Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad kostade ert elbyte villa/radhus? Vi jämför!

1. A
    Medlem · Stockholm · 218 inlägg

Anhyan

Medlem
    Jag sitter själv i tagen att byta ut elsystemet i huset och söker för fullt på forumet för att kolla om offerten jag fått är rimlig (håller på att ta in fler). Artikeln om kostnad för elbyte här på Byggahus är några år gammal, och verkar väldigt billig, om man jämför med den offert jag fått. Så, byggahusare! Har ni bytt el i huset de senaste åren? Skriv gärna och berätta lite om huset, förutsättningar och var ni bor, samt förstås vad det kostade. Det är nog fler forumjägare som kan ha nytta av den infon.

Jag börjar (med min offert, har ju inte gjort bytet än)
    Om huset: Radhus i tre plan, 136+25(biyta) kvm. Byggt 1961. 5 sovrum, 2 badrum, en toalett, verkstad, tvättstuga mm.
    Om elinstallationerna: Proppskåp original, jordat i kök, badrum och verkstad. Övrigt ojordat. Cirka 2-3 infällda uttag per rum (fler i vardagsrum). Större delen infälld el (allt från början, har kompletterats lite senare)
    Omfattning:
    • Strömbrytare (befintliga bytes mot nya): Cirka 25 st
    • Befintliga infällda uttag bytes mot nya: Cirka 25 st
    • Nya utanpåliggande uttag: Cirka 20 st
    • Fasta lampor (befintliga som återmonteras): Cirka 15 st
    • Befintliga takuttag bytes mot nya: Cirka 15 st
    • Nytt elskåp med 4 JFB kopplade till olika grupper, varav elpannan har egen.
    • Alla kablar bytes
    Tidsuppskattning/åtgång: (uppskattning) 2 veckor för två man, alltså cirka 160 timmar.
    Övrigt: Uttag och brytare av typ Renova (alltså dyrare segmentet), el till nytt pentry (utöver kök), perliex i kök. Ny arbetsbrytare till elpanna. Plus lite annat småjobb.
    Offert/slutpris: (offert) Drygt 126 000 med ROT avdraget.

• Laddar…
  2. U
    Medlem · Skåne · 2 763 inlägg

Uffe A

Medlem
    Tycker inte du ska göra det själv om du inte har kunskapen
    Men ta in fler offerter och jämför dessa
    Väg pris mot hur seriös firman verkar var och försök kolla upp referenser på dom

3. A

Anhyan

Medlem
    Va? Var har jag skrivit att jag ska göra det själv? Hela poängen är ju att jämföra pris från behöriga entreprenörer?

• Laddar…
  4. U

Uffe A

Medlem
    Du har inte skrivit att du skulle göra det själv.
    Men hade inte Löken skrivit ett inlägg innan där han sa att med två teknikkunniga grabbar kunde du fixa det själv?
    Är kanske lite förvirrad eftersom det inlägget inte finns där.
    Eller har du tagit bort det Löken?

Annars har jag postat det här svaret i fel tråd och då ber jag om ursäkt

• Laddar…
  5. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Hen får inte göra detta själv utan auktorisation eller professionellt under ett EKP, att hen kan är kanske en annan femma.

Vad säger den däringa artikeln att det ska kosta då? Går troligen att hitta någon som gör det billigare också, men endast den som var hos dig vet förutsättningarna.

6. P
    Husägare · 4 500 inlägg
    Har du fått detaljerad offert med alla materialpriser kan du ju kolla att den delen är rimlig. Jämför med valfri bygghandel eller webbshop.

Om 160 timmar är rimligt vet jag inte men du kan ju räkna ut vad timkostnaden blir baklänges om den inte är specad i offerten och se om den är rimlig.

7. U

Uffe A

Medlem
    Vid en fastprisoffert på ett sådant jobb får man normalt räkna med att firman tar höjd föra all möjliga och omöjliga problem som kan uppstå
    Är det en bra firma (hederlig) så kan det vara lönt att köra på timpris

• Laddar…
  8. A

Anhyan

Medlem
    Det inlägget verkar vara borta. Jag ser det inte iaf

9. A

Anhyan

Medlem
    Nu blev inte tråden alls vad jag ville åstadkomma.

Jag ville starta en tråd där folk kunde lägga upp info om sitt elbyte, ungefär vad det inkluderade samt offert/kostnad fanns med så man kunde se och jämföra.

Jag kommer inte att göra det själv
    Jag kommer ta in fler offerter
    Offerten är en budgetoffert.

Poängen är som sagt att tråden ska samla en gäng människors erfarenheter kring kostnaden. Jag håller gärna inläggen till det. Tack på förhand!

• Laddar…
  10. O
    Medlem · 57 inlägg

Orvar777

Medlem
    Hur stor del är material enligt offerten?

spontant tycker jag det låter som ett rimligt pris.

11. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 273 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Alltid svårt att jämföra, men det känns som att omfattningen påminner om det vi gjorde för några år sedan och priset är ungefär detsamma, men det var mycket färre timmar hos oss (och då troligen klart högre materialkostnad istället).

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.