Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vad kostade ditt hus från Eksjöhus?

1. A
    Medlem · Västra · 4 inlägg

alexnil

Medlem
    Hej!
    Jag vill bygga ett hus i Trollhättan ca 6 km från stan. Jag håller på att jämföra priser och är intresserad av vad ni betalade för era hus från Eksjöhus? Vilka hus valde ni? De verkar vara bra och pålitliga därför funderar jag på att välja de. Eftersom att jag arbetar mycket så vill jag gärna lägga så lite tid som möjligt på hela processen, så nyckelfärdigt ska den vara.

2. Buford
    Husägare · Halland · 410 inlägg

Buford

Husägare
    Priser är tråkigt nog svårt att jämföra då alla gör specifika val, en del gör egna jobb, eller anlitar egen entreprenör på vissa moment. Saker som kan påverka prisbilden väldigt mycket.
    Vi byggde prio2 och landade på 2.960.000 med allt, inkl lagfart och liknande.

• Laddar…
  3. F
    Medlem · Västmanland · 44 inlägg

fridays

Medlem
    Vi ska bygga Eksjöhus Trend pulpet med kopplat garage, har ännu inte börjat med bygget. Slutsumman enl kalkylen landar på ca 4.6 milj inkl tomten som kostar 1.140 000 samt tillval på ca 180 000. Då har vi även räknat med 200 000 för pålning (suck). Har dock inte räknat med finplanering av tomt såsom gräs osv, annars hoppas jag att vi fått med det mesta. Tycker liksom trådskaparen att det är intressant att veta vad ni andra betalat allt som allt. Tycker också att EH verkar pålitliga.

4. D
    Medlem · Södermanland · 141 inlägg

Drömmarn

Medlem
    Vår totalkalkyl för Prio2 slutade på drygt 3,3 milj inkl allt. Då hade vi extra markarbete (pålning + grundförstärkning) på ca 220 000kr samt gjorde en hel del tillval.

Vi är väldigt nöjda med hela projektet!! Gav mycket stöd/hjälp under hela processen och höll kalkylen till punkt och pricka (förutom de avsteg vi själva valde under byggets gång som lite extra el, dyrare kakel, tapeter etc).

5. catherineb
    Husägare · Västerbottens län · 778 inlägg

catherineb

Husägare
    Vi har inte byggt än men vi har fått offert på Eksjöhus balans med oinredd övervåning (dock isolerad övervåning och trappan ingår) och priset ligger på 2 250 000kr. inkl. grund och frånluftsvärmepump.

Byggherrekostnader, tomt, lagfart osv är inte inräknat i ovanstående.

6. M
    Medlem · Stockholm · 341 inlägg

Martin E

Medlem
    Vi har inte slutligt valt husleverantör eller skrivit på beställningen ännu, men Eksjöhus ligger med i topp då vårt kraftigt omgjorda Mellangården (ca 230 kvm total boyta) just nu ligger strax över 4 miljoner, uppemot 4,3-4,4 med totalentreprenad och alla extra tillval inräknade. Inga byggherre- eller tomtkostnader i det priset utan det här är själva huset - utan garage/car port.

7. F

fridays

Medlem
    Jag trodde inte att Eksjöhus har totalentreprenad Martin E? Det var den informationen vi fick, att man inte kan teckna endast ett kontrakt. Vi väntar på vårt bygge och nu är man lite orolig över detta med kalkylen, om den kommer hålla. Någon vidare koll på sådana här saker som markarbete har man ju tyvärr inte, har iofs gjort en geo-undersökning.

Var tomten medräknat i det priset Drömmarn?

8. M

Martin E

Medlem
    Hej fridays,
    jodå vi har fått svar denna vecka att de kan göra båda entreprenadformerna, men det kostar ganska mycket extra för Totalentreprenaden jämfört med deras vanligaste form Generalentreprenad. Vi har fått uppgift om ett påslag på entreprenadkostnaden om ca 7-8%, i vårt fall ungefär 120-140.000 kr extra... frågan är om det är värt det?

9. F

fridays

Medlem
    Ok. Ja, det är ju frågan. Sannolikt inte värt det ekonomiskt men tryggare...svårt... Återstår att se om vår kalkyl håller, men känslan är att inblandade parter borde ha hyfsad koll på vad de sysslar med.

Redigerat 24 sep 2015 16:09
  10. D
    Medlem · Södermanland · 141 inlägg

Drömmarn

Medlem
    Japp, tomt, byggherrekostnader, byggel, rubbet!!! :) (Tomten kostade 450 tkr)

Nej, Eksjöhus förordar delad entreprenad. Vi har ett kontrakt på själva huset med Eksjöhus och sedan ett kontrakt med markentreprenör och ett kontrakt med snickaren (som i sin tur koordinerar el, vvs och målare).

Jag vet att Eksjöhus har gjort en prisuppräkning på husen nu efter sommaren. Därför är eg mina uppgifter lite inaktuella!

11. M

Martin E

Medlem
    Ok, då har vi beställt vårt hus!
    Det blev Generalentreprenad från Eksjöhus plus byggaren vi känner. Hoppas att man inte får stå här om ett år och känna sig dumsnål som inte valde totalentreprenad, men det är ju så stor prisskillnad...

Vi landade precis under 4 miljoner för själva huset, med alla tillval och uppgraderingar så blir det väl ca 4,3 - 4,4 milj. ser det ut som. Trägolvet är stora ytor och dyrt, stenskivorna i köket är dyra och den coola braskaminen är inte heller direkt billig. Garage, markiser, gräsmatta, stensättningar, grindar, staket, växthus och massa annat får ju vänta något år... som tur är.
    - Nu är det dags att se vilka tillval vi kan pruta på eller kanske hitta till mässpriser på Hem- och Villamässan, eller nåt. :)

12. F

fridays

Medlem
    Hur mycket av summan är kalkylerat för grundläggning och markarbete Martin E? Intressant och jämföra med egen kalkyl fast det är ju inte jämförbart förstås.
    Ska ni välja annat trägolv än standard?

13. M

Martin E

Medlem
    Hej fridays,
    ja det blir absolut ett annat trägolv än det som är standard, vi vill ha ett 1-stavsgolv och inte 3-stav som är standard. Vi har tittat på många olika, och lutar just nu mest åt Berg & Berg Ek XXL vitolja (Spader), men har även ett par olika Kährs-golv (bl a Sture) och några andra på listan. Vi har diskuterat och tittat fram och tillbaks om vi ska ha ett mörkare ekgolv på bottenvåningen och kanske ett ljusare på övervåningen, eller om vi ska ha samma överallt, och hur mörkt det isåfall ska vara... inte något lätt val. Vi är inte helt klara ännu... :)

Vi hittade också ett fantastiskt golv från norska Boen med 300mm breda massiva 20mm Ekplank, som faktiskt var billigare än de andra golv vi tittat på, men tyvärr lämpade det sig inte för golvvärme. Med ca 180 kvm trägolv att köpa blir det mycket pengar för golvet, även om man lätt kommer ner en hel del från listpriserna som gäller för mindre kvantiteter. Vi får dra av 300 kr/kvm för orginalgolvet, inkl. stegljudsdämpning, som vi köper till golvet för för 20kr / kvm i våra kvantiteter.

Vi har egentligen inte fått något separat pris på markarbetena, förutom att pålningen, som kommer krävas, är uppskattad till ca 140-150.000 kr (ca 120kvm platta för huset, tror jag, och ca 8m lera...), vilket ligger vid sidan om husets kostnad. Grovschaktningen är redan färdig då tomten är byggklar, och även VA och el+fiber är framdraget. Schaktning för själva huset, grusning och gjutning av förstärkt isolerad platta ingår i husets pris. Även schaktning, grusning och gjutning av plattan för garaget ligger vid sidan om och jag tror det landar på strax under 2.000 kr / kvm för färdig, isolerad, platta.

14. C
    Medlem · Jämtland · 73 inlägg

Christoffer Olsson

Medlem
    Jag sitter just nu och räknar på en excelkalkyl över vårt Eksjöhus Prio två bygge och själva huset (Byggsats + bygg) kostar ca 2,2 miljoner NF.

Vi har gjort en hel del bortval (ca 300 000) men även fyllt upp allt vi tagit bort med saker vi köper själv och en del andra saker via Eksjöhus (kök, tvättstuga, badrumsinredning, garderober). Totalt räknar vi med att lägga ca 400 000 på egna köp och tillval så alltså landar vi på 100 000 över bortvalen ändå, men med mer av det vi själva vill ha och det blev billigast så.
    Vi byter även bort luftvärmepumpen från Nibe till fjärrvärme med FTX då vi bor där det kan vara rätt kallt.

Totalt med en tomt via kommunen för 470 000 (där alla anslutningar ingår) och tillval för ca 100 000 så ligger vår kalkyl just nu på 2 835 000 för hus, tomt och byggherreavgifter/övriga byggavgifter.
    Så det är utan garage/carport och även altan/infart och dylikt. I kalkylen ligger dock gräsmattan med på ca 40 000.
    Vi kommer måla invändigt, lägga golv, sätta upp köket själva.

15. A
    Medlem · Stockholm · 38 inlägg

avocadoo

Medlem

Kvadraten kupa

Vi håller på att bygga ett kvadraten kupa ur Eksjöhus egna-hemserie.

Vi fick pris på hus+byggentreprenad 2 750 000 (nov, - 14, sthlm)
    Vi valde bort garderober, kommoder i badrum, spröjs i fönster men gjorde en del tillval: bl.a. extra fönster och altandörrar i vardagsrummet, braskamin, finare golv i kök/vardagsrum, samt uppgradera vitvaror i kök, tvättstuga. Vi kommer också göra en del tillval för el.

Vi betalade 1 milj för tomten, markarbeten slutade på 270.000 men vi kommer behöva fylla upp vår tomt efter att huset är färdigt så den kostnaden kommer att stiga.

Bygglov, nybyggnadskarta, utstakning, KA, inkoppling el ligger hittills totalt på strax under 90.000.

Vi kommer också borra egen brunn: 100,000kr.

Att ta ett garage från Eksjöhus var aldrig på kartan, utan det kommer få bli efter att huset är färdigt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.