Byggahus.se

Vad kostar det att spränga?

7k läst  20 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Ska du bygga hus på en bergig tomt kan det hända att du behöver spränga. Här går vi igenom arbetsmomenten och vad det kostar att spränga, men också hur du kan göra för att komma ner i pris.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att spränga?

2. S
    Medlem Nivå 8
    Jag har haft vissa erfarenheter av sprängingsarbeten som jag tänkte dela med mig av här nedan

Har du tur så bor du i ett område där det är bergbrist, då kan det vara gratis att tippa mindre fraktioner, s.k. skut (större stenar) brukar däremot alltid kosta pengar att tippa.

Se till att en riskanalys görs innan sprängning. I den ingår att inte bara titta på exakta avstånd till grannfastigheter utan även se till hur de husen är konstruerade, samt eventuella känsliga inredningar, mm. Riskanalys skall alltid göras innan sprängning men görs inte alltid

Skaffa en egen byggförsäkring som täcker skador på grannfastigheter vid sprängningsarbeten. Om skador skulle uppstå på grannfastigheter och sprängningen inte har överstigit de uppsatta gränsvärdena som satts i sprängplanen så kan ansvar falla tillbaka på byggherren som kan anses vara solidariskt medskyldig till skadorna och tilldömas skadeståndsansvar. Kort sagt så förenklar det mycket att kunna peka på sitt försäkringsbolag i dessa fall

• Laddar…
  3. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Vid mindre arbeten så kan ju någon av de mer klassiska metoderna också vara av intresse:
    1) Borra håll, fyll med vatten och låt frosten göra jobbet
    2) Elda kraftigt på berget/stenen, när glöden börjar ge sig, skrapa bort och häll kallvatten på berget.
    3) Borra flera hål och använd kilar för att spräcka berget

Det finns säkert flera, men dessa har mina grannar (och jag) använt sig av i alla fall. Jag har en granne som tog bort en hel del berg (ca 5-7 kubik gissar jag att det blev till slut) bara med den första metoden. Det tog en vinter, men det var inte så mycket arbete för honom egentligen, det krävde dock en del planering...

4. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Tillägg till alternativ 2 : slå med slägga! Att kyla med vatten funkar bara lite och förlänger uppvärmningstiden om du behöver spräcka mer. Att elda på en sida och låta "baksidan" vara kall, skapar tillräckliga spänningar för att släggan ska kunna slutföra jobbet. Tänk bara på att det är STORA inbyggda spänningar i stenen/berget efter eldning och de krafterna släpps loss vid släggslaget. Små ( relativt) bitar kan flyga långt och bra skyddsutrustning (grova, gärna vadderade kläder och skyddsglasögon) är ett måste. Eldade en stor (c:a 2 ton) sten och det flög bitar över huset och mer än 40m bort!

5. P
    Medlem Nivå 4
    Jag har i samband med utbyggnation av vår villa haft en entreprenör med totalentreprenad som i sin tur tog in en markentreprenad. Markentreprenören tog in i sin tur en sprängningsfirma.

I samband med näst sista sprängningen så gick det inte som planerat och stora delar (ca 40%) av källargrunden sprack ordentligt. Det medförde att hela den skadade grunden fick muras om (medan dåvarande 2-vånings hus stod ovanpå en skog av stämp). Kostnaden för detta var enorm.

Det som räddade oss var att total entreprenörens ansvarsförsäkring som klev in till slut och tog kostnaden. Hade jag upphandlat sprängningen direkt som privatperson så hade jag inte fått ut en krona. Då skulle jag ha haft ett ansvar som beställare. Varken ordinarie hemförsäkring eller byggförsäkringen täcker skador på den egna fastigheten. Sprängarens försäkring täcker endast skador på tredje part.

Värt att notera är att efter försäkringsbolagets besiktning så fann man att ingen hade gjort fel, utan ibland (ca 2% av alla sprängningar) går det inte som planerat.

Min rekommendation är att inte upphandla sprängning själv om det finns någon som helst risk för skador på den egna fastigheten. Är det en tomt som är helt tom är risken så klart mindre och då är det bara viktigt att eventuella skador på andra fastigheter hanteras på ett bra sätt.

Redigerat 20 sep 2016 20:10
  6. K
    Medlem Nivå 4
    Rekomenderar verkligen att se över sitt försäkringsskydd. Saker kan gå sönder både på ens egen och på andras egendom trotts att vibrationerna är under tillåtna grånsvärde.

7. K
    Medlem Nivå 6
    Värt att notera är att krutsprängning räknas som besiktningsfri om man laddar max 1 hål med max75g och inte två hål som artikeln säger.

Och för alla som ska spränga är det en ansvars försäkring som är ett måste, finns i de flesta hemförsäkringar.

Vill slå ett slag för snigeldynamit med, dyrt men är det inte mer än 10m2 så kan det vara värt de,

8. M
    Medlem Nivå 5
    Hade en firma som kollade på min tomt idag för att lämna offert. Ska spränga bort drygt 100 kubik. De gjorde en muntlig approximering på att det kommer kosta minst 350000 kr ink moms. De gissade på 400000 kr. Och i det ingår bortforsling av alla massorna.

Nu är det förvisso 3 år sedan artikeln skrevs men ingves hävdar ju att inflationen är under 2% så jag fattar inte hur det kan vara fallet. Sedan räknar de att det tar minst 2 veckor för jobbet.

Jag tar gärna kontakt med den firman. Det är ju mindre än halva priset.

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Vad ingår i priset?

Jag har hört summor om 180 kr/kbm plus moms för bara sprängningen. Tillkommer då etableringskostnad på ett par tusen för borr-rigg mm.

10. M
    Medlem Nivå 5
    I min offert så var det allt. Komma ut, spränga och ta bort allt. En firma, en faktura. Självklart specad. Men det är så stor skillnad mot exemplet i artikeln så jag blir fundersam på vad det beror på.

Tipsa gärna om firma. Denna firma tog ink riggning över 15ggr det priset för sprängningen utan bortforsling.

11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Ta in fler offerter,

• Laddar…
  12. K
    Medlem Nivå 6
    Allt är relativt,
    Normalt när jag tar bort berg så ligger kostnaderna från 70-6000kr m3 berg, allt beror ju på förutsättningarna, men en bra idé som ovan skrev, ta in fler offerter :)

• Laddar…
  13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Om det ligger hus i närheten som behöver besiktigas och ha vibrationsmätare så springer tusenlapparna också iväg fort. Varje besiktning ligger på ca 5000 SEK, hyra av vibrationsmätare på ca 500 kr/dag. Är det då flera hus så blir det snabbt stora pengar bara av det. Om omkringliggande hus dessutom ligger på dåliga grunder och/eller är särskilt känsliga (tex mexitegel) så kan det göra att sprängaren får skjuta försiktigare, det kräver fler borrhål och tar längre tid = dyrare.

Det kan ju också vara omständligt att få sprängstenen ut på lastbil som fördyrar det också.

Men som sagt enda chansen att få reda på vad som är rätt pris i ditt fall är att ta in fler offerter.

14. M
    Medlem Nivå 5
    Jag hittade en annan som gör det för halva priset ungefär. Det är på tok för dyrt. Men nu börjar vi åtminstone närma oss rimligt dyra priser.

• Laddar…
  15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Du ser :). Kan du halvera offerterna några gånger till så är det ju snart gratis :D

• Laddar…