20 783 läst · 36 svar
21k läst
36 svar
Vad krävs för elbehörighet
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Detta är isf illa. Jag kan av egen erfarenhet säga att det är ofta ganska mycket man inte förstår av det praktiska om man inte har den teoretiska bakgrunden innan. Om det är kort tid mellan kan man kanske på aha-upplevelser när man läser in teorin, men även då fungerar det sämre. Är det verkligen den vanliga vägen 'folk' går?tomlan skrev:
Jag kan av egen erfarenhet säga att det är en bra väg att gå... Först läser du oftast elprogrammet eller en lernia utbildning för att bli elektriker, teorin där är snarlik den på allmänbehörighet utbildningen! Sen jobbar du i ex antal år sen läser du in teorin för allmänhbehörighet då förstår du mycket bättre hur allt hänger ihop! När du läste på gymnasiet utan att inte ha nån praktisk erfarenhet så tog man inte teorin på lika stort allvar, du visste inte hur du skulle omsätta teorin i praktiken...Kemisten skrev:Detta är isf illa. Jag kan av egen erfarenhet säga att det är ofta ganska mycket man inte förstår av det praktiska om man inte har den teoretiska bakgrunden innan. Om det är kort tid mellan kan man kanske på aha-upplevelser när man läser in teorin, men även då fungerar det sämre. Är det verkligen den vanliga vägen 'folk' går?
mr.Ola skrev:
Ja precis, och det är ju det som helt klart är det vanligaste bland de som söker AB...
Men hur upplevde du utbildningen då? Tyckte du inte det var bra att ha gymnasiet som grund? sen praktik, sen läsa kursen?
Minnet är bra men kort.. Tyckte att den var bra, man fick nån sån där Aha-upplevelse ibland, att Jaha, så var det ju.. Det läste vi ju på gymnasiet men då begrep man inte allt(kanske man inte gör ännu heller men nu vet jag iaf vart jag ska söka mina svar!) Sen även vissa saker som man gjort i praktiken men inte reflekterat över teorin bakom!
Däremot kan man även lära mycket på specialicerade forum som detta om detaljer som ex modellbetecknade dimmers mm som har nån specialkoppling som man inte orkar förstå i bruksanvisningen!
Däremot kan man även lära mycket på specialicerade forum som detta om detaljer som ex modellbetecknade dimmers mm som har nån specialkoppling som man inte orkar förstå i bruksanvisningen!
Vill ställa en sidofråga får man lära sig hur man drar vpslang för nätverk o coax på
era utbildningar?
Ofta så dras ju den vpslangen av lysmaskarna också, men ofta inte speciellt smart draget (för skarpa böjar inte klammrad ordentligt mm) sen drar man i dem för kung o fosterland och ändrar därmed kapacitans mm i kabeln, eller kanske t.om helt omöjlig att dra i (med fult klamrad utanpåliggande kabel) som resultat
era utbildningar?
Ofta så dras ju den vpslangen av lysmaskarna också, men ofta inte speciellt smart draget (för skarpa böjar inte klammrad ordentligt mm) sen drar man i dem för kung o fosterland och ändrar därmed kapacitans mm i kabeln, eller kanske t.om helt omöjlig att dra i (med fult klamrad utanpåliggande kabel) som resultat
Dvs man läser nära på samma teori före och efter den praktiska skolningen. Ok, så kan man ju göra och det fungerar säker bra men när man pratar utbildningar är det väldigt ovanligt att ta teoriavsnittet två ggr.Akzid skrev:Jag kan av egen erfarenhet säga att det är en bra väg att gå... Först läser du oftast elprogrammet eller en lernia utbildning för att bli elektriker, teorin där är snarlik den på allmänbehörighet utbildningen! Sen jobbar du i ex antal år sen läser du in teorin för allmänhbehörighet då förstår du mycket bättre hur allt hänger ihop! När du läste på gymnasiet utan att inte ha nån praktisk erfarenhet så tog man inte teorin på lika stort allvar, du visste inte hur du skulle omsätta teorin i praktiken...
Eftersom kursen "allmän behörighet" är en total kurs så innebär det att inga gymnasiebetyg behöver medföras när man skickar till elsäkerhetsverket.
I teorin skulle alltså en outbildad man kunna jobba som elektriker i 5 år utan att ha gått el-gumnasiet före, och sedan "bara" gå kursen allmän behörighet och med den och sina 5 års praktik kunna ansöka och bli beviljad allmän behörighet av elsäkerhetsverket!
I realiteten tror jag dock inte att det är så det går till!
Om man skulle missa någon del på AB-utbildningen(pga sjukdom etc.) så kan man ju, förutsatt att man har denna godkänd på sitt gymnasiebetyg, ändå söka behörighet med hänvisning till att den är godkänd på gymnasiebetyget!
I teorin skulle alltså en outbildad man kunna jobba som elektriker i 5 år utan att ha gått el-gumnasiet före, och sedan "bara" gå kursen allmän behörighet och med den och sina 5 års praktik kunna ansöka och bli beviljad allmän behörighet av elsäkerhetsverket!
Om man skulle missa någon del på AB-utbildningen(pga sjukdom etc.) så kan man ju, förutsatt att man har denna godkänd på sitt gymnasiebetyg, ändå söka behörighet med hänvisning till att den är godkänd på gymnasiebetyget!
Jag har dessutom för mig att det finns vissa utbildningskriterier som ska vara uppfyllda för att komma in på kursen...mr.Ola skrev:Eftersom kursen "allmän behörighet" är en total kurs så innebär det att inga gymnasiebetyg behöver medföras när man skickar till elsäkerhetsverket.
Utan att egentligen riktigt veta skulle jag tro att gymnasiets utbildning och AB-utbildningen endast överlappar varandra lite grann. Har man läst 4-årig teknisk på gymnasiet så får man ju faktiskt lära sig delvis samma saker igen när man börjar en civilingenjörsutbildning. Jag ser inget konstigt med det.
Förövrigt räknas väl 4 årig teknisk som AB utbildning?Mikael_L skrev:Utan att egentligen riktigt veta skulle jag tro att gymnasiets utbildning och AB-utbildningen endast överlappar varandra lite grann. Har man läst 4-årig teknisk på gymnasiet så får man ju faktiskt lära sig delvis samma saker igen när man börjar en civilingenjörsutbildning. Jag ser inget konstigt med det.
Det fanns iallafall förr någon gymnasie utbildning som gav den kompetensen..