Byggahus.se

Vad kostar uppvärmningen med sjövärme idag (300kvm+)?

1. K
    Medlem Nivå 8
    Är på gång och köpa en gammal 20tals på 284kvm + 115kvm källare där uppvärmningen är lite av ett frågetecken.

Vid tidigare kalkyler (99) så har jag hittat dessa noteringar.

"Pellets a 35öre/kwh x 45126kwh =16000kr
    El 15000kwh = 70 öre =10500

=26500

Varav hushållsel 2500kwh a 1750kr

= värme 24750kr
    Eller 45126+12500 = 57626kwh"

Detta är i princip det enda jag har att gå på, ägaren säger att han vill minnas det var relativt billigt att värma.

Vi kommer sätta in en isolerglasskiva i fönstren och där gissar jag vi sparar en del.
    I princip alla element är vattenburna (stora gjutjärn)
    Och vi kommer även under vintern elda en del i insatskamin (ej mantlad)

Jag förstår att det inte går att specificera så mkt men för mig som knappt vet vad en kwh är så går det ju iaf att tydliggöra något.

Jag vet ju inte om verkningsgraden på pelletsen var ok eller om man slösade på elen osv..

Tacksam för svar.

MVH/

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Cop på en en värmepump är cirka 3. Vilket gör att 1 kWh el blir 3 kWh värme.

55.000 kWh till uppvärmning blir ca 18.300 kWh plus 2.500 kWh hushållsel.

20.800 kWh för 1,5 kr st blir 31.200:- isåfall vilket låter som en rimlig kalkyl om det är hyffsat isolerat.

3. J
    Medlem · Nivå 12
    Pelletspriset ligger nog på minst 60 öre/kWh idag och motsvarande pelletskostnad hamnar runt 28.000 kr. Elen får man väl ge runt 1,25 kr/kWh idag och kostar alltså 19.000 kr och sammanlagda kostnaden blir ca 47.000 kr.

Investering i värmepump ser fördelaktigt ut men man ska inte glömma kapitalkostnaden, det tar ett antal år (uppåt 8-10 år?) innan den återbetalat sig.

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Uppgradering av fönster (energisparmässigt) är inte lönsamt, såvida ni inte har enkelfönster.

Undersök om de fina gamla rejäla gjutjärnsradiatorerna klarar att leverera den värmemängd som behövs om de drivs av en VP (lågtemperatursystem).

Redigerat 11 jan 2015 16:12
  5. K
    Medlem Nivå 8
    Ska kolla på det, en jag snackade med sade att gamla element som dessa va mkt bra då det va så stor yta som värmdes.
    Brukar det vara ett problem?
    Och om ja inte minns fel såg jag faktiskt nån notis om modifiering av element oxå..

Angående fönstren så blir det iaf komfortmässigt extremt stor skillnad i lägenheten där vi bor när tempen kryper under -15.
    Vet inte hur mkt pengar som sparas men skillnaden på det fönster där vi har en ruta med o en utan är helt extrem.

MVH/

6. H
    Medlem · Nivå 19
    Elementen brukar vara riktigt bra.

• Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 1
    Finns inga bättre än gamla rejäla radiatorer som dem, Volymen är enorm jämfört med dagens.

8. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    "Angående fönstren så blir det iaf komfortmässigt extremt stor skillnad i lägenheten där vi bor när tempen kryper under -15."
    Ja, det kan jag tänka mig. :)

Alltså:
    => av komfortskäl - ja.
    => av ekonomiska skäl - nej.

9. K
    Medlem Nivå 8
    Är det så illa alltså, hur som så känns det som man vill att det ska kännas som ett kylskåp när man närmar sig ett fönster så det får nog bli en komfortinvestering istället:)

Men bortsett från arbetsinsatsen tror ni man tjänar mkt "komfort" på att sätta en hel ruta på insidan eller att helt enkelt byta de inre (som är spröjsade 6 rutor per fönster)

MVH/

MVH/

10. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    "Finns inga bättre än gamla rejäla radiatorer som dem, Volymen är enorm jämfört med dagens."
    Absolut, håller jag med om. De är eftertraktade, också för att de är vackra. :)

Dock, när det gäller lågtempsyst så är det den värmeavgivande ytan som är kritisk, och där är jag inte helt övertygad om att dessa fina gamla pjäser är optimala. (Jmfr värmeavgivande yta med golvvärme.) Men det måste finnas åtskilliga här på forumet som har erfarenhet om detta, och kan guida TS. Sedan beror det ju också på hur många och hur stora elementen är.

11. K
    Medlem Nivå 8
    Nu är ju inte golvvärme ett alternativ, ej heller att byta radiatorer så det är viktigt att jag vet att det funkar med eller utan nån modifikation av systemet.

MVH/

12. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    "Men bortsett från arbetsinsatsen tror ni man tjänar mkt "komfort" på att sätta en hel ruta på insidan eller att helt enkelt byta de inre (som är spröjsade 6 rutor per fönster)"

För mig som tycker att gamla hus har en kvalitet och estetik i detaljer och utförande som inget hus producerat efter 2:a världskriget kommer ens i närheten av, så skulle jag gråta blod om gamla fina levande tunna dragna glas byttes mot nya tjocka livlösa glas. Så prio 1 skulle vara att undersöka om det går att infoga nya innerfönster innanför de gamla fina 2-glasfönstren, utan för mycket arbete el att man måste våldföra sig (för mycket) på fönstersmyg och lister. Om det bedöms som att ingreppet skulle bli för "aggresivt" på befintligt fönster, el väsentligt dyrare, så skulle väl ett byte av glasen på befintliga innerfönster vara ett acceptabelt(?) offer för komforten.

Dock, med element under varje fönster så ska ju inte fönsterdrag vara något problem, och då slipper man göra ingrepp i fönstren. (y) Men jag antar att det just är det som är problemet - det sitter inte element under alla fönster?

• Laddar…
  13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    De har så stor värmeavgivande yta att det inte är lönt att byta dem i vart fall. Men om radiatorsystemet totalt sett är lämpat VP-drift är omöjligt att svara på bara utifrån det, det är i vart fall definitivt inget minus :)

Det är också rätt tänkt att först se över husets energiförbrukning. Med installerat isolerglas kan det innebära att man klarar sig med en storlek mindre värmepump. Att ha en för stor VP är förstås dyrare i inköp men kan också ge sämre driftsförhållanden.

MEN! Vad händer med klimatet på vinden om du slutar elda? Gamla vindar kan vara beroende av en varm murstock för man inte ska få problem med fukt o mögel. Åker du på att ha en trygghetsvakt eller liknande på vinden kan kalkylen se annorlunda ut.

14. K
    Medlem Nivå 8
    Förstår vad du menar, Det sitter element under fönstren.
    Men samtidigt så vill ja som sagt inte ha den där hemska känslan så fort man kommer i närheten av ett fönster.

Fönstren har dubbelglas både inner och ytterfönstren är spröjsade så jag känner att jag kan offra innerglasen om det är så, men om man tjänar mkt på att sätta en extra skiva innanför så underlättar ju det onekligen arbetsinsatsen oxå, men tar ju bort det estetiska.

15. K
    Medlem Nivå 8
    Jag kommer att besikta murstocken asap och det kommer finnas och användas 2 kaminer i huset under årets kalla perioder är det tänkt så jag hoppas det ordnar sig.
    Sen om murstocken är kass vilket jag räknar med så vet jag inte vad som kostar mest att glidgjuta eller sätta i rör?
    Jag antar det första vore bättre för att värme vinden..

Längst upp finns en vindslägenhet och ovan på det ligger spån och i värsta fall får man väl försöka fixa nån form av ventilation där eller så (är helt okunnig inom ämnet)

MVH