Byggahus.se

Vad kan orsaken vara det inte gick sätta på vattnet i sommarstugan efter vintern?

1. E
    Medlem · Södermanland · 72 inlägg

elinar

Medlem
    Vi har inte varit där efter detta. Kanske ett enkelt fel, men eftersom min särbo inte vill åka dit igen är det jag som måste ta tag i detta. Jag som ingenting kan. Vet knappt vad hammarhuvud eller varmvattenberedare är/ fungerar. Mycket tacksam för all slags hjälp här!

2. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 828 inlägg

harry73

bra på allt
    Vad har du för vatten?
    Har du egen brunn eller sjövatten eller kommunalt.
    Vad gör ni på hösten för att stänga av vattnet?

3. E

elinar

Medlem
    Hej!
    Jag har egen brunn. Men jag vet inte hur detta vatten stängdes av eftersom jag inte var med. Synnerligen dumt av mig.

4. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 828 inlägg

harry73

bra på allt
    Det är fel inställning. För allt finns en första gång och nu blir det din.:)

När du är på sommarstället får du kolla några saker. Finns det vatten (tryck) i hydroforen?
    Går pumpen i brunnen?
    Finns det vatten i brunnen?
    får pump och hydrofor el? (Har säkringar gått?)
    Var inte rädd att ringa folk som brukar fixa det i sommarstugan.

Redigerat 1 jul 2017 22:03
    • Laddar…
  5. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 343 inlägg

Zixten

Medlem
    Om stugan ligger där det varit kallt i vinter kan det vara som så att det fortfarande är fruset i backen och ledningen har en ispropp...
    Men det får nog vara rätt långt norrut för att detta skall ha hänt...

6. bonnier
    Renoverare · Östergötland · 2 160 inlägg

bonnier

Renoverare
    Det brukar kunna vara ett litet jobb med att få igång vattnet efter att ha haft det vinterstängt, så är det för oss varje vår.

Är pumpen tom på vatten, vilket det förhoppningsvis är, så är det inte bara att trycka på knappen för att få igång det. I bruksanvisningen för pumpen står det säkert hur man går tillväga, oftast ska man fylla den manuellt med vatten först.

Har det varit vatten i pumpen över vintern så finns det risk att den frusit sönder.

7. E

elinar

Medlem
    Huset befinner sig på Torsöön så så kallt kan det väl ändå inte vara på denna plats, eller?

8. E

elinar

Medlem
    Låter inte så roligt. Måste kolla upp detta när jag kommer dit nästa gång. Hur det nu ska gå till. Hm!:whistle:

9. kengren51
    Medlem · västernorrland · 51 inlägg

kengren51

Medlem
    Förhoppningsvis så fick du igång vattnet. Inför nästa år/generation skriv och rita upp hur det är draget. Har man en ritning så går det lättare att förstå och man kan lätt överföra sina kunskaper till nästa år eller till någon annan som tar över stugan. Dokumentation är A och O

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.