Vad kostar luftvattenvärmepump - och hur lönsamt?

12k läst  81 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    En luftvattenvärmepump kan vara ett fullgott alternativ till en berg- eller jordvärmepump, åtminstone i södra Sverige. Här ger vi ett exempel på vad det kostar att installera en ny luftvattenvärmepump i en 70-talsvilla ? och räknar på hur mycket energi vi kan spara.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar luftvattenvärmepump ? och hur lönsamt?

2. S
    Medlem Nivå 8
    Att luft-vatten var så dyrt kunde jag inte ana. Med denna offert betalade ju jag bara 8000 mer för min bergvärmeinstallation (med 50% ROT då).
    Funderade på en sådan lösning i ett framtida garagebygge, men nu kändes det dyrare än bergvärme på sikt (i alla fall här uppe).

3. AndersPS
    Renoverare Nivå 17
    När jag tog in offerter pratade samtliga leverantörer om vikten av att ha "fritt blås" kring utomhusenheten. Alltså INTE gömma enheten bakom buskar som på bilderna i artikeln.

4. I
    Anonym
    Obefogat dyr, faktiskt. Skulle inte behöva kosta mer än en luft-luft av motsvarande storlek, faktiskt.

5. I
    Anonym
    Instämmer.

• Laddar…
  6. K
    Medlem · Nivå 11
    Lite besviken på att ni skriver att det blir betydligt bättre SCOP vid golvvärme. När sanningen egentligen handlar om framledningstemperaturen. Har man ett (modernt) lågtemperatur-radiator-system så blir SCOP samma för golvvärme och radiatorer.

Med radiatorer har man dessutom värmen där man behöver den och inte under sängen...

7. S
    Medlem Nivå 7
    Du får gärna förklara dig och även titta på kostnaden en gång till.
    Till en luft/luft har man ingen elpanna med varmvattenberedare. Sedan är arbetskostnaden betydligt större vid en sådan här installation och borttagning av tidigare anläggning.

Redigerat 12 sep 2016 23:45
  8. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Ja det stämmer ju. Det där är vår värmepump på bilderna. Jag ändrar i bildtexten så att ingen tror att det är idealiskt att göra så.
    Det syns inte bilderna, men det finns ett mellanrum mellan buskarna.

9. I
    Anonym
    Elpannan inkluderas inte i mitt påstående, ej heller arbetskostnaden. Det är priset på chassi, kompressor, plattväxlare, gas, en del elprylar och styren som jag jämför med en luft-luft. Luft-luft är faktiskt mer avancerad än luft-vatten.

ex. https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/fujitsu-arctic/fujitsu-18-lf
    samma storlek 9kW, 20000kr. Vad skiljer? L-V har en plattväxlare, L-L luftväxlare, samt styren, givetvis anpassad.
    Vad är det som kostar 40000kr mer?

Redigerat av moderator 13 sep 2016 09:52
  10. F
    Medlem Nivå 10
    Det korta svaret: luft-vattenvärmepumpar är en liten nischprodukt som säljs nästan enbart i Skandinavien och i små antal i andra tempererade länder.

Luft-luftvärmepumpar är samma teknik som säljs som luftkonditionering i hundratals miljoner enheter världen över.

11. F
    Medlem Nivå 10
    I praktiken är det väldigt få som har ett radiatorsystem som klarar så låg framledningstemperatur som ett golvvärmesystem. Så visst är det korrekt att skriva som det står i artikeln.

12. B
    Medlem Nivå 2
    Det finns Luft-Vatten VP som kan ge Varmvatten med tillräcklig temperatur och med inbyggd elpatron som backup så att Elpanna inte behövs. De har också economizer som förbättrar COP vid låga lufttemperaturer.
    Det finns alltså bättre mer kompletta produkter, dock inte billigare.

13. S
    Medlem Nivå 13
    Vilken då ?

14. B
    Medlem Nivå 2
    Stiebel-Eltron som jag har stor erfarenhet av men skulle tro att Veissman har liknande data.
    Dessa VP har STORA värmeväxlarytor för hög verkningsgrad och är ungefär dubbelt så stora som de billigare Luft Vatten-pumparna vid samma effekt vilket gör att de kostar mera och har svårt att konkurrera i vårt land som har lågpris på VP.

15. S
    Medlem Nivå 13
    Men hur gör dom vv om dom inte har nån elpanna ?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: