putsning som gäller för att få en sådan vägg? Och då krävs det kompetens som bara en proffs har?

Man kan använda sig av strukturfärg och en roller.
Finns många olika leveratörer av färg och lika många olika rollers som ger olika typer av struktur.
Kolla med färghandeln i närheten av där du bor.
Eller googla och titta på bilder....
Just i det här fallet har man troligen bara lagt strukturen fläckvis och sedan svampat den orange/beige färgen uppepå.

• Gilla
curiousindeed
  • Laddar…
Intressant, jag verkar hitta något relevant när jag söker just "strukturfärg." Jag blir rätt glad om jag kan få en sådan effekt genom att måla, utan att behöva kompetens med putsning.

Kolla microcement eller kalkfärg

• Gilla
curiousindeed
  • Laddar…
Spacklas på är väl nte samma som strukturfärg

garvin garvin skrev:
[länk]
Marmarino är ju så fint som helst, men det har en slät, glansig yta, inte en den grova, sandiga yta jag är ut efter.

Den blir glansig.

Okay! Du vill inte ha glansig.

• Gilla
curiousindeed
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
[länk]
Jaa! Tack!

garvin garvin skrev:
[länk]
Jag har kollat på Detale CPH i butiken och det verkar inte ge så mycket textur som det har i reklamen. Det såg ut som Lady Minerals, typ varierande nyans av färgen men ingen 3-dimensionell textur i det. Dalapro kan vara svaret dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.