Vad kostar det att bygga?

27k läst  57 svar

1. E
    Anonym
    Skrivet av: Krister

Köp färdiga vägg tak golv montera ihopp huset med hjälp av en kunnig snickare så kan man få ett hus för betydligt billigare mot att köpa färdigt nyckel färdiga hus leveranser

• Svara
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Christer

Hej
    Vill bygga i sten eller betong eller något annat bestående. Trähus är för mycket jobb. Jag vill även slippa spis/ panna utan enbart förlita mig på solenergi, infravärme mm
    Jag vill ha billigt och sterilt inga dyra utsmyckningar utan kvalitet/ Pris
    Vad ska jag välja och vart ska jag vända mig.
    Avslutningsvis finns det någon som i Skövdetrakten vill ha ett visningshus och man på så sätt kan få ner priset. Pga att dom jämt vill komma och visa huset.

• Svara
  3. S
    Medlem Nivå 4
    Hej. Kan vara värt att ta upp de lite orättvisa bygglovstaxorna. I Falun där jag bygger ( är ungefär lika över hela landet ) styrs taxan för bygglov primärt av byggyta ). Den är inte progressiv utan går i steg, så som i mitt fall ökade det i ett steg med 40 % , slog lite galet då det dels räknas på byggyta inkl ex farstukvist, garage och även skärmtak som är inritade på bygglovshandlingar. Hade man sökt på huset enskilt och byggt garage, skärmtak som komplettering hade det således blivit 40% billigare. Samma sak med huset om man bygger välsiolerat exempelvis passivhus med 40-50cm vägg blir man "straffad" om man går över brytgränser.

4. G
    Anonym
    Vi har nyligen flyttat in i ett tvåplanshus på 165 kvm. Vi gjorde en skiss i Google-sketchup på det själva och gick sedan till en arkitekt som ritade klart det på "riktigt". Ett snabbt överslag har givit att vi nog ligger på 12-13' /kvm inkl. garage. Total byggtid ca 5,5 månader, inkl. dubbelgarage (kallgarage), från spade i marken till inflyttning och då var han i princip ensam byggare för allt, förutom el, VVS och mark. Vi monterade köksskåp och en del garderober själva samt lite målning på garaget. Vi tog in samtliga underentreprenörer på timkostnad och har i princip hållit budget och tidplan, sånär som på ett par veckor. Och då har vi dessutom inte snålat på materialval, även om vi valde ett IKEA-kök. Och det skall sägas, vi har lagt ner VÄLDIGT mycket tid på att rodda med prisjagande, logistik av beställningar, kontroller, planering etc vilket var en av sakerna som sparade oss pengar. Vi har haft turen att anlita mycket kompetenta byggare, vilket jag inser är skillnaden mellan att lyckas och inte. Sen vill jag understryka, lite off-topic, att ett bra äktenskap och livssituation, är MINST lika viktigt som det praktiska och ekonomiska. Något man skall tänka på både en och två gånger innan man sätter igång. /M

• Svara
  5. A
    Anonym
    Hej finns det nån som är intresserad att bygga garage eller stenhus med 9000 kr kvm så bara svara detta gäller i Skåne och i Halland län
    mhv stenhus

• Svara
  6. M
    Medlem Nivå 1
    Vi är kanske intresserade Albioni. Du får gärna höra av dig och då gärna med någon form av referensobjekt som vi kan kolla upp! Mvh

7. G
    Anonym
    hej ALBIN !
    Kan du skicka ert telefonnummer till oss?
    Jag kontaktar er från Stockholm

MVH
    Same Wahedi

• Svara
  8. B
    Medlem Nivå 1

Dyrt med Arkitekt? Vad ingår i priset från hustillverkare/ entreprenör?

Ãr det inte så att det som är fördyrande är om man som husköpare inte är riktigt klar med vad man vill ha?
    Fördelen med att bygga nytt är att få det hus/ boende som önskas.
    Mycke är skrivet ovan men inget om omfattning av projekteringshandlingar.
    Det är ju med riktiga bygghandlingar det kan mer klargöras att det blir som man tänkt sig, stöd vid upphandling och möjliggöra återkoppling mellan köpare/byggherre och entreprenör, dvs tidplan, kostnad och slutlig produkt.
    Projekteringshandlingar med substans och kontrollansvarig är en del av möjliggörande att huset blir det man tänkt i utformning (felplacering av uppstick och genomföringar för konsekvenser på estetik och t ex tillgänglighet) , minska risken för byggfel och framtida skador samt minska risken för ökade energikostnader under förvaltningen.
    Det finns två parametrar som är okända inför nybygge, förutsättningar i mark och väder.
    Dessa läggs det förvånansvärt lite tid på då det blir skarpt läge. Först avvaktan innan klartecken på bygglov och därefter i brådskan att komma igång.
    En kontrollansvarig ska vara ett stöd för byggherren att identifiera vad som saknas/ brister i underlaget inför igångsättande (startbesked), efterfråga förtydligande av bristerna så att felen kan rättas till i tidigare skede samt att följa upp att det blir som tänkt.
    Men det är byggherre/ beställare som ansvarar för att bygget uppfyller byggnads/ egenskapskraven.
    Fel som upptäcks vid slutbesiktning är svårare att rätta till.

Det bör alltid efterfrågas vad som inte ingår i priset. Projekteringshandlingar om det inte finns i tidigare skede, dokumentation/ egenkontroller för återkoppling under byggskedet samt vad som är avsteg i utförandet vad gäller byggtekniken och egenskapskraven (PBL, BBR/EKS) och i vilken omfattning relationshandlingar/skisser kommer att upprättas, som visar slutligt utförande.

Mycke handlar om kommunikation, dokumenterad dokumentation.

9. L
    Anonym
    Jag undrar hur många kubik meter vatten och Kw el går åt för att bygga en balkong?

• Svara
  10. G
    Anonym
    • Svara
  11. G
    Anonym
    Hej Albioni, Har du någon som är villig att bygga högre upp i landet också, närmare bestämt Östergötland? Mycket intresserad! Mvh Maria

• Svara
  12. G
    Anonym
    Bra information

• Svara
  13. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Vissa människor tror det är fint att säga att man har ett arkitekt ritat hus , i stort sett alla hus är det . Bodde en gång i hyresrätt i ett miljonprogramshus det var också arkitektritat

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: