Byggahus.se

Vad kostar det att måla fasaden?

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Här går vi igenom vilka faktorer det är som styr vad totalpriset hamnar på när du ska måla om fasaden.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att måla fasaden?

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Yngve

En målare för 450kr/tim då är det med ROT, någon målare för 450 inkl moms finns inte.

3. E
    Anonym
  4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Angående hantverkarnas priser har vi utgått från medianpriset från 2010 enligt Skatteverket (438 kr).

Lavin, vi säger inte vilken färg man bör använda. Det beror på huset. Den här artikeln handlar om vad färg och målning kostar.

• Laddar…
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Daniel K

Yngve, jag förstår att du är en målare som tar bra betalt. Men idag köper jag in datakonsulter till mitt företag för 450 kr per timma, så jag tycker att du ska rannsaka dig själv lite och justera priserna neråt. Annars lär du inte bli långlivad i branschen.

• Laddar…
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: Rickard

Daniel K du köper in datakonsulter till ditt förutag för 450kr per timme, vart vill du komma? varför skulle inte en målare kunna ta ut ett högre pris en va en datakunsult skulle ha ? vi jobbar endå bra mycket hårde och sliter sönder våra kroppar, tycker vi är värda mer lön en va vi får i dagens läge

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Olof

Hej, vi behövde måla om vårt 1,5 plans hus från 30-talet med flagnande färg och halvkupad träpanel för några år sedan. Enormt svårt att få målare att ge offert på jobbet efter mycket arbete fick vi två offerter på vardera mer än 290.000SEK för skrapning, underbehandling och ommålning med två täcklager. Det slutade med att vi lade på ny stående trädpanel med falurödfärg och det blev betydligt billigare. Finns inga målare som vill skrapa färg, de prioriterar nybyggen eller inomhusjobb. Därav prisar de ut sig.

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Daniel

Har precis anlitat en målare i Frankrike, han har 30 års erfarenhet och gör ett riktigt nogrannt jobb. Han tar 20? timmen plus moms. Yngve och resten av alla hantverkare, tänk om!

• Laddar…
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: företagare

Jag driver ett bygg och måleriföretag med snickare och målare. För mina snickare tar jag 450kr inkl moms och för målaren 360 inkl moms och vi skrapar gärna ;)

10. E
    Anonym
    Skrivet av: Ola

450 SEK/h inklusive moms för en hantverkare verkar rimligt, i alla fall i mina trakter. Datakonsulter (OBS inga experter...) kostar också ca 450SEK/h men skillnaden är att det är exklusie moms.

11. E
    Anonym
    Skrivet av: Noone70

Daniel k: köper du in datakonsulter för 450kr/tim? Då måste det verkligen vara bottenskrap (eworks?)du anlitar, eller så bor du ute i skogen där det inte finns andra uppdrag. Minst det dubbla (+ moms)får man betala för en hyfsat duktig konsult. Det är inget nervärderande ( nu någon skulle ta illa upp) om målare eller andra hantverkare, bara ett faktum.

12. E
    Anonym
    Skrivet av: Lena

Vi har anlitat målare med fast pris, garage ( trä), stall ( puts), hus (trä), med tvätt och skrapning inkl. färg gick det på 70000 :- efter rot avdrag, arbetstid ca 3 veckor för två man.

13. E
    Anonym
    Skrivet av: Mappe

450:- borde ju räcka....Som målare behöver man ju inte mer utrustning? än kläder penslar och färg står ju köpare för ;)

14. E
    Anonym
    Skrivet av: Mappe

450:- borde ju räcka....Som målare behöver man ju inte mer utrustning? än kläder penslar och färg står ju köpare för ;)

15. E
    Anonym
    Skrivet av: Åke 51

Om vi tar en data tekniker & jämför kostnaderna. Så tar data teknikern överpriser, inte målaren.
    Data teknikern: Dator + program (det mesta är kopierat, eller på annat sätt stulet i kodning alla fall) Ca 20000kr. Busskort 8000kr/år
    Totalt 28000kr.

Målaren: Handverktyg ca 10000kr, färgspruta m tillbehör 35000kr, Bil & bränslekostnader / år 80000kr,Ställning 150000kr, 30000kr i förbruknings kostnader av material, verktyg, kläder etc ... Försäkringar & behörigheter kaske kan vara likvärdigt.
    Totalt ca 300000kr.

Så om nån tror att man kan överleva med positivt resultat som målare / hantverkare så ska priset inte vara lägre än 475/h, pris jobb närmare 600/h ...