Byggahus.se

Vad kostar det att spränga?

1. H
    Medlem · Nivå 18
    Om du hittar någon som behöver stenfyllning där de får tippa gratis så kan det ju hjälpa.

Häromkring är det väldigt stenigt så det blir ofta stora mängder sten att köra bort då man bygger men det brukar gå att hitta någon som gör massabyte för något husbygge eller bygger skogväg över något kärr eller bygger stenpir vid någon hamn eller som äger en övergiven grusgrop och vill ha den fylld och så blir man av med alltihop. I bästa fall får man till och med transporten betalad av mottagaren om man står för lastningen.

• Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 1
    Kan starkt rekommendera http://snabbspräng.se. Några gubbar ifrån Kungsbacka som varit verksamma inom bergsprängning sedan 90-talet men som nu kör under nytt namn.

3. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Vi sprängde 250kvm från 0cm till 2meter på tomten = 58 000:- ink moms (Dokimus)

4. M
    Medlem Nivå 6
    Med eller utan bortförsel av schaktmassorna? Kan du pm:a kontaktuppgifter eller länka deras hemsida?

5. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Massorna behöll jag själv.
    http://www.ducimusab.se/
    Kan återkomma med ett PM på personen måste öppna "arkivet" :)

6. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    kolla in deras filmer, rätt coola :)

7. M
    Medlem Nivå 6
    För de som är nyfikna landade det på 175000 ink moms för hela mitt jobb. I det ingick även 5 tipplass stenmjöl, matjord, och naturgrus, besiktning, och bortforsling av samtlig sprängsten. Det var ung 90 kubik. På höjden var det ungefär 35-40cm. Men de var tvungna att spränga ca 10cm nedåt också oh så var det en ganska stor yta.

Det är stor skillnad på olika firmor och ifall man är beredd att vänta lite så det passar in i deras kalender bättre.

Men jag fick också fast pris och jag tror de inte fick så stor vinstmarginal som de först trodde. Jag tror bla naturgruset var lite dyrare än planerat.

Redigerat 15 aug 2019 08:31
  8. F
    Medlem Nivå 1
    Får man fråga vilken entreprenör du använde dig av till sist?

Har du några tips på hur man skulle gå tillväga om man är intresserad av att köpa en tomt (via mäklare) men gärna vill få ett estimat på hur mycket sprängning det krävs och vad det skulle kosta innan man faktiskt köper tomten?

9. K
    Medlem Nivå 6
    Är det berg på en tomt i tätort så brukar priserna börja på 300kr/m2 om det skall bort 1m,
    Räkna inte lägre än så om du vill göra en kalkyl,

10. M
    Medlem Nivå 6
    Du kan ju ta kort på tomten och höra av dig till olika markfirmor. Jag kom ju ned till drygt 1500kr per kubik inklusive bortforsling, tipavgift, besiktning, m.m. pm vi räknar bort sten/jorden som ingick. Det anses vara ett billigt pris i tätort just för att jag väntade och passade in det i deras schema, kom via rekommendation, och hade väldigt bra förhållanden för arbetet.

Gällande hur mycket berg det rör sig om i ditt fall så kan du mäta totala arean, högsta och lägsta punkten för att få ut ett snitt i hur många kubik det rör sig om. Om du kan komma undan transport så blir det mkt billigare. Ibland kan du sälja din sprängsten, ibland kan du återanvända den m.m.

Du behöver dock inte alltid spränga. Du kan bygga en grund/platta på berg vilket arkitekter kan hjälpa med (beroende på vilken typ av hus du vill bygga).

Jag kan tyvärr inte ge så mycket tips mer än att det ofta blir dyrare än en tänker och att höra runt med olika bolag. Det första bolaget ville som sagt ha över 400k och det billigaste ville ha ca 300kr/kubik men då fick jag ordna allting själv ink transport m.m.

Just detta bolag ville inte att jag delar ut deras info, jag frågade dem, eftersom att de normalt har högre priser och inte ville sätta några förväntningar.