Byggahus.se

Vad kommer de nya strandskyddsreglerna att innebära i praktiken?

1. S
    Medlem · apa · 110 inlägg

Stormfrog

Medlem
    Hej!

Ett lagförslag har aldrig varit så spännande läsning!

Tillgängliga stränder – ett mer differentierat strandskydd" (SOU 2020:78)
    https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/12/sou-202078/

Men det är mycket som jag fortfarande tycker är oklart. Det här förslaget verkar ge kommuner mer rätt att bestämma, men problemet med strandskyddet har väl varit att kommungubbar/tanter gjort egna subjektiva tolkningar just pga att de haft tolkningsföreträde.

Jag tex har ögonen på en skogsfastighet i glesbygd med havsvik som har noll relevans för allmänhetens framkomlighet. Det finns inga stigar dit och knappt någon människa rör sig där (norra Sverige). Området omfattas idag av utökat strandskydd på 300m vilket gör det till en trist tomt att bygga hus på just nu. Det utökade strandskyddet är ett generellt beslut som länsstyrelsen tagit. Kusten är inte av någon speciell anledning viktigare för djurlivet här än någon annanstans i Sverige - dock väldigt fin. Mina förhoppningar är nu att de nya lagarna ska göra att det blir möjligt för mig att köpa fastigheten och bygga hus 100m från strandkanten. Vad tror ni om det?

2. M
    Medlem · 74 inlägg

mrZnake

Medlem
    Skillnaden mot idag är inte så stora. Den stora ändringen(om den nu blir av) är att man tar bort strandskyddet för små sjöar(under 1ha) och vattendrag(under 2 meters bredd). Lättnader likt LIS kommer finnas men blir nu skallkrav på redovisning i ÖP. I ditt fall med utökat strandskydd så blir det inga ändringar inärtid även med den nya lagändringen. Sid 217 och framåt.

3. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 209 inlägg

-MH-

Medlem
    Inte strandskydd alls?? Jag får gå och mäta min sjö...

4. M
    Medlem · 74 inlägg

mrZnake

Medlem
    Du får nog avvakta tills Naturvårdsverket och Länsstyrelserna gjort klar föreskrifterna för vad som inte ska vara strandskyddat.

5. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 209 inlägg

-MH-

Medlem
    Man kan ju drömma...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.