Byggahus.se

Vad kostar det att höja temperaturen 1 grad

1. F
    Medlem · Nivå 9
    Hej
    Vi har en rätt stor kåk.Taxerad till 216+18m2.Jag mistänker dock att den är närmare 240+18 i verkligheten.
    Uppvärmningen sker genom bergvärme och vår totala energiförbukning är idag ca 17500kwh/år.
    Vad jag har läst mig till är att en grad kostar ca 3%.
    Frågan är 3% av vadå?
    Rent logiskt borde det vara (17500-hushållsel-el för varmvatten)*0,03 är det ett korrekt sätt att räkna.
    Om det är korrekt så gissar jag på att hushållselen är ca 3000kwh men vad ska man räkna att varmvattnet kostar.
    Vi är 2 vuxna och inga barn.
    Duschandet är i princip en gång/dag och bad i badkar några gånger/år
    Fredrik

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det är rimligtvis energiförbrukningen kopplad till uppvärmning man avser, iaf har det varit så i de "tumregelbeskrivningar" jag sett.

Hur mycket hushållsel och varmvatten är av din totala förbrukning står skrivet i stjärnorna. Här står hushållsel för nästan hälften av den totala förbrukningen och av den andra hälften är varmvatten 20% eller ett par tusen kwh per år.

3. F
    Medlem · Nivå 9
    Någon som gjort en energideklaration nyligen.Jag har för mig att jag läst någon tumregel i en sådan men kan inte hitta det igen.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  5. F
    Medlem · Nivå 9
    Fast det där behandlar direktverkande el och det har vi inte

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jamen halvera förbrukningen för VV då, om du tänker dig en verkningsgrad på 2 för VP. Felmarginalen för er faktiska förbrukning jämfört med snittet är avsevärt större än så.

7. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Energideklarationer är rena skämten...

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Är det inte 5% som man säger att energinotan ändras upp/ner om man höjer/sänker innetemperaturen 1°C.

Utgående från att medeltemperaturen när man behöver värma är ca 0°C.
    Då blir varje grads förändring 1/20 = 5% förändring.

• Laddar…
  9. F
    Medlem · Nivå 9
    Så kanske det är men 3 eller 5% känns inte som att det blir några gigantiska pengar ändå.
    Apropå Energideklaration så var brorsan och kollade på ett hus igår.Energideklarationen var från 2009 och energikällan var bytt från el/vatten och direktverkande till bergvärme men lika fullt så var deklarationen ok enl mäklaren.
    Stor vits att deklarera när det inte är en siffra som stämmer...
    En till galen politikeridé av folk som har för lite att göra på sitt arbete :-S
    Fredrik

• Laddar…
  10. A
    Medlem · Nivå 19
    Jag har en excelfil med temperaturdata från Åkers styckebruk. www.temperatur.nu. Om man beräknar antalet graddagar och ändrar inomhustemperaturen en grad så blir förändringen mellan 7 och 10% beroende på vilket år man väljer. 5% är vad jag hört förr. Kanske skiljer det på olika platser i landet förutom olika år. Kanske avser tumregeln något empiriskt snarare än något framräknat.

• Laddar…
  11. C
    Medlem · Nivå 17
    10% är vad jag hört "förr" men har länge trott att det varit en överdrift. Intressant att höra siffror baserade på verkliga mätningar.

12. svartöra
    Medlem · Nivå 11
    X% (i alla fall om man har 10% som tumregel) är ju av värmeåtgången så har man bergvärme blir elåtgången kanske 1/3 av detta. Kanske självklart men bäst att påpeka.

13. C
    Medlem · Nivå 17
    Hur tänkte du nu? Det blir ju fortfarande 10% högre elförbrukning även om elen bara är 1/3 av energitillskottet. T.ex.:

20 grader = 30 kWh
    30/3 = 10 kWh el

21 grader = 30 kWh + 10% = 33 kWh
    33/3 = 11 kWh el

10 kWh + 10% blir 11 kWh

• Laddar…
  14. svartöra
    Medlem · Nivå 11
    Inte så bra tydligen :)

15. P
    Medlem · Nivå 13
    Det finns ju de som hävdar att det inte går att räkna så enkelt som KnockOnWood skriver:

"Är det inte 5% som man säger att energinotan ändras upp/ner om man höjer/sänker innetemperaturen 1°C.

Utgående från att medeltemperaturen när man behöver värma är ca 0°C.
    Då blir varje grads förändring 1/20 = 5% förändring."

Detta för att det kostar inte lika mycket att hålla en temperatur som att höja en grad. En intressant bok i sammanhanget är "Energibluffen" av Lars Blekastad. Han har jobbat som energirådgivare i många år och hävdar att rådet att sänka en grad som alltid ges är helt meningslöst och bidrar bara till lägre komfort. Vill man spara energi är det husets klimatskal som ska ses över förutsatt att man redan har en energieffektiv uppvärmingskälla.